دومین جهش پیاپی بورس

عکس: دنیای اقتصاد جنب پل حافظ

دومین جهش پیاپی بورس تهران

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران برای دومین روز پیاپی شاهد رشد بیش از یک درصدی بود و شاخص کل این بازار دیروز توانست ۱/۱درصد افزایش را تجربه کند.

در بازار دیروز شاخص کل توانست با ثبت ۴۵۰واحد افزایش به محدوده ۴۱هزار و ۵۸۳واحد برسد و از این رو احتمال دومین رکورد‌شکنی بازار در ماه جاری دور از ذهن نیست. در بازار سهام عمده نگاه‌ها به سوی گزارش‌های ۱۲ماهه شرکت‌ها است؛ جایی که برخی از عمده ترین نمادهای بازار از جمله ۴نماد پالایشگاهی و نمادهای پتروشیمی خارک، زاگرس و هلدینگ‌های گروه توسعه ملی و صندوق بازنشستگی برای اعلام تعدیل متوقف هستند. کارشناسان بازار انتظار دارند بازگشایی این نمادها بتواند به تداوم رشد بازار کمک کند. در حال حاضر بازار سهام به دلیل عدم رشد پیوسته در سه ماه گذشته جذابیت‌های خود را برای جذب سرمایه‌های متفرقه و خارج از بازار سهام از دست داده است. بر این اساس ایجاد هیجان در بازار از طریق گشایش نمادهای متوقف می‌تواند به جذب سرمایه‌های عمومی به بازار کمک کند. دیروز همچنین بازار مصوبات کمیسیون تلفیق را با دقت دنبال می‌کرد که در آن تصویب افزایش درآمد هدفمندی تنها از محل افزایش بهای بنزین، گاز سی‌ان‌جی و نفت گاز مورد توجه بود.

دیروز عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به تصویب ۴۹ هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی در سال جاری از افزایش قیمت بنزین، نفت‌گاز و گاز CNG در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، ایرج ندیمی در مورد تصمیمات جلسه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اظهار کرد: در این جلسه رقم ۴۹ هزار میلیارد تومان درآمد از محل هدفمندی یارانه‌ها برای سال جاری به تصویب رسید؛ در حالی‌که پیشنهاد دولت رقم ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: به این ترتیب در مورد بنزین، نفت‌گاز و CNG با تغییر قیمت روبه‌رو خواهیم بود و بقیه حامل‌های انرژی به قیمت سال گذشته خواهد بود. عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۲ مجلس شورای اسلامی افزود: براساس این ارقام متوسط قیمت پیشنهادی با توجه به فوب خلیج فارس بنزین ۴۶۰تا ۸۰۰، نفت گاز ۲۰۰ تا ۲۵۰ و CNG هم ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان در نظر گرفته شده است.

در بازار دیروز در گروه فلزی، بازارهای جهانی همچنان برای فلزهای رنگین شرایط خوبی را نداشت. بهای مس دیروز به کف ۱۸ماهه خود نزدیک شد و به ۶هزار و ۸۰۷دلار در هر تن رسید. بهای سه فلز آلومینیوم، روی وسرب نیز به ترتیب به یک هزار و ۸۳۵ دلار، یک هزار و ۸۳۳ دلار و یک هزار و ۹۷۵ دلار رسیدند.

«فخوز» در سنگان سهم می‌گیرد

در این شرایط همچنان نمادهای وابسته به بازار جهانی دیروز تحت فشار بودند. در گروه فلزی، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: به منظور سهولت تامین کنسانتره و گندله مورد نیاز، بخشی از پروژه‌های اجرایی معدن سنگ‌آهن سنگان در اختیار شرکت فولاد خوزستان قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، امیر امینی در دیدار از شرکت فولاد خوزستان گفت: مسوولیت تکمیل طرح فولاد شادگان نیز به عنوان یکی از هفت طرح فولاد استانی به این شرکت واگذار خواهد شد.

امینی با اشاره به سوابق موفق شرکت فولاد خوزستان در زمینه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت فولاد اظهار کرد: درنظر داریم بومی‌سازی الکترودهای فولادی را به این شرکت بسپاریم تا با همکاری بخش خصوصی نسبت به انجام تحقیقات و تولید انبوه آن در آینده نزدیک برای تامین نیاز کل کشور اقدام کند.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان نیز گفت: این شرکت بزرگترین عرضه‌کننده شمش فولاد در کشور است که با تولید حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن شمش فولاد در سال ۲۵ درصد فولاد خام کشور را تامین می‌کند. در بازار دیروز ذوب آهن اصفهان روز فعالی را پشت سر گذاشت.

در مورد این شرکت مدیر سرمایه‌گذاری و امور سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: مدیران شرکت هنوز برآورد نهایی خود را از قیمت تمام شده محصولات فروش رفته سال مالی اخیر ندارند و با توجه به اینکه باید نتایج اطلاعات مربوط به موجودی انبار و انبارگردانی در قیمت تمام شده و درآمد نهایی فروش منعکس شود، صحبت کردن در‌خصوص تعدیل مثبت یا منفی امکان‌پذیر نیست. وی ادامه داد: با این وجود به نظر می‌رسد برآوردهای قبلی مبنی بر پیش‌بینی سود ۱۶۸ ریالی «ذوب» برای سال مالی ۹۱ همچنان به قوت خود باقی است.

مدیر سرمایه‌گذاری و امور سهام «ذوب» از برنامه مدیریت برای خرید سهام شرکت فولاد چهارمحال و بختیاری خبر داد و افزود: شرکت ذوب‌آهن اصفهان در حال مذاکره با ایمیدرو است تا در صورت انجام توافق، این مجموعه فولادی به ظرفیت تولید یک میلیون تن به «ذوب» ملحق شود، پس از آن می‌توان در خصوص منابع مالی لازم برای خرید این شرکت فولادی تصمیم‌گیری کرد. در گروه انفورماتیک شرکت داده‌پردازی، که پیش از این به منظور تعدیل عایدی با توقف نماد مواجه شده بود با تعدیل مثبت بسیار خوبی سود سال۹۲ را اعلام کرد. این شرکت که برای سال ۹۱ خود سود ۳۴۸ریالی را اعلام کرده بود، با افزایش سنگین ۱۱۷درصدی سود خود را ۷۵۴ریال به ازای هر سهم برای سال ۹۲ اعلام کرده است.

رشد ۷۶ درصدی درآمد فروش ناشی از انعقاد قراردادهای جدید و کاهش ۶۱ درصدی هزینه‌های مالی از دلایل اصلی رشد سودآوری مداران در سال ۹۲ است. در گروه سیمانی، همچنین هلدینگ سیمانی فارس و خوزستان هم سود سال مالی منتهی به پایان اردیبهشت ماه سال ۹۳ خود را با رشد ۴ درصدی به نسبت سال ۹۲ اعلام کرد. به این ترتیب، سفارس که برای سال مالی ۹۲ خود سود ۳۳۱ریالی را به ازای هر سهم خود اعلام نموده بود با رشد ۴ درصدی سود خود در عملکرد سال۹۲ سود ۳۴۵ ریالی را به ازای هر سهم خود پیش‌بینی کرده است.

در گروه تصفیه نفت دیروز پالایشگاه‌ها روز توام با استراحتی را پشت سر گذاشتند. در این گروه احتمال تعدیل سود نفت پاسارگاد از ۳۰۵ تومان کنونی به ۳۵۰ تومان این نماد را به صف خرید رساند.

در این گروه، نفت بهران در ۱۲ ماهه واقعی ۲۳۸۶ ریال به طور واقعی محقق کرده است. آخرین پیش‌بینی شرکت ۲۰۷۶ ریال بوده است. بنابراین پرونده سال ۹۱ شرکت با تعدیل مثبت ۱۵ درصدی بسته شد.

اما نفت بهران برای سال ۹۲ در دومین پیش‌بینی سود ۲۹۵۳ ریالی اعلام کرده است که در مقایسه با اولین پیش‌بینی با رشد ۵/۱۸ درصدی روبه‌رو‌ شده است. علت تعدیل افزایش ۳۰ درصدی نرخ فروش و افزایش بهای تمام شده در خصوص ادتیوهای وارداتی از بابت تسعیر نرخ دلار از ۲۵۰۰ به ۳۵۰۰ تومان می‌باشد. افزایش نرخ فروش بابت افزایش نرخ لوبکات

(ماده اولیه اصلی شرکت) از ۸۳۵ تومان به ۱۵۸۴تومان بوده است.

مقدار تولید و فروش شرکت در سال ۹۱ نیز نسبت به آخرین پیش‌بینی تغییری نداشته و تماما در ۱۲ ماهه محقق شده است. مقدار فروش شرکت هم در سال جاری نسبت به سال ۹۱ با رشد حدودا ۱۹ درصدی روبه‌رو‌ شده است.سربار هم نسبت به سال قبل با رشد ۵۰ درصدی در نظر گرفته شده است.

در گروه تجهیزات دیروز در آخرین دقایق بازار حضور یک خریدار برای خرید بلوک ۵۴/۵ درصدی مپنا از شکست این معامله جلوگیری کرد تا امروز این معامله تداوم پیدا کند. این بلوک ۵۴/۵ درصدی مپنا به دلیل عدم پرداخت اقساط توسط سازمان خصوصی‌سازی حراج شده بود.

در این گروه دیروز حضور جک آپ جدید شرکت حفاری شمال این نماد را به صف خرید کشاند.

در گروه پتروشیمی دیروز شایعه افزایش بهای خرید اوره داخلی از شرکت‌های پتروشیمی از ۳۵۰تومان کنونی به ۶۵۰تومان، شرکت‌های پتروشیمی پردیس، کرمانشاه و پارسان را با صف خرید مواجه کرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۱۲۵میلیارد تومان سهام معامله شد که ۵/۱۶ درصد آن را معامله ۱/۲۶ میلیون سهم پالایشگاه بندر عباس تشکیل داد. از ۲۵۰نمادی که به روی تابلو رفتند نیز ۴۸نماد با کاهش قیمت و ۱۹۸نماد با رشد ارزش مبادله شدند و سایر نمادها بدون تغییر قیمت بودند.