بانک گردشگری درروز بیستم بهمن ماه جاری فعالیت خود رابه صورت رسمی آغاز کرد.در مراسمی که به همین مناسبت در محل ساختمان مرکزی این بانک برگزار شد،

جمعی از مسولان بانک مرکزی ،شرکت فرابورس، مدیران عامل بانکها، سفرا، خبرنگاران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای خانواده گردشگری کشور وسرمایه گذاران حضور داشتند. در این مراسم سید حمید پورمحمدی قائم مقام بانک مرکزی در سخنانی اعلام کرد: بانک گردشگری مورد حمایت جدی این بانک است.
قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه ایران با ظرفیت های فراوان خود در بخش گردشگری می تواند بیش از 21 میلیار دلار درآمد داشته باشد اظهار داشت : بانک گردشگری مورد حمایت جدی بانک مرکزی و سیاست گذاران مالی و بانکی کشور است.


دکتر سید حمید پورمحمدی، قائم مقام بانک مرکزی


به گزارش روابط عمومی بانک گردشگری، حمید پورمحمدی، قائم مقام بانک مرکزی در مراسم افتتاحیه بانک گردشگری که با حضور جعمی از مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره بانک‌های دولتی و خصوصی، نمایندگان مجلس، دست اندرکاران و فعالان بخش‌های اقتصادی و گردشگری و جمعی ازسفرای کشورهای خارجی در محل ساختمان مرکزی این بانک برگزار شد ، حضور بانک گردشگری در عرصه بانکداری کشور را اقدامی مبارک دانست و گفت: در شرایطی که آمارهای جهانی از سهم جدی صنعت گردشگری در کسب درآمدهای اقتصادی کشورهای مختلف سخن می‌گویند، راه اندازی بانک گردشگری روزنه‌ای امید‌بخش برای توسعه و رونق این صنعت در ایران است. وی ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی ایران را بزرگ‌ترین پتانسیل برای فعالیت بهینه در بانک گردشگری دانست و افزود: سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به پشتوانه این ظرفیت‌های عظیم می‌توانند نقشی بزرگ در موفقیت بانک گردشگری که یکی از فعالیت‌های اصلی خود را به این حوزه معطوف ساخته است، ایفا کنند.
پورمحمدی گفت: امیدواریم این بانک به پشوانه حمایت‌های جدی فعالان عرصه گردشگری و مردم که استقبال بی‌نظیری از پذیره نویسی آن داشته‌اند، بتواند در توسعه زیرساخت‌های این صنعت و ساخت هتل‌ها و امکانات در شأن ملت ایران گام‌های بزرگی بردارد.


مهدی جهانگیری، رئیس هیات مدیره بانک گردشگری


قائم مقام بانک مرکزی همچنین از ساماندهی لیزینگ ها، صندوق های قرض‌الحسنه و صرافی ها در سال آینده و تعطیلی چندین تعاونی اعتباری بدون مجوز دیگر خبر داد. پورمحمدی به درآمد 800 میلیارد دلاری حاصله از بخش گردشگری جهان در سال 2010 اشاره کرد و افزود: این رقم معادل 10 درصد تولید ناخالص جهانی است. وی با اشاره به وجود 945 میلیون گردشگر در سال 2010، رشد گردشگری منطقه خاورمیانه را 14 درصد عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود در سال 2014 درآمد گردشگری منطقه خاورمیانه به 700 میلیارد دلار بالغ شود.
پورمحمدی در ادامه گفت: کشور ما به اعتقاد سازمان جهانی گردشگری و به جهت برخورداری از جاذبه های گردشگری جزو۱۰ کشور برتر دنیا به لحاظ صنعت گردشگری است، اما متاسفانه هنوز به جایگاه مناسبی دست نیافته است.


منوچهر زمانی فریز هندی، مدیر عامل بانک گردشگری


وی با بیان اینکه به ازای هر گردشگر 6‌ شغل ایجاد می شود و درآمد ارزی کشور نیز افزایش می یابد، افزود: درآمد ارزی اسپانیا از گردشگری معادل کل درآمد نفتی عربستان است.
قائم مقام بانک مرکزی در ادامه بر آموزش نیروی انسانی مجرب در این بخش تاکید کرد و گفت: مدیریت گردشگری کشور باید در دست بخش خصوصی باشد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه نظام پولی کشور باید از ساخت هتل هایی در شان نام ایران حمایت کند، گفت: بانک گردشگری مورد حمایت جدی بانک مرکزی است.
این مقام مسئول به فعالیت های بانکداری در مناطق آزاد نیز اشاره کرد و به تشریح مزایای تاسیس بانک در این مناطق پرداخت.
وی اضافه کرد: پیشنهاد تاسیس بانک‌های برون مرزی با سرمایه 10 میلیون دلاری برای فعالیت در زمینه ارزی داده شده است.
پور محمدی تاکید کرد: باید از لحاظ کمی رشد بانکها را در سرزمین اصلی کاهش و به تقویت حضور بانکها در مناطق آزاد بپردازیم.
وی بر افزایش سرمایه بانک گردشگری نیز تاکید کرد و گفت: نباید بانکی را داشته باشیم که سرمایه آن کمتر از 400 میلیارد تومان باشد.
قائم مقام بانک مرکزی به امر تایید صلاحیت مدیران بانکها اشاره کرد و گفت: بانکداران باید از صلاحیت اخلاقی و فنی برخوردار باشند و در این راستا بانک مرکزی دقت نظر بیشتری خواهد داشت و این امر را مورد پیگیری قرار می دهد.
او، طرح تحول نظام بانکی را مورد اشاره قرار داد و بر وجود الزامات و استانداردهای بانکی در این طرح تاکید کرد.


سفرای کشورهای خارجی حاضر در مراسم افتتاحیه بانک گردشگری


وی افزود: در کنار مبحث سلامت بانکها باید رقابت منصفانه در فضای کسب و کار را نیز مورد توجه قرار داد.
وی به انحلال فعالیت ۴۸ تعاونی اعتبار آزاد فاقد مجوز اشاره کرد و اظهار داشت: تا پایان سال دیگر تعاونی اعتبار آزاد فاقد مجوز وجود نخواهد داشت.
پور محمدی با اشاره به وجود 1700 تعاونی اعتباری گفت: از این میزان، 1600 تعاونی اعتبار به شکل صنفی به فعالیت می‌پرداختند و 700 مورد تایید شدند.
وی ادامه داد: بیش از ۷۰۰ تعاونی اعتبار آزاد نیز به جهت آنکه مسیر اشتباهی را طی می کردند، تعطیل شدند.
وی از تبدیل 120 تعاونی اعتبار آزاد به موسسه اعتباری خبر داد و گفت: تعداد محدودی از تعاونی های اعتباری باقی ماندند که به زودی آنها نیز جمع می شوند.
این مقام مسئول در پایان از ساماندهی شرکت های لیزینگ، صندوق های قرض‌الحسنه و صرافی ها در سال آینده خبر داد.
جهانگیری، رئیس هیات مدیره بانک گردشگری در مراسم افتتاحیه این بانک:
برای فعال تر کردن اقتصاد غیر نفتی کشور تلاش خواهیم کرد
بانک گردشگری برای اصلاح رویه های موجود در تعاملات بانکی و توجه ویژه به فعال تر کردن اقتصاد غیر نفتی و شکوفایی اقتصادی کشور با استفاده از ظرفیت های مغفول در حوزه های مختلف تلاش خواهد کرد .
به گزارش روابط عمومی بانک گردشگری، مهدی جهانگیری، رئیس هیات مدیره بانک گردشگری در مراسم آغاز بکار رسمی این بانک گفت : امروز بر همگان مسلم است که یکی از اساسی ترین راه های خروج کشور از تنگنای اقتصاد تک محصولی، افزایش صادرات غیر نفتی ، اشتغال ارزان قیمت، توجه بیش از پیش به حوزه گردشگری و توریسم است.
وی افزود : مرور شاخص های اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان می دهد که سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی آنها بسیار بالاست؛ این در حالی است که به نظر می رسد کشور عزیزمان با وجود برخورداری از آثار تاریخی ثبت شده فراوان ملی و جهانی و اماکن زیارتی متعدد و اقلیم چهار فصل در تمام طول سال، جایگاه مناسبی در درآمدهای گردشگری ندارد.
جهانگیری ادامه داد : با درک همین اهمیت و جایگاهی که گردشگری در سال‌های آینده در اقتصاد جهان خواهد داشت، بانک گردشگری با استفاده از ظرفیت‌ها و کارشناسان خبره اقتصادی و بانکداری پا به عرصه فعایت های بانکی گذاشته است تا بتواند به سهم و امکان خود قدمی در راه تقویت صنعت توریسم و افزایش درآمدهای آن در ایران بردارد.
وی با اشاره به تنوع حوزه های فعالیت بانک گردشگری تاکید کرد : اگرچه تمرکز و توجه بانک گردشگری به ارائه خدمات و تسهیلات به فعالان این حوزه خواهد بود اما بانک گردشگری به عنوان یک بانک تجاری در تمام حوزه ها و بخش هایی که امکان فعالیت و سرمایه گذاری وجود داشه باشد، حضوری فعالانه دارد.


مدیران بانک مرکزی و بانک های خصوصی حاضر درمراسم افتتاحیه بانک گردشگری


رئیس هیات مدیره بانک گردشگری در ادامه با تشریح فرایند اخذ مجوزهای قانونی این بانک ادامه داد : از شهریور سال 87 فرایند قانونی تاسیس بانک را با دریافت موافقت اصولی آغاز کردیم؛ در اردیبهشت 89 موفق شدیم مجوز شورای پول و اعتبار بانک مرکزی را دریافت کنیم و در دوم آذر ماه پذیره نویسی بانک انجام شد که با استقبال کم نظیر مردم و صاحبان سرمایه در کمتر از دو ساعت، بیش از 40 درصد سهام بانک از طریق عرضه عمومی فروخته شد.
جهانگیری افزود : پس از صدور مجوز بانک ، امروز و در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، آغاز به کار رسمی بانک گردشگری را با حضور شما عزیزان به جشن نشسته ایم. اگرچه این روند در نوع خود کم نظیر است اما آنچه به اعتقاد ما در بانک گردشگری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ارج نهادن به اعتماد و اطمینانی است که مردم فهیم، مسئولان بانک مرکزی، سازمان بورس و... نسبت به خدمتگزاران خود در بانک گردشگری داشته اند، از این رو تمام سعی و هم و غم ما بر این خواهد بود که این اعتماد را لبیکی درخور و شایسته گوییم.
جهانگیری گفت : اولین اقدام در راستای پاسخگویی به این اعتماد، افزایش سرمایه بانک به 6000 میلیارد ریال است که پیش از پایان سال محقق خواهد شد؛ بانک مرکزی بانکها را موظف کرده است تا پایان سال سرمایه خود را حداقل به 4000 میلیارد ریال برسانند ولی ما در بانک گردشگری با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده سعی می‌کنیم علاوه بر تامین نظر بانک مرکزی، سرمایه را به 6000 میلیارد ریال افزایش دهیم.
وی با اشاره به فعالیت های قائم مقام بانک مرکزی برای اصلاح فرایندها در نظام بانکی کشور گفت : در جریان هستم که جناب آقای دکتر پورمحمدی به عنوان قائم مقام بانک مرکزی تلاش های فراوانی را برای اصلاح قوانین و مقررات نظام بانکی کشور و روزآمد کردن بانکداری اسلامی انجام می دهند؛ ما هم در بانک گردشگری با شعار اصلاح فرایندها به دنبال تصحیح رویه های فعلی در تعامل بانک با مشتریان خود هستیم چرا که معتقدیم این ارتباط باید از حالت جاده یک سویه فعلی خارج شود.
رئیس هیات مدیره بانک گردشگری در پایان اضافه کرد : تمامی کارکنان بانک گردشگری در وهله نخست خود را مطیع فرامین مقام معظم رهبری و همچنین همراه و همگام دولت خدمتگزار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می دانند و تمام تلاش خود را در راستای اعتلای هرچه بیشتر نام انقلاب اسلامی و ایران عزیز به کار خواهند بست.
زمانی، مدیرعامل بانک گردشگری:
اقتصاد گردشگری جایگزینی بی‌همتا برای درآمد های رو به پایان نفت ایران است
بی تردید اقتصاد گردشگری جایگزینی بی‌همتا برای درآمدهای رو به پایان نفت در جهان و ایران است و موفقیت های بی نظیر در مراحل اخذ مجوز و پذیره نویسی نشانه خیز بلند ما برای موفقیت در این راه است.
به گزارش روابط عمومی بانک گردشگری، مدیرعامل بانک گردشگری در مراسم افتتاحیه این بانک با اشاره به پذیره نویسی بانک گردشگری گفت : سهام بانک گردشگری در کمتر از دو ساعت خریداری شد که این مدت زمان خرید سهام عرضه شده، یک شاخص مهم و نشانه ای آشکار از توان خیزش یک نهاد مالی است.
منوچهر زمانی فریز هندی بر به کارگیری از تمامی ظرفیت های ممکن برای رسیدن به حداکثر ثمربخشی و سودآوری توسط این بانک تاکید کرد.
مدیرعامل بانک گردشگری تصریح کرد: علاوه بر حضور فعال و به موقع و تعیین‌کننده در عرصه اقتصاد گردشگری، به کارگیری همه معیارهای برتر یک بانک در تمامی زمینه های مختلف سودآور اقتصاد ایران اسلامی مد نظر ما است.
وی ادامه داد: این بانک با تجهیز منابع مالی از طریق جذب سپرده ها و استفاده از سایر ابزارهای پولی و مالی و تخصیص آنها برای اعطای تسهیلات اعتباری و سرمایه گذاری در عرصه های مختلف اقتصادی از طریق انجام کلیه عملیات مجاز بانکی اقدام خواهد کرد.
زمانی با تاکید بر این که باید برای فعالیت‌های اقتصادی حساب شده از ظرفیت‌های فراوان کشور برای تولید سرمایه بهره بگیریم، گفت: ما صنعت گردشگری را جایگزینی بی همتا برای درآمدهای رو به پایان نفت ایران می دانیم.
وی با بیان این که اعتبار بانک صرفا بر مبنای سوددهی مالی سنجیده نمی شود، بر پایبندی به اصول حرفه ای در رعایت قوانین و مقررات تاکید کرد.
مدیرعامل بانک گردشگری در پایان گفت: بانک گردشگری برای داشتن گردش مالی مناسب علاوه بر اعتماد عمومی، نیازمند همراهی و اعتماد تمامی فعالان اقتصادی کشور به ویژه فعالان صنعت گردشگری است.
به گزارش روابط عمومی بانک گردشگری، مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد نیز به نمایندگی از مدیران بانک‌های خصوصی با تبریک ورود بانک گردشگری به عرصه بانکداری کشور، تاکید کرد: هریک از بانک‌های خصوصی در حوزه‌ای از فعالیت خود رکورددارهستند و در این بین بانک گردشگری به دلیل توفیق در آغاز به کار رسمی خود در مدت زمانی کوتاه، رکورددار محسوب می شود.
او با بیان اینکه بانک گردشگری پا در راهی بزرگ گذاشته است ، گفت: همه فعالان نظام بانکی امیدوارند با اقدامات مدبرانه بانک مرکزی و جلوگیری از فعالیت‌های غیر قانونی و مبهم بنگاه‌های مالی غیر‌مجاز، بستر لازم برای فعالیت سیستم سالم مالی وبانکی در کشور فراهم شود.
«روابط عمومی بانک گردشگری»