شورای رقابت‌: اعلام قیمت‌های جدید، شنبه آینده

گروه خودرو - سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان طی دو روز متوالی در حالی جدید‌ترین نرخ‌های چهار خودروساز بزرگ کشور را اعلام کرد که رییس شورای رقابت روز گذشته از تغییر نرخ‌های یاد شده خبر داد.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در دو روز متوالی (۲۱ و ۲۲ اسفند)، جدید‌ترین نرخ‌های چهار خودروساز کشور را اعلام و بر سامانه www.۱۲۴.ir قرار داد. نرخ‌های جدید خودروسازانی چون ایران خودرو، گروه بهمن، پارس خودرو و سایپا در شرایطی بر سایت مذکور که مرجع رسمی اعلام قیمت کالاها می‌باشد، درج شده که طی دو دوره افزایش قیمت خودرو در سال جاری، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با تاخیر نسبت به تغییر قیمت‌ها اقدام می‌کرد. حال این سازمان که خود منتقد عملکرد خودروسازان در زمینه تعیین قیمت‌ها بود با حمایت محض از تولید‌کنندگان، نه تنها به کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت خودرو رای مثبت داده بلکه سریعا تغییرات را بر سامانه ۱۲۴نیز اعمال کرد.

یکشنبه گذشته محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور با حضور در مراسم رونمایی از سه محصول شرکت سایپا، فی البداهه قیمت خودرو را بین نیم تا چهار میلیون تومان کاهش داد.

این تغییرات قیمتی در همان ساعات حضور رحیمی در شرکت سایپا مورد موافقت خودروسازان و وزارتخانه صنعت،معدن و تجارت قرار گرفت و به فاصله یک روز نرخ برخی از خودروها کاهش پیدا کرد. خودروسازان کاهش قیمتی مورد نظر رحیمی را بیشتر متوجه خودروهایی کردند که یا تولید آنها هم‌اکنون متوقف شده و یا تیراژ بسیار کمی دارند. بر این اساس شورای رقابت نیز که به دستور محمود احمدی‌‌نژاد موظف به تعیین دستورالعملی برای کاهش قیمت‌ها بود در همان روز تشکیل و مصوب کرد که قیمت‌ها باید به شهریور ماه با احتساب «تورم بخشی» شش ماه دوم سال بازگردد.

حال مشتریان خودرو با دو مصوبه‌ای که در یک روز برای تعیین قیمت‌ها ابلاغ شد روبه‌رو هستند. کاهش قیمتی نیم تا چهار میلیونی از سویی و بازگشت قیمت‌ها به شهریورماه از سوی دیگر دو مصوبه است که از یکشنبه گذشته محل جنجال خودروسازان و شورای رقابت قرار گرفته است.

در این زمینه برخی معتقدند که دولت با همکاری خودروسازان نسبت به کاهش قیمت‌ها اقدام کرد. این درحالی است که محمود احمدی نژاد رییس‌جمهوری خود شورای رقابت را موظف به تعیین قیمت‌ها کرده است.

در همین حال طی دو روز گذشته اخبار ضد و نقیضی از لغو مصوبات شورای رقابت به گوش می‌رسید. این در شرایطی است که رییس این شورا روزگذشته خبر از لغو مصوبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان داد.

در هر شکل مشخص است که نه سازمان حمایت صلاحیت شورای رقابت را در تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو تایید می‌کند و نه شورای رقابت عملکرد سازمان حمایت را در کاهش قیمت‌ها آن هم بدون دستورالعملی مشخص قبول دارد.

تعیین قیمت‌ها؛ شنبه آینده

یکشنبه گذشته شورای رقابت در جلسه خود مصوب کرد که تا ۲۰ روز آینده دستورالعمل مشخصی برای قیمت‌گذاری خودرو و متعاقب آن کاهش قیمت‌ها تعیین خواهد کرد. این در حالی است که روز گذشته جمشید پژویان با توجه به اعمال نرخ‌های جدید خودرو در سامانه ۱۲۴ اعلام کرد که تا شنبه آینده نرخ‌های جدید خودرو از سوی شورای رقابت تعیین خواهد شد.

رییس شورای رقابت که با خبرگزاری‌ها مختلف سخن گفته همچنین تاکید کرده که با اجرایی شدن دستورالعمل مصوب این شورا، قیمت خودروهای داخلی بیشتر از میزان فعلی کاهش خواهد یافت.

جمشید پژویان در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر محاسبات شورای رقابت در زمینه دستورالعمل قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در حال انجام است این نکته را مورد تاکید قرار داد که طبق بررسی‌های این شورا، قطعا میزان کاهش قیمت خودروهای داخلی بیش از پنج درصد کاهش یافته فعلی خواهد بود.

وی تصریح کرد که چندی پیش رییس‌جمهوری به هیات دولت ابلاغ کرد که تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو با شورای رقابت بوده و دخالت هر نهاد و وزارتخانه دیگری از جمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این فرآیند غیرقانونی است.وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر به دلیل انحصار موجود و افزایش نرخ ارز و قیمت خودروهای خارجی بیشتر تقاضای این محصولات نیز به سمت خودروهای لوکس داخلی سرریز شده و از آن سو کاهش تولید به رشد قیمت‌ها دامن زده است.

وی با بیان اینکه خودروسازان با افزایش شدید قیمت محصولات خود حقوق مصرف‌کنندگان را ضایع کرده و اصولا شرکت‌هایی قانون‌گریز هستند، تصریح کرد: در حال حاضر در حال رایزنی با بانک مرکزی برای محاسبه تورم بخشی شش ماهه دوم سال هستیم که امیدواریم به زودی نهایی شود.

پژویان که با «ایسنا» گفت‌و‌گو کرده همچنین این نکته را مورد تاکید قرار داد که با اظهار نظر بانک مرکزی درباره تورم بخشی شش ماهه دوم سال، حداکثر تا شنبه آینده دستورالعمل موقت قیمت‌گذاری خودرو ابلاغ خواهد شد که براساس آن خودروسازان ملزم خواهند بود قیمت خودروها را براساس آخرین قیمت تعیین شده قبل از شهریور ۹۱ به اضافه تورم بخشی شش ماهه دوم سال تعیین کنند.

رییس شورای رقابت در پاسخ به اینکه در صورت عدم اجرای این دستورالعمل از سوی خودروسازان چه اقدامی خواهد شد، خاطرنشان کرد: ‌در این زمینه طبق قانون مجازات‌های مختلفی از جمله جزای نقدی، تغییر مدیریت و. .. برای خودروسازان اعمال خواهد شد.

سازمان حمایت کنار گذاشته شد

رییس شورای رقابت در گفت و گویی دیگر با خبرگزاری فارس همچنین اعلام کرد که سازمان حمایت از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که طبق گفته رییس جمهور و وزیر صنعت، قیمت خودروها باید با همکاری شورای رقابت و سازمان حمایت تعیین شود، تاکید کرده که آقای احمدی‌نژاد چنین صحبتی نداشته‌اند و وزیر صنعت نیز گفت که سازمان حمایت از طریق ارائه اطلاعات به شورای رقابت کمک می‌کند. در حال حاضر نیز براساس درخواست من، سه عضو از سوی وزارت صنعت و سازمان حمایت توسط وزیر صنعت معرفی شده‌اند که با مرکز ملی رقابت همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری خودرو از سازمان حمایت ساقط شده و هر گونه اقدام از سوی این سازمان غیرقانونی و قابل پیگیری است.

رییس شورای رقابت در پاسخ به این سوال که آیا قیمت جدید خودروها توسط این شورا اعلام خواهد شد، گفت: ما دستورالعمل را اعلام کرده‌ایم و خودروسازان براساس آن قیمت را تعیین خواهند کرد.

بر همین اساس روز گذشته محمود احمدی نژاد نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت‌وگو باخبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ابلاغ نشدن مصوبه شورای رقابت به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در خصوص کاهش قیمت خودرو گفت: دولت سازوکارها و پیگیری‌های ویژه خود را دارد.