بخش کشاورزی منتظر سرمایه‌گذار خارجی

دنیای اقتصاد، اصفهان: معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در پساتحریم شرایط برای بهبود کشاورزی فراهم شده است، اعلام کرد: در انتظار اتفاقات بزرگ و همچنین شرکای جدید و سرمایه‌گذاران خارجی برای بخش کشاورزی هستیم.

عباس کشاورز در مراسم افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی کشاورزی در اصفهان با تاکید بر ضرورت اتکا بر تولید داخل گفت: باید تحولات جدید را با سرمایه مدیریت و تسهیل‌سازی دولت رقم بزنیم. وی با بیان اینکه در مرحله تازه‌ای از روابط اقتصادی در کشور قرار داریم، گفت: تمرکز ما بر مشورت با بخش خصوصی است. کشاورز در ادامه با اشاره به ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری گندم و جو در کشور گفت: بیش از ۱۸۰۰ برند کود در کشور ثبت شده است. وی با اشاره به اینکه از سال گذشته موضوع ارتقای کیفیت کود را با جدیت دنبال کردیم، اظهار کرد: به این منظور سیاست‌نامه و آیین‌نامه ثبت کود را ابلاغ کردیم و دارندگان و تولیدکنندگان این تکنولوژی به این خانواده پیوستند. وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۲۰۰ برند کود در کشور عرضه می‌شود، اعلام کرد: بیش از ۱۸۰۰ برند در این زمینه در کشور ثبت شده و بقیه نیز در حال بررسی است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کیفیت کودهای عرضه شده در سال ۹۴ قابل مقایسه با سال‌های ۹۳ و ۹۲ نیست، تصریح کرد: این اتفاق راضی‌کننده است و امیدواریم دستگاه‌های عملیاتی همکاری‌های لازم را برای بهبود وضعیت نسبت به گذشته اعمال کنند. وی با بیان اینکه کیفیت کود در سال‌های ۹۱، ۹۲ و نیمه اول سال ۹۳ مطلوب نبود، اظهار کرد: در این فضا اعتماد کشاورزان نسبت به مصرف کود کم شد و قیمت آن در این سال‌ها افزایش نیافت و آثار کمبود کود بسیار چشمگیر شد و عدم مصرف آن موجب آسیب به کشاورزان شد. کشاورز با بیان اینکه مصرف کود موجب افزایش ۵۵ درصدی تولید می‌شود، تاکید کرد: توجه کشاورزان به برندهای ثبت شده کود موجب می‌شود مصرف این محصول به جایگاه نخست خود بازگردد. به گفته وی، از بهمن ۹۳ تا بهمن امسال در هیچ مقطعی موجودی انبارهای کود، کمتر از ۷۵۰ هزار تن نبوده، همچنین تمام کودهای موجود کیفی هستند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، از کشاورزان خواست با اتکا به تاییدیه‌های موجود نسبت به مصرف کود وارد شوند. وی با بیان اینکه هیچ دستگاهی امکان ترویج ۳۲۰۰ برند کود شناسایی شده را ندارد، تصریح کرد: به این منظور صاحبان عرضه کالا باید برای انتقال دانش و کاربرد آن مداخله کنند. به گفته کشاورز، کود و سم به‌عنوان یک تکنولوژی و نه یک نهاده مطرح است و برای کیفیت دانه میوه، علوفه و همچنین سلامت انسان ارزشمند است از این رو دارندگان کود باید این تکنولوژی را مراقبت و ترویج کنند. وی همچنین در خصوص آفت‌کش‌ها گفت: متاسفانه آفت‌کش‌ها از نظر کارآمدی و محیط‌زیست وضعیت خوبی ندارند و سیاست ما این است که به سرعت وضعیت را تغییر داده و سموم کم‌خطر و دوستدار محیط زیست را وارد بازار کنیم. معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی یکی از گرفتاری‌های کشاورزی را کمبود سموم و آفت‌کش‌ها دانست و افزود: مصرف آفت‌کش‌ها نسبت به جایگاه کشاورزی نصف است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به اینکه در خصوص بذر اتفاقات خوبی در کشور رخ داده است، اعلام کرد: شرکت‌های تولیدکننده بذر باید آماده سرمایه‌گذاری با شرکای خارجی باشند. به گفته وی، در خصوص بذر گندم رقابت نسبی از نظر کمی و کیفی صورت گرفته و تغییرات آن به خوبی در حال انجام است. رسول محققیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: با توجه به نقش بخش کشاورزی در تولید مواد غذایی مورد نیاز کشور، ایجاد اشتغال، صادرات و ارزآوری ملی، بدون شک می‌توان گفت هر قدر این عرصه از نظر اقتصادی کارآمد، از نظر زیست محیطی سالم و از نظر سیاسی و اجتماعی قابل دفاع باشد، یقینا خودکفایی بیشتری را محقق خواهد
ساخت. وی با اشاره به اینکه الگویی که جهان امروز از آن به‌عنوان کشاورزی پایدار تعبیر می‌کند نیز بر اساس همین مولفه‌ها شکل گرفته است، اعلام کرد: بروز انواع آلودگی‌های زیست محیطی، فرسایش خاک و تغییر کلی گونه‌های گیاهی در واقع تخطی انسان از این الگو است. وی با تاکید بر اینکه به اعتقاد بسیاری از فعالان بخش کشاورزی، نبود هماهنگی بین تولید و بازار، ضعف مهم این صنعت است، تصریح کرد: بر این اساس ساماندهی بازار محصولات و تقویت اهرم‌های بازرگانی ضروری است چراکه در غیر این صورت، بخش کشاورزی از حالت اقتصادی خارج شده و تولید با کیفیت کشاورزان سختکوش، به خوبی به بازار پیوند داده نمی‌شود. در این نمایشگاه «روزنامه دنیای‌اقتصاد» نیز شرکت کرده و مدیرمسوول این روزنامه در اولین روز برپایی از نمایشگاه دیدن کرده است.