احسان غفوریان*
مدتی است بر اساس اخباری که می‌رسد شاهد نوسانات بسیاری در بازارهایی از سکه و ارز گرفته تا خودرو هستیم که این نوسانات گاه باعث عقب ماندن بازار آتی سکه از بازار نقدی می‌شد. عمده دلیل این موضوع نیز بی‌اطلاع بودن معامله‌گران بازار آتی و عدم اتکا به علم تحلیل این بازار به خصوص علم تکنیکال است.

اما مدتی است که شاهد عدم مشاهده رفتارهای هیجانی در این بازار می‌باشیم. قبلا اگر مثل امروز اختلاف سررسید‌ها کم می‌شد معامله‌گران قیمت‌ها را ارزنده می‌دیدند و می‌خریدند و آتی این‌قدر به سطح پایین نمی‌رسید و در عوض فردا با نزول نقدی صف‌های فروش راه می‌افتاد. در واقع سابق صحبت از حفره و حباب در آتی بود، ولی اکنون مشاهده می‌شود چند روز است که اسفند پایین تر از نقدی در حال معامله است و خریداری هم وجود ندارد که این موضوع مبتنی بر هوشمند شدن آتی می‌باشد.
دلیل بعدی این است که آتی کار تازه وارد به دلیل عدم بازگشایی کد معاملاتی نداریم و همه افراد حال حاضر حرفه ای و آبدیده این بازار شده‌اند. در واقع با شروع مجدد کدگیری آتی دوباره افراد ناشی وارد خواهند شد و طبیعی هم هست که کلاس‌های آموزشی هیچ وقت تجربه قرار گرفتن در پوزیشن ضرر ده و استرس ممکنه را انتقال نمی‌دهد و باید تجربه ضرر دادن را درک کنند.
این در حالی است که دو سناریو برای کف سکه نقدی در حال حاضر کارشناسان در نظر گرفته‌اند که اولی یک‌میلیون و 350 و دیگری یک‌میلیون و 310 هزار دلار است که در جدول همراه تشریح شده‌اند:
البته کارشناسان تا پایان سال معتقد به این کف‌های قیمت هستند. همگی موارد فوق از وارد شدن قیمت در محدوده خنثی حکایت دارد. بنابراین تحلیل میان مدت در این بازه زمانی کمی سخت به نظر می‌رسد، اما در هر صورت اگر قرار باشد ریزش سکه نقدی به سطح پایین‌تر از یک‌میلیون و ۲۹۰ هزار را شاهد باشیم امکان کاهش تا محدوده ۱۲۴۰، ۱۱۹۰ و نهایتا ۱۱۰۰ هزار تومان را شاهد خواهیم بود که در صورت همراهی اونس جهانی یا کاهش قیمت سکه پیش فروشی شاهد آن خواهیم بود و مطمئنا بانک مرکزی- بی دغدغه از عدم استقبال از طرح پیش فروش- دست به چنین ارزان فروشی نخواهد زد.
*مدیر معاملات آتی کارگزاری مشاوران سهام