مریم عسگری
بر خلاف سایر کالاهای حوزه دیجیتال، بازار تلویزیون در ماه‌های نخستین سال جدید کاری پر جنب و جوش و تقریبا پررونق‌تر است.

اگر سری به بازار خریدوفروش این کالا بزنید متوجه تفاوت این بازار با سایر کالاها می‌شوید. از عرضه مدل‌های جدیدی که در اسفند ماه معرفی شدند و وعده عرضه گسترده آنها در سال 92 داده شده بود که بگذریم، این روزها شاهد هستیم آنها که رقابت بیشتری با هم دارند، با اعمال سیاست‌های خاص درصدد ارتقای سهم فروش خود در بازار برآمده‌اند که البته در این زمینه موفق هم بوده‌اند. سایر شرکت‌های فعال در این حوزه نیز که اکثرا در رده واردکنندگان هستند و فعلا سیاست خاصی برای سال جدید در پیش نگرفته‌اند نیز از گرمای این بازار بی بهره نبوده اند. کارشناسان بازار می‌گویند: در پیش گرفتن چنین روش‌هایی از سوی شرکت‌های عرضه کننده موجب شده است بازار تلویزیون که معمولا در چنین ایامی بی‌رونق است گرم و پر جنب و جوش شود. روش‌هایی که در این گزارش به آنها خواهیم پرداخت .ضمن اینکه اشاره‌ای به وضعیت بازار و روند قیمت‌ها و همچنین معرفی مدل‌های جدید خواهیم داشت.
پس اگر به این موضوعات علاقه‌مندید یا اینکه قصد خرید تلویزیون دارید و فرصت گشت و گذار در فضای پر ترافیک بازار و پیگیری قیمت و... را ندارید این گزارش را بخوانید:
بهار پرمشتری بازار تلویزیون
اگرچه تجربه سال‌های قبل از بازار تلویزیون گویای این امر است که بازار این کالا در ماه‌های نخستین سال راکد و بی‌رونق است و باید انتظار رونق این بازار را از اواسط تیر و اوایل مرداد داشت. اما گویا بازار امسال برای روزهای گرم و پررونق بیش از حد دلتنگ بوده و به همین دلیل فعالان این صنف با در پیش گرفتن راه‌هایی در صدد دعوت رونق به بازار بر آمده‌اند.
به این منظور شرکت‌های مطرح و محبوب بازار سیاست‌های جدید را اعمال کرده‌اند که ارائه تخفیف‌های ویژه برای خریداران و همچنین هدایای گران‌قیمت برای برخی از نمونه‌های تلویزیون‌ها از این راهکارهای مثمر ثمر در سال جدید است. به گفته فعالان بازار با توجه به این موضوع در بازار بهاری امسال میزان تقاضا در حد چشمگیری نسبت به سال قبل افزایش یافته است و این موضوع می‌تواند نشانه خوبی باشد برای کسبه که بازار تابستان گرم‌تر از سال‌های قبل خواهد بود. به گفته آنها اگر چه بازار تلویزیون هم مانند سایر کالاها با مشکلات بسیاری مواجه بوده است، اما اتخاذ تصمیم‌های درست موجب شده است بازار این کالا با بازار کالاهای دیگر بسیار متفاوت باشد.
در این باره محمد موذنی، یکی از کسبه بازار لوازم صوتی و تصویری به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: به غیر از دو برند ال جی و سامسونگ برند دیگری برنامه خاصی در بازار نداشته است. اما اقدام این دو شرکت موجبات رونق کل بازار را فراهم آورده است.
ترابی، مسوول یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات صوتی و تصویری
ال جی در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: این شرکت از اول اردیبهشت‌ماه تا روز پدر روی تلویزیون‌های سه‌بعدی ۴۲ تا ۵۵ اینچی خود در حدود ۷ تا ۲۰ درصد تخفیف در نظر گرفته است که ارائه تخفیف‌ها طی مدت اخیر موجب رشد تقاضا در بازار شده است. رمضانی، مسوول فروش شرکت حافظ پخش، یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات صوتی و تصویری سامسونگ هم با بیان این مطلب که این خریداران تلویزیون‌های ۵۵ اینچی سامسونگ در ازای خرید هر یک از این تلویزیون‌های سه‌بعدی یک دستگاه سینمای خانگی هدیه می‌گیرند، گفت: با برگزاری این جشنواره کوتاه‌مدت بازار تغییرات چشمگیری کرد که این اتفاق برای کسبه بازار بسیار خوشایند است. وی همچنین گفت: بازار بهاری تلویزیون در مقایسه با بازار اسفند ماه رونق داشته است. سایر شرکت‌های عرضه کننده محصولات صوتی و تصویری هم با بیان این مطلب که فعلا سیاست خاصی برای سال جدید اعمال نکرده‌اند، گفتند: بازار بهاری امسال از لحاظ حجم مراجعه و تقاضا روزگار بهتری را می‌گذراند تا سال‌های قبل!
رشد قیمت‌ها در بازار
در هر حال کسبه و فعالان بازار دلیلی برای افزایش قیمت‌ها در بازار تلویزیون ارائه می‌کنند. دلایلی که گاه منطقی و گاه کاملا غیرمنطقی است. البته مانند بازار سایر کالاها در بازار تلویزیون هم عمده تقصیرها بر گردن نوسانات نرخ ارز می‌افتد.
در هر حال کسبه بازار از رشد یک درصدی قیمت‌ها در بازار تلویزیون خبر می‌دهند. گروهی نیز می‌گویند قیمت‌ها اصلا تغییری نکرده است.
حتی در حد یک درصد! برخی نیز می‌گویند تعدادی از مدل‌های کمیاب با رشد ۲ تا ۳ درصدی قیمت مواجه شده است.
اما بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد»که بر مبنای مقایسه لیست‌های قیمت انجام شده است نشان دهنده این است که برخی از شرکت‌ها قیمت تلویزیون‌هایشان را حدود 150 تا 300 هزار تومان و گاه بیشتر نسبت به اسفند سال 91 افزایش داده‌اند و در مقابل تخفیف‌های 10 و 20 درصدی برای خریداران در نظر می‌گیرند.
خریداران هم که اطلاع دقیقی از وضعیت و روند قیمت‌ها در بازار ندارند خوشحال از دریافت تخفیف و یا هدایای نفیس ضمن خرید، برای خرید کالا اقدام می‌کنند!