7 ایراد AFC به فوتبال باشگاهی ایران

عزیز محمدی: باید تا اردیبهشت معایب را رفع کنیم

رییس سازمان لیگ گفت: پس از آنکه بازرسان AFC در اردیبهشت ماه به ایران آمدند و ارزیابی خود را از سطح پیشرفت باشگاه‌های ما ثبت کردند، برای سه سال آینده سهمیه‌های لیگ قهرمانان آسیا را تقسیم‌بندی می‌کنند و تا آن زمان این تصمیم قابل تغییر نیست. به گزارش ایسنا، عزیزالله محمدی در ادامه نشست هیات رییسه سازمان لیگ با باشگاه‌ها گفت: AFC مواردی را در ایران که با ضوابط پیشرفته این کنفدراسیون مطابقت نداشته برای ما ارسال کرده‌ است. از جمله به ۷ مورد اشاره کرده که عبارتند از:

۱-‌ نداشتن آمار دقیق از تعداد تماشاگران در هر بازی

۲-‌ مشخص نبودن راه‌های ورود و خروج تماشاگران، خبرنگاران، مسوولان و عدم تفکیک این راه‌ها از هم

۳-‌ نداشتن اتاق کار مخصوص رسانه‌ها در اکثر ورزشگاه‌ها

۴- نداشتن امکانات مناسب تلویزیونی در بسیاری از ورزشگاه‌ها

۵- عدم ارائه گزارش بازی رسانه‌ها، قبل و بعد از انجام بازی

۶- کمتر بودن تعداد بازیکنان حرفه‌ای در هر باشگاه نسبت به استانداردهای موجود

۷- عدم برگزاری کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی که باید یک روز قبل انجام شود.

رییس سازمان لیگ ادامه داد: همچنین AFC به برخی نقاط قوت فوتبال ما از جمله داشتن زمینه مناسب در طرفداران و تعداد زیاد آنها و محبوبیت زیاد فوتبال در میان مردم و اراده قوی مسوولان فوتبال در توسعه اشاره کرده است. در عین حال به برخی نقاط ضعفمان نیز اشاره کرده که از جمله آنها کمبود تجهیزات و ورزشگاه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاران و اهالی فوتبال، عدم سازماندهی مناسب باشگاه‌ها و همچنین عدم مدیریت صحیح باشگاه‌ها هستند.

عزیزمحمدی افزود: در بحث مسابقات نیز AFC گفته است که فوتبال ما مشکلات زیادی دارد. از جمله اینکه در ورزشگاه‌ها باید رفاه بیشتری برای همه افراد فراهم شود. همچنین نورافکن ورزشگاه‌ها باید حداقل ۱۲۰۰ لوکس باشد که در حال حاضر بسیاری از استادیوم‌های کشور این استاندارد را ندارند. همچنین به نبود اتاق کنترل دوپینگ، کنترل امنیت، نداشتن صفحه نمایش بزرگ و مسائلی از این قبیل در ورزشگاه‌ها اشاره شده است.

او در ادامه خطاب به مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتری گفت: در سال گذشته AFC لیگ ایران را به عنوان دومین لیگ برتر آسیا پس از ژاپن انتخاب کرد. به همین دلیل حالا که لیگ دوم آسیا هستیم، حیف است که سهمیه‌های لیگ قهرمانان را از دست بدهیم و همه باید تا اردیبهشت ماه که بازرسان AFC به ایران می‌آیند تلاش کنیم که شرایط خواسته شده را احراز کنیم و سهمیه‌هایمان را از دست ندهیم؛ چرا که وقتی بازرسان AFC به ایران بیایند سهمیه‌ها را تا سه سال دیگر یعنی تا سال ۲۰۱۴ مشخص و تعیین می‌کنند که کدام کشورها در این چند وقت پیشرفت بیشتری داشته‌اند.

رییس سازمان لیگ در ادامه گفت: باید طبق ضوابطی که AFC برای ما تعیین کرده شرایط تمرین را در تمامی باشگاه‌ها ارتقا دهیم؛ چرا که AFCمعتقد بود در این زمینه تفاوت زیادی میان باشگاه‌ها وجود دارد. همچنین باید برای خبرنگاران و رسانه‌ها در ورزشگاه‌ها شرایط مناسبی فراهم کنیم. باید امکانات حق پخش تلویزیونی و در کنار آن بلیت فروشی مناسب را فراهم کنیم. باشگاه‌هایمان نیز باید دارای یک هیات مدیره باشند و صورتجلسه آنها نیز از سوی AFC کنترل ‌شود.