گروه خودرو- راهور ناجا در حالی برخی از خودروهای تولیدی امسال را از پلاک‌گذاری سال ۹۰ محروم کرده که در بسیاری از کشورها ، خودروسازان خودروهای تولیدی دو ماه مانده به پایان سال را با پلاک سال بعد شماره‌گذاری می‌کنند. آنچه روال دیگر کشورهای دنیاست دو ماه مانده به پایان سال، سند فروش و به دنبال آن شماره پلاک خودروها به تاریخ سال بعد، قابل انتقال است اما در ایران این روال تابع تصمیمات راهور ناجا شده است.بطوریکه راهور از ارائه پلاک سال بعد به برخی از خودروهای داخلی به دلیل عدم نصب ترمز ضد قفل جلوگیری می‌کند. هرچند طی سال‌های گذشته راهور ناجا با موضوعات مختلفی خودروسازان را تهدید به عدم شماره‌گذاری خودروهای تولیدی کرده اما همواره با تعامل راهور و وزارت صنایع مسائل مربوط به شماره‌گذاری خودروها برطرف می‌شد.حال چندی است که راهور در ترغیب خودروسازها به رعایت موارد ایمنی از ارائه پلاک سال ۹۰ به برخی از خودروها خودداری می‌کند.به گفته برخی از مسوولان شرکت‌های خودروساز این کار خلاف توافقات قبلی بین راهور و خودروسازان است.به گفته آنها در شرایطی که رکود شدیدی با توجه به اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بازار خودرو را دربرگرفته عدم ارائه پلاک سال بعد می‌تواند ضرر جبران‌ناپذیری را متوجه خودروسازها کند. در این زمینه برخی از کارشناسان خودرو نیز نتیجه این تصمیم راهور را کاهش ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی قیمت خودروهایی می‌دانند که موفق به دریافت پلاک سال ۹۰ نشده‌اند.

به اعتقاد آنها با تصمیم اخیر راهور ناجا، مبنی بر شماره نکردن خودروهای فاقد ABS ، به احتمال زیاد اتفاقاتی مانند کاهش تولید در پایان سال، رکود فروش، بروز نوسان قیمت در بازار، تاخیر در پرداخت به موقع دستمزد و عیدی کارگران و تحمیل هزینه‌‌های اضافی به خاطر خسارت ناشی از خواب خودروها در انبارها، رخ خواهد داد.

از سوی دیگر به دلیل عدم خودکفایی خودروسازان در تولید سیستم‌های ایمنی ایربگ و ترمز ضدقفل، آنها هم‌اکنون با محدودیت‌هایی در این مورد مواجهند.