دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: استاندار کرمانشاه، این استان را سرزمین فرصت‌ها دانست و گفت: کتیبه بیستون سند تمدن کشور و نشان‌دهنده ظرفیت‌های تاریخی کرمانشاه است.اسدالله رازانی در جلسه هم‌اندیشی کرمانشاهی‌های خارج از کشور و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این استان، افزود: اکنون بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی به‌ویژه شرکت‌های ترک برای ارتباط با عراق تمایل به همکاری با کرمانشاه دارند.رازانی با بیان اینکه منطقه ویژه را به عنوان شهرک صنعتی در قصرشیرین در نظر گرفته‌ایم، تاکید کرد: به‌زودی نیروگاه ٦٦٠ مگاواتی با محور صادرات در قصرشیرین احداث می‌شود.

استاندار کرمانشاه با اشاره به مشکل خشکسالی گفت: کرمانشاه از محدود استان‌هایی است که برای احداث صنایع آبی مشکل کمتری دارد و می‌توانیم صنایعی همچون فولاد و پتروشیمی در کرمانشاه ایجاد کنیم. رازانی اعلام کرد: کارخانه یک میلیون تنی ذوب‌آهن از آهن اسفنجی نیز به‌زودی در کرمانشاه احداث خواهد شد. وی در ادامه از ایجاد راه‌آهن کرمانشاه به عنوان مشکل تاریخی یاد کرد و گفت: راه‌آهن غرب کشور در حال اجرا است و به‌زودی افتتاح می‌شود، راه‌آهن ملایر - کرمانشاه بیش از ٧٠ درصد پیشرفت دارد و راه‌آهن کرمانشاه - خسروی نیز در حال احداث است. استاندار کرمانشاه اضافه کرد: راه‌آهن میاندوآب - خرم‌آباد که کریدور شمال غرب به جنوب غرب است نیز به‌زودی احداث می‌شود. وی گفت: با توجه همه استعدادها کرمانشاه هنوز از نظر توسعه و اشتغال با متوسط کشوری به‌ویژه از استان‌های برخوردار فاصله بسیاری دارد، فقر و بیماری در منطقه بالا است و آثار زیانباری برای استان باقی گذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه استقبال از سرمایه‌گذاران برای حل مشکل بیکاری را وظیفه خود می‌دانیم، افزود: چنانچه تمایل برای سرمایه‌گذاری در کرمانشاه وجود داشته باشد مجموعه مدیریت استان حمایت کامل خواهد کرد. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه استاندار کرمانشاه نیز در این نشست با بیان اینکه این استان ظرفیت‌های متعدد و بالقوه‌ای در بخش‌های مختلف همچون آب و کشاورزی دارد، گفت: ساخت ۲ گلخانه بزرگ همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به کرمانشاه آغاز می‌شود.رضا رحیمی، کرمانشاه را سرزمین فرصت‌ها دانست و اظهار کرد: شرایط برای سرمایه‌گذاری در این استان فراهم است.وی با اشاره به منابع عظیم آبی و اراضی مستعد کشاورزی در این استان افزود: حدود ١٨٧ میلیون مترمکعب آب به بخش صنعت کرمانشاه اختصاص داده شده که این موضوع فرصت خوبی را برای توسعه صنعت ایجاد می‌کند.

رحیمی به اجرای طرح گرمسیری در بخشی از اراضی کشاورزی استان هم اشاره کرد و گفت: این طرح٥٠ هزار هکتار از زمین‌های دیم استان را به آبی تبدیل می‌کند و ١٠٠ میلیون مترمکعب آب نیز در اختیار صنعت قرار می‌دهد. وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین سد بخش خصوصی را بنیاد مستضعفان با ظرفیت ٢٥ میلیون مترمکعب در این استان (قصرشیرین) ساخته است، یادآور شد: با استفاده از این ظرفیت بزرگ، یک هزار هکتار گلخانه در کرمانشاه ایجاد خواهد شد. معاون استاندار کرمانشاه به ظرفیت‌های استان در بخش صنایع تبدیلی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه می‌خواهیم از خام‌فروشی محصولات جلوگیری کنیم، تاکید کرد: فعالیت بیش از هفت بازارچه مرزی و مرز رسمی در کرمانشاه موقعیت ویژه تجاری برای این استان ایجاد کرده است.

رحیمی با بیان اینکه کرمانشاه با ٢ بخش عرب‌نشین و کردنشین عراق همسایه است و تبدیل منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری و ایجاد آزادراه از تهران به قصرشیرین از برنامه‌های مهم ما است، گفت: در دو سال گذشته سه میلیارد دلار کالا از مرزهای این استان به عراق صادرات شده است. وی در ادامه به وجود ٩٧٤ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در کرمانشاه با بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیز اشاره کرد و یادآور شد: بیش از ٧٥ درصد قیر طبیعی کشور در کرمانشاه وجود دارد و سالانه بیش از ٩٠ هزار تن قیر طبیعی در این استان تولید می‌شود.رحیمی با بیان اینکه اکنون کرمانشاه با سه واحد پتروشیمی سومین قطب بزرگ پتروشیمی کشور است، اظهار کرد: پتروشیمی چهارم کرمانشاه با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد. وی به وجود ٢٣ شهرک یا ناحیه صنعتی در کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: تقریبا همه شهرستان‌های استان شهرک یا ناحیه صنعتی دارند.