گروه بین‌الملل- دیروز، جمعه، قیمت نفت به حدود ۸۶ دلار در هر بشکه رسید. زیرا اعتراضات خشونت‌بار در خاورمیانه سرمایه‌گذاران را درمورد مختل شدن عرضه نفت نگران کرد. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه مارس به ۰۵/۸۶ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز پنج‌شنبه ارزش قراردادها با ۳۷/۱ دلار افزایش در رقم ۳۶/۸۶ دلار ثابت شد. روز پنج‌شنبه رهبران بحرین تجمعات عمومی را ممنوع اعلام کردند و تانک‌ها را به خیابان‌ها آوردند. در اعتراضات ضد دولتی بحرین ۳ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ تن زخمی شدند. بحرین یک کشور عمده تولیدکننده نفت نیست، اما از نظر استراتژیکی برای آمریکا کشور مهمی به شمار می‌رود زیرا ناوگان دریایی آمریکا در این کشور مستقر است.

درپی سرنگونی رژیم‌های تونس و مصر، کشورهای الجزایر، اردن و لیبی نیز شاهد اعتراضات ضد دولتی بوده‌اند. کشورهای الجزایر و لیبی از تولیدکنندگان مهم نفت به شمار می‌روند.

مرکز بارکلیز کپیتال در گزارشی عنوان کرد «نگرانی‌های فزاینده درمورد تغییرات عظیم در منطقه خاورمیانه، موطن بزرگ‌ترین منابع نفت و گاز جهان، موجب افزایش قیمت نفت می‌شود.»در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه آوریل ۷۶/۱۰۲ دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت خام برنت بیشتر از قیمت نفت خام وست تگزاس تحت تاثیر رویدادهای خاورمیانه قرار گرفته است. زیرا قیمت نفت خام وست تگزاس درحال حاضر تحت تاثیر میزان بالای ذخایر و تقاضای اندک در آمریکا قرار دارد. در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه مارس قیمت بنزین به ۵۲/۲ دلار در هر بشکه رسید و گاز طبیعی ۸۶/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب معامله شد.