اکبر ترکان وزیر راه دولت دوم سازندگی، در گفت‌وگویی با هفته‌نامه «تجارت‌فردا»، ماجرای ۲۰ساله شدن ساخت آزادراه تهران- شمال را اینگونه شرح داده است: «طراحی این آزادراه پیش از انقلاب توسط یک مهندس مشاور فرانسوی انجام شد و هنگامی که من در وزارت راه بودم، قرار شد این طراحی به‌روز شود. در آن زمان صحبت بر سر این بود که بهترین مسیر آزادراه تهران - شمال کجاست؟ آیا همین مسیر تهران چالوس بهتر است یا مسیرهای دیگری مانند تهران- نور نیز می‌تواند جزو گزینه‌ها باشد. مهندس مشاوری انتخاب شد تا مطالعات هر دو محور را به انجام برساند و به ما گزارش دهد. این مقایسه به انجام رسید و میان تهران - نور و تهران - چالوس در نهایت به این نتیجه رسیدیم که عملیات احداث بزرگراه تهران- چالوس را آغاز کنیم... در ابتدا یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که «گلزار» نام داشت برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کرد. او کسی بود که در ساخت‌وساز پروژه شهرک اکباتان نیز مشارکت داشت. توافقات بر این محور بود که او بیاید ساخت این آزادراه را بر عهده بگیرد و دولت نیز در مقابل به او زمین واگذار کند و عوارض نیز کمتر تعیین شود. قرار بود او شهرکی به نام کوه نور را در ارتفاعات البرز بسازد و شهرکی به نام دریای نور را نیز در کنار شهر نور احداث کند. چرا که یکی از سناریوها این بود که یکی از محورهای ارتباطی، تهران- نور باشد. اما در میانه کار، آقای گلزار ایران را ترک کرد و رفت. به هر حال در فضای حاکم در آن سال‌ها، نگاه به سرمایه‌گذار بخش خصوصی به گونه‌ای بود که او را نگران کرد. در روحیات ایرانی‌ها نوعی سرمایه‌ستیزی وجود داشت که بخشی از آن از فضای انقلابی سرچشمه می‌گرفت. پس از گلزار، گزینه دیگری مطرح شد؛ ۱۰ پیمانکار بزرگ کشور کنسرسیومی تشکیل دادند و برای ساخت این آزادراه اعلام آمادگی کردند. من به گونه‌ای بر سر دوراهی قرار گرفتم که پروژه را به این ۱۰ پیمانکار واگذار کنم یا به بنیاد مستضعفان که متقاضی سرمایه‌گذاری در این پروژه بود. البته اعتراف می‌کنم که ‌ای کاش پروژه را به این پیمانکاران واگذار می‌کردم. شاید این یک تصمیم‌گیری تاریخی اشتباه بود که اتفاق افتاد. بهتر بود آن را به آن ۱۰ پیمانکار که صاحب نام بودند واگذار می‌کردم. اما آن را به بنیاد سپردم.

هفته‌نامه تجارت فردا در شماره این هفته خود، علاوه‌بر ترکان، با احمد خرم، وزیر اسبق راه و ترابری و حسین کنعانی‌مقدم، رییس سابق هیات‌مدیره آزادراه تهران - شمال نیز در این خصوص گفت‌و‌گو کرده است.

پرونده‌هایی در خصوص عملکرد مارگارت تاچر، بانوی آهنین انگلیس و نوسانات پی‌در‌پی قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی و تازه‌ترین تحلیل‌های مجلات معتبر اقتصادی جهان از مسائل روز، از جمله دیگر مطالب این شماره هفته‌نامه «تجارت فردا» است.