مریم عسگری
اگر چه بازار خرید و فروش لپ‌تاپ روزهای سرد و بی‌رونقی را سپری می‌کند و فعالان بازار اعلام کرده‌اند که در ماه‌های گذشته و به ویژه یک ماه اخیر میزان واردات لپ‌تاپ و به ویژه مدل‌های جدید به بازار در حد چشمگیری کاهش یافته است، اما به هر حال بازار برای ادامه حیات نیازمند واردات مدل‌های جدید حتی به طور محدود است.

به همین علت واردکنندگان ناچارند در سخت‌ترین شرایط برای ورود لپ‌تاپ‌های جدید به بازار اقدام کنند. حتی اگر این لپ‌تاپ‌ها مخاطبی نداشته باشند!
در نتیجه مانند سال‌های قبل، در بازار بهاری امسال هم با وجود تمام مشکلات موجود بر سر راه تامین و عرضه کالا شاهد ورود نمونه‌های جدیدی هستیم. مدل‌هایی که اکثرا دارای قابلیت‌های فنی بالایی بوده و بالطبع قیمت بالایی نیز دارند و به دلیل همین قیمت بالا پیش‌بینی می‌شود تنها ویترین نشین‌هایی باشند که دل به آمدن مشتری خوش کرده‌اند!
در هر حال به رسم میهمان‌نوازی هم که باشد ما تصمیم گرفته‌ایم در این گزارش به معرفی این نمونه‌های تازه‌وارد بپردازیم. پس اگر به این موضوع علاقه‌مندید این گزارش را بخوانید:
واردات جدید مدل‌های قدیمی
با توجه به این موضوع که قیمت دلار مدام در نوسان است و از ارز مبادلاتی نیز برای واردات لپ‌تاپ فعلا خبری نیست، واردکنندگان با شرایط بسیار سختی نسبت به واردات این کالا اقدام می‌کنند. به همین علت حجم واردات لپ‌تاپ در بازار به شدت کاهش یافته است.
با توجه به این موضوع اکثر واردکنندگان به جای اینکه برای واردات مدل‌های جدید و بی‌مخاطب سرمایه‌گذاری کنند، روی واردات نمونه‌های قدیمی ارزان که مخاطبان بیشتری در بازار دارند تمرکز کرده و به این ترتیب بازار کامپیوتر ما به میزبانی همیشگی مدل‌هایی با کانفیگ (قابلیت‌های فنی) پایین و قیمت ارزان تبدیل شده است.
کارشناسان و فعالان بازار می‌گویند: این موضوع برای بازار کالاهای تکنولوژیکی بسیار خطرناک است و به بازار ضربه می‌زند.
اما کسبه که به فکر نجات سرمایه و از سوی دیگر جلوگیری از تعطیلی بازار هستند تنها راه چاره را واردات مدل‌های ارزان و کم قابلیت یافته‌اند.
یک فعال بازار با تایید این موضوع به «دنیای‌اقتصاد» گفت: علاوه بر این موضوع در بازار با کاهش تنوع مدل‌ها نیز مواجه هستیم و واردکنندگان ترجیح می‌دهند به جای واردات مدل‌های گوناگون از کالاها تنها روی چند مدل که مطمئن هستند به فروش می‌روند سرمایه‌گذاری کنند.
بکائی، مدیرعامل شرکت سیب‌گستران پارسیان هم به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با توجه به مشکلات وارداتی سرعت ورود کالا به کشور کم شده است و واردکنندگان نیز توان واردات ندارند. در نتیجه اکثرا به سراغ ورود مدل‌هایی می‌روند که در صورت واردات مشتری داشته باشند نه اینکه روی دستشان بمانند.
مسعودی، یکی از کسبه بازار کامپیوتر پایتخت در این باره به «دنیای ‌اقتصاد» گفت: طی ماه‌های اخیر و به ویژه یکی دو ماه گذشته تنها چند برند نسبت به واردات مدل‌های جدید اقدام کرده‌اند سایر برندها همچنان مدل‌های قدیمی را وارد بازار کرده‌اند. برخی نیز دست نگه داشته و فعلا فعالیتی نمی‌کنند.
تازه واردهای بازار
سونی، ایسر، لنوو، دل، اچ پی از برندهایی هستند که گویا شجاع‌تر از سایرین بوده و با توجه به شرایط نامساعد بازار برای واردات اقدام کرده‌اند. اگرچه میزان واردات نمونه‌های تازه وارد به بازار در حد کمی است، اما همین حجم محدود واردات هم کورسوی امیدی است برای نجات تکنولوژیکی بازار و جلوگیری از عقب ماندگی کامل بازار از بازارهای جهانی! نکته جالب اینجاست که اکثر نمونه‌های تازه وارد و حرفه‌ای دارای صفحه نمایش‌های لمسی و پردازنده‌هایIvy Bridge بوده و دارای ترکیب و ظاهری باریک و کم حجم هستند. در ضمن لپ‌تاپ‌های جدید اکثرا مبتنی بر ویندوز هشت هستند.
در هر حال ایران رهجو با عرضه سه لپ‌تاپ در سری E از واردکنندگانی است که برای واردات تازه‌واردها اقدام کرده است. البته این برند کمی محتاط عمل کرده و مدل‌هایی در رده‌های قابلیتی گوناگون به بازار عرضه کرده است که البته قیمتی بالای سه میلیون تومان دارند. مدل‌های۶E۱۵۱۲، E۱۵۱۲۷ و E۱۵۱۲۹ برخی از این نمونه‌های تقریبا جدید هستند.
لنوو اما با عرضه لپ‌تاپ‌های سری «یوگا» در رده پیشگامان عرضه نمونه‌های جدید و حرفه‌ای به بازار است. این برند لپ‌تاپ‌های سری «یوگا» را در دو مدل Yoga 11S و Yoga 13S به بازار عرضه کرده است که قیمتی حدود سه میلیون و 500 تا شش میلیون تومان دارند. لپ‌تاپ‌های این سری در رده فوق حرفه‌ای‌های بازار قرار دارند که در حقیقت از سری اولترابوک‌ها است و دارای صفحه نمایش لمسی و سیستم عامل ویندوز هشت و... است.
ایسر هم با عرضه دو مدل لپ‌تاپ از سری S یا اولترابوک‌ها در رده واردکنندگان لپ‌تاپ‌های تازه وارد قرار گرفته است. مدل Aspire S۵ به صفحه نمایش لمسی با کیفیت FULL HD و پردازنده Ivy Bridge اینتل مجهز است. مدل S۷ هم یک اولترابوک با مشخصات S۵ است که با اندازه‌های ۱۳/۳ و ۱۱/۶ اینچ به بازار عرضه شده است.
DELL نیز با عرضه دو مدل INSPIRON 5521 و INSPIRON 3521 در کانفیگ‌های گوناگون از عرضه‌کنندگان لپ‌تاپ‌های تازه وارد است. لپ‌تاپ‌های جدید این برند اکثرا به پردازنده INTEL CORE I7 مجهزند و قیمت بالایی دارند.
اچ‌پی هم با عرضه دو مدل G۶-۲۲۰۵ و G۶-۲۲۹۲ از برندهایی است که در زمینه عرضه مدل‌های جدید فعال بوده است. لپ‌تاپ‌های جدید این برند در رده‌های قیمتی گوناگون با قابلیت‌های فنی متفاوت وارد بازار شده‌اند.