وعده ایجاد 5/2 میلیون شغل در یک سال

عکس: خبرگزاری مهر، محمد رضا عباسی معاون اول رییس‌جمهور از کاهش نرخ بیکاری به ۴/۳ درصد خبر داد

وعده ایجاد ۵/۲‌میلیون شغل در سال آینده

دنیای‌اقتصاد - زهراواعظ: محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور دیروز در آیین بهره‌برداری از سد مخزنی البرز در استان مازندران اعلام کرد که سال آینده، سال ایجاد حداقل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار شغل است که با این کار نرخ بیکاری به ۴/۳درصد می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رحیمی با بیان اینکه قرار بود در سال‌جاری یک میلیون و یکصد هزار شغل در کشور ایجاد شود، گفت: ولی ما توانستیم این رقم را به یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار شغل برسانیم و قصد داریم در سال آینده دو میلیون و ۵۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم که به این ترتیب نرخ بیکاری به ۴/۳ درصد خواهد رسید. معاون اول رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود از افتتاح ۸۰ پروژه به ارزش ۱۵ هزار میلیارد تومان توسط وزارت نیرو در روزهای آینده خبر داد و گفت که وزارت صنایع و معادن نیز در یک روز بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه را به صورت همزمان در سراسر کشور با حضور رییس‌جمهور افتتاح می‌کند. رحیمی به تاسیس صندوق توسعه ملی و ذخیره ۲۲ هزار میلیارد تومان در این صندوق اشاره کرد و با بیان اینکه سال آینده سال ایجاد حداقل دو میلیون و ۵۰۰ هزار شغل است که با این کار نرخ بیکاری به ۴/۳ درصد می‌رسد، ابراز امیدواری کرد: در سال آینده پدیده‌ای به نام بیکاری در استان مازندران وجود نداشته باشد. به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رحیمی تاکید کرد سال آینده دولت تلاش می‌کند با بهره‌گیری از منابع صندوق توسعه ملی ۵/۲میلیون شغل ایجاد کند. وعده ایجاد ۲ میلیون و پانصد هزار شغل در سال آینده در حالی از سوی معاون اول رییس‌جمهور مطرح شده که پیش از این نیز اواخر دی‌ماه، رحیمی از ایجاد یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغل در سال‌جاری خبر داده بود.معاون رییس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا نرخ بیکاری بسیار کاهش یابد، گفته بود: «امسال ایجاد یک میلیون و ۱۰۰ هزار شغل را تعهد کرده بودیم که تا امروز توانسته ایم یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم. وی همچنین تصریح کرد که دولت تلاش دارد برای سال آینده دو میلیون شغل ایجاد کند و مطمئنا می‌توانیم بیشتر از این نیز شغل ایجاد کنیم». وی البته در کنار ایجاد اشتغال در سال آینده تاکید کرد تا دو سال دیگر جشن مسکن دار شدن مردم در سراسر کشور برگزار می‌شود.از سوی دیگر، رحیمی در حالی به اظهار نظر درباره کاهش نرخ بیکاری و ایجاد شغل پرداخته که نرخ بیکاری فصل تابستان و پاییز با وجود گذشت ۲ ماه از فصل زمستان هنوز اعلام نشده است و با وجود اعلام ایجاد اشتغال از سوی دولت، رقم دقیق آن در پرده‌ای از ابهام قرار دارد. بر اساس آخرین اعلان مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در فصل بهار سال‌جاری بالغ بر ۶/۱۴درصد اعلام شد و این در حالی است که نرخ بیکاری در بهار سال گذشته ۱/۱۱ درصد بود که این امر حاکی از جهش ۵/۳ درصدی نرخ بیکاری در بهار سال‌جاری است. همچنین بر اساس محاسبات مرکز آمار در بهار سال‌جاری تعداد کارجویان (بدون شغل - در جست‌وجوی شغل بهتر) نیز بیش از ۵/۳ میلیون نفر برآورد شد.

البته اعلام نرخ ۶/۱۴درصدی بیکاری در فصل بهار با انتقاداتی از سوی وزیر کار و امور اجتماعی همراه شد. بدین ترتیب که وی ضمن نپذیرفتن تلویحی نرخ ۶/۱۴ درصدی، گفت: به نظر می‌رسد نرخ بیکاری بهار ۸۹ دارای اشتباه است یا اینکه نرخ‌های اعلام شده در سال‌های گذشته اشکال داشته است.همچنین وزیر کار گفت که اگر نرخ بیکاری بهار ۸۹ را بپذیرد به معنی افزایش یک میلیون نفر بیکار جدید است، البته وی تاکید کرد که با ابهام و بی‌میلی ناچاراست نرخ بیکاری محاسبه شده توسط مرکز آمار ایران را بپذیرد. در همین حال مرکز آمار اعلام کرد که از محاسبات خود دفاع می‌کند. اگرچه مرکز آمار در اعلام نرخ بیکاری به دلایلی چون آماده نبودن برخی از آمارهای مربوطه اشاره می‌کند، اما رییس‌جمهور نیز در اظهاراتی در روز جهانی آمار اعلام داشت که مسوولان از اعلام آمار‌های نگران‌کننده پرهیز کنند و آمارها بدون هماهنگی مراکز با یکدیگر منتشر نشود. در همین حال کارشناسان اقتصادی معتقدند که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها همانگونه که بسیاری از شاخص‌های اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد، قطعا تاثیر بسزایی در شاخص بیکاری نیز خواهد گذاشت.

انتقاد لاریجانی از کارهای تصنعی برای رفع بیکاری

اگرچه مسوولان دولتی از ایجاد اشتغال و نیز کاهش نرخ بیکاری خبر می‌دهند، اما بسیاری نیز نسبت به اعلام این ارقام انتقاداتی را مطرح ساخته اند. در آخرین تحول، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه برای چندمین بار در ماه‌های اخیر از انجام «کارهای تصنعی، مقطعی و مسکن‌وار» برای حل مشکل بیکاری انتقاد کرد و خواهان توجه ریشه‌ای به موضوع اشتغال در کشور شد. رییس قوه‌مقننه ایجاد فضای کسب‌وکار معقول در کشور را در شرایط فعلی کشور بسیار مهم خواند و با اشاره به امکاناتی که در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: امروز کشور ما دارای سرمایه‌های بسیاری چه در بخش انسانی و چه در حوزه منابع طبیعی است.وی برای پیشرفت کشور، تولیدمحور بودن را ضروری دانست و گفت: اقتصاد ما برای پیشرفت نیاز به این دارد که مردمی باشد و مسابقه‌ای در تولید به وجود آید تا مشکل اشتغال در کشور حل شود.وی یکی از راه‌های حل مشکل اشتغال در کشور را شرایط اقتصادی پایدار عنوان کرد و گفت: کشور ما امکانات لازم برای پیشرفت را دارد.