برنامه صادرات برق از آذربایجان غربی
دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: میزان خاموشی و تلفات برق در استان نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و در زمینه تولید برق نیز استان از وضعیت مطلوبی برخوردار است. تقی کهوریان در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان‌ غربی با بیان اینکه بخش صنعت یکی از اولویت‌های توسعه استان است، افزود: هم‌اکنون صنعت استان از توسعه‌یافتگی مطلوبی برخوردار نیست که متقابلا استفاده از توانمندی صنعت برق نیز در این صنعت کم است. کهوریان با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری تاکید بسیاری روی آن دارند، تصریح کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند توسعه صنعت است که در این زمینه نیز توسعه صنعت استفاده از برق بیشتر را به دنبال دارد.

وی گفت: اکنون زندگی و آسایش مردم به وجود برق گره خورده و زندگی بدون آن برای افراد قابل تحمل نیست و با گذشت زمان نیز تقاضاها در بخش‌های مختلف برای برق افزایش پیدا می‌کند. کهوریان اظهار کرد: آذربایجان‌غربی موقعیت بسیار خوبی برای صادرات برق دارد و در این زمینه می‌تواند نقش بسیار خوبی را ایفا کرده و بر اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد. معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌‌غربی با بیان اینکه نباید هیچ‌گونه قطعی برق در استان اتفاق بیفتد، تصریح کرد: داشتن برنامه، استمرار در برنامه‌ریزی و جدیت در اجرای برنامه‌ها در مدیریت جدید این سازمان لحاظ شده و با مدیریت صحیح گام‌‌های خوبی در زمینه اقتصاد مقاومتی برداشته می‌شود.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر نیز در این مراسم اظهار کرد: در آذربایجان‌غربی به‌دلیل موقعیت حساس منطقه‌ای و دارا بودن مرزهای طولانی با کشورهای همسایه خواهان شکوفایی هرچه بیشتر این منطقه به لحاظ موقعیت شبکه‌ای و موقعیت اجتماعی هستیم. محمدرضا حقی‌فام با بیان اینکه تا پایان سال ۹۷ نزدیک به ۲۲۰ میلیارد تومان برای بخش فوق توزیع و انتقال برای آذربایجان‌غربی در نظر گرفته شده است، افزود: متاسفانه برخی از مناطق جنوب غرب استان در مواقع خاص همچون بارش شدید برف مشکلاتی در تامین برق دارند که در این زمینه نیز تا قبل از زمستان امسال ۸۰ میلیارد تومان طرح در بخش فوق توزیع و انتقال عملیاتی شود. حقی‌فام تصریح کرد: کاهش تلفات به عنوان یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی مطرح بوده که در این زمینه نیز اگر بتوانیم این تلفات را یک درصد کاهش دهیم، ۲۵۰میلیارد ریال منافع اقتصادی عاید کشور می‌شود.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: ‌اکنون تلفات در کشور سهم ۱۱ درصدی داشته که بالاتر از نرم جهانی بوده و لازم است تلاش‌هایی برای کاهش این میزان انجام گیرد. وی با برشمردن اهداف این سازمان در استان اعلام کرد: لازم است که خدمات مشترکان به‌صورت مبتنی بر آی‌تی و تکریم مشتری انجام گیرد و در این زمینه نیز علاقه‌مندی سیستم به بهتر عمل کردن است. حقی‌فام با تاکید بر اهمیت افزایش پایداری فنی شبکه اظهار کرد: شرکت توزیع برق به هیچ‌وجه نمی‌خواهد در منطقه‌ای خاموشی انجام گیرد که این موضوع نیز مستلزم تلاش هرچه بیشتر در این مورد است. معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر تصریح کرد: متاسفانه اکنون اقتصاد صنعت برق تحت فشار است و فقط ۵۰ درصد از هزینه‌هایی که برای تولید، انتقال و توزیع برق می‌شود، دریافت می‌گردد، از این رو لازم است وصول مطالبات پیگیری شده و به‌صورت منظم دریافت شود.

در ادامه مدیرعامل سابق شرکت توزیع برق آذربایجان‌غربی با بیان اینکه شاخص تولید برق در استان ۱۰۰۰ مگاوات و مصرف برق ۹۵۰ مگاوات است، اظهار کرد: خوشبختانه آذربایجان‌غربی از شاخص بالایی در تولید و مصرف برق برخوردار بوده و تراز مثبتی در این زمینه دارد. حمید کاظمی‌کیا گفت: اکنون صد‌درصد جمعیت شهری و روستایی استان از پوشش برق برخوردار هستند اما متاسفانه به علت برخی مشکلات نقدینگی سرمایه‌گذاری در این صنعت انجام نگرفته است. کاظمی‌کیا اعلام کرد: اتوماسیون شبکه‌های هوایی، هوشمندسازی و تثبیت ولتاژها از اقداماتی است که برای رضایتمندی مشترکان در این سازمان انجام گرفته است. وی با تاکید بر اینکه آذربایجان‌غربی نیازمند برق منطقه‌ای مستقل است، افزود: امیدوار هستیم با پیگیری استاندار و سایر مسوولان استانی و کشوری اعتبارات لازم محقق شود. در پایان این مراسم از زحمات حمیدکاظمی‌کیا قدردانی و اکبر حسن‌بگلو به عنوان مدیرعامل شرکت توزیع برق استان آذربایجان‌غربی معرفی شد.