دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون استاندار خوزستان در امور اقتصادی و بین‌الملل گفت: تلاش بسیاری انجام گرفته تا توجه به صنایع پایین‌دستی در استان افزایش یابد و این موضوع در دستور کار استانداری قرار دارد. مهرداد نیکو با بیان اینکه آمار بالای بیکاری از مشکلات اساسی کشور است، افزود: استان از ظرفیت‌های بسیاری در زمینه اقتصادی برخوردار است اما در کنار چنین ظرفیت‌هایی رتبه سوم کشوری را در زمینه بیکاری در اختیار دارد.

معاون استاندار خوزستان در امور اقتصادی و بین‌الملل اعلام کرد: از دلایل اصلی بیکاری در خوزستان این است که سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته عموما مختص صنایع بزرگ هستند. سرمایه‌گذاری در چنین طرح‌هایی اشتغال‌زایی کمتری نسبت به سایر طرح‌ها دارد.نیکو ادامه داد: رویکرد کشوری در زمینه اشتغال‌زایی باید تغییر یابد. در این خصوص نیازمند نگاهی خاص و جدید هستیم. معاون استاندار خوزستان تصریح کرد: بخش صنعت خوزستان یک بنگاه اقتصادی بزرگ محسوب می‌شود، از طرفی بیشترین اقتصاد دولتی کشور نیز مخصوص این استان است، این مسائل باعث شده تا تعداد طرح‌های کارآفرینی در خوزستان کاهش یاید. وی افزود: فرصت‌های شغلی بسیاری در برنامه جدید توسعه کشور تدوین شده که باید از آنها بهره لازم را برد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز گفت: بوروکراسی اداری مانع بسیاری از طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان محسوب می‌شود. هوشمند صفایی‌ماهشهر اظهار کرد: بیکاری نشان‌دهنده این است که فضای کسب و کار در کشور دچار بیماری شده و تا زمانی که وضعیت بهبود نیابد، نمی‌توان قدمی به‌منظور ایجاد اشتغال برداشت.

وی گفت: رونق اقتصادی از اهداف دولت است و در این زمینه باید ساز و کاری فراهم شود و مساله تولید داخل که بر اساس مصوبه استاندار توجه فراوانی به آن شده است، در دستورکار قرار بگیرد. هر استان باید بر اساس ظرفیت خود نیرو تربیت کند. فرصت‌های شغلی در استان وجود دارد اما واجدان شرایط برای بهره‌گیری از این فرصت‌ها وجود ندارند. در نیمه دوم سال گذشته ۱۰ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شد که تنها ۲ هزار واجد شرایط وجود داشت. وی در ادامه با بیان اینکه شورای راهبردی اقتصادی باید در استان تشکیل شود، افزود: بیش از یک میلیون نفر در مرزهای استان ساکن هستند که از این تعداد تنها ۲۰۰ هزار نفر از تسهیلات دولت همچون معافیت‌های گمرکی استفاده می‌کنند. تدابیر لازم اندیشیده شده تا مرزنشینان از این تسهیلات آگاه شوند.