افتتاح 56 طرح کشاورزی در همدان

دنیای اقتصاد، همدان، شهناز محمدی: رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان از افتتاح ۵۶ طرح به ارزش ۲۱ میلیارد تومان به مناسبت هفته دولت خبر داد.منصور رضوانی جلال اظهار کرد: این طرح‌ها به ارزش ۲۱ میلیارد تومان در استان به بهره‏برداری می‏رسند و در مجموع برای ۳۹۶ نفر اشتغالزایی می‌کنند. وی گفت: از مجموع اعتبارات هزینه شده برای اجرای این طرح‌ها ۶ میلیارد و ۴۵۵ میلیون تومان از محل تسهیلات بانکی، ۱۱ میلیارد و ۷۸۹ میلیون تومان از محل آورده متقاضی و دو میلیارد و ۸۳۱ میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی تامین شده است.رضوانی‌جلال درباره طرح‌های حوزه آب و خاک جهاد کشاورزی استان گفت: ۲۹ طرح در این بخش آماده بهره‏برداری است که برای ۲۸۳ نفر اشتغالزایی داشته و دو میلیارد و ۸۴۶ میلیون تومان برای اجرای آنها هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش برای توسعه آبیاری تحت فشار در اراضی مستعد کشاورزی همدان از ابتدای دولت تدبیر و امید بیشتر شده است، اظهار کرد: در هفته دولت امسال ۲۶۱ هکتار از اراضی مستعد کشاورزی همدان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده‏اند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اعلام اینکه هشت طرح در بخش تولیدات دامی همچون گوساله پرواری و مرغ گوشتی به بهره‏برداری می‏رسد، اعلام کرد: برای اجرای این طرح‌ها بیش از ۵ میلیارد تومان هزینه شده و برای ۲۸ نفر اشتغال‌زایی داشته است. وی تعداد طرح‌های قابل افتتاح در بخش تولیدات گیاهی را نیز ۱۱ طرح اعلام کرد و گفت: برای این طرح‌ها که شامل احداث باغ، باغ‌سیب پایه رویشی، توسعه گلخانه گل رز و سبزی و صیفی است پنج میلیارد و ۸۵۲ میلیون تومان هزینه شده است. رضوانی‌جلال همچنین از افتتاح چهار طرح صنایع تبدیلی خبر داد و گفت: این تعداد طرح که شامل تصفیه و بسته‏بندی کشمش، سردخانه بالای صفر، تولیدی خیارشور و ترشی است برای ۳۵ نفر اشتغال‌زایی داشته و ۶ میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده است.

عدم پرداخت مطالبات گندم‏کاران

رضوانی‌جلال در ادامه اظهار کرد: بخش کشاورزی با وجود تمام محدودیت‏ها و تحریم‏هایی که بر ایران روا داشتند با برنامه‏ریزی دولت از همان بدو امر در مسیر اقتصاد مقاومتی گام برداشت. وی افزود: خوشبختانه روند تولید محصولات استراتژی همچون گندم افزایش یافته است و امسال در کشور تولید گندم به ۱۱ میلیون تن رسیده و در استان نیز بیش از ۵۵۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می‏شود. رضوانی جلال با بیان اینکه سال گذشته ۳۰۷ هزار تن گندم به صورت تضمینی در همدان خریداری شد، گفت: ۶۴۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم‏کاران همدان پرداخت نشده است. وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۳۰ هزار تن افزایش تولید چغندر در همدان داشتیم، اظهار کرد: هدف‌گذاری بعدی در کاهش وابستگی دانه‏های روغنی است که امسال ۱۳۰۰ تن کلزا در استان برداشت شده و برآورد تولید ۱۰ هزار تن کلزا شده است.

جذب 31 دستگاه ماشین ریزکارنده کلزا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه در استان تاکنون ۳۱ دستگاه ماشین ریزکارنده کلزا جذب شده است، گفت: این دستگاه‏ها شامل ۵۰ درصد یارانه هستند که دولت پرداخت کرده است. وی درباره تامین بذر هیبرید نیز گفت: این موضوع از مسائل مهم کشور بوده و در حال توزیع بین کشاورزان بوده و همت این است که توزیع جدی در این زمینه صورت گیرد و زودتر به این هدف بزرگ که قطع وابستگی به روغن خارج از کشور است نایل شویم.

65 درصد ماشین‌آلات فرسوده است

وی درباره نوسازی ناوگان ماشین‏آلات کشاورزی همدان نیز گفت: ۶۵ درصد ماشین‏آلات بخش کشاورزی فرسوده هستند که باید تعویض شوند و خوشبختانه دولت در این زمینه گام‏های موثری همچون پرداخت تسهیلات را در دستور کار داشته است.رضوانی‌جلال با اعلام اینکه سال گذشته ۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی به استان همدان تخصیص یافت، اظهار کرد: امسال ۵۰ میلیارد تومان برای بهینه کردن ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی تسهیلات در نظر گرفته شده است که با سود ۱۸ درصد ۱۵ درصد پرداخت می‏شود.وی با اعلام اینکه مکانیزاسیون در تمام بخش‏های کشاورزی همچون شیلات، زراعت، دام و طیور و باغبانی باید اجرا شود، گفت: این موضوع سبب می‏شود تولیدات بخش کشاورزی اقتصادی شده و توان رقابت بالایی در بازارهای مختلف داشته باشد.

شیوع ویروس VHS در مزارع پرورش ماهی نهاوند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان از شیوع بیماری VHS در مزارع پرورش ماهی نهاوند خبر داد و گفت: یکی از مزارع نهاوند که ۲۵ درصد از تخم چشم زده و بچه ماهی کشور را تولید می‏کند به این ویروس مبتلا شده است.وی با اشاره به اینکه استخرهای پرورش ماهی نهاوند در سال‏های گذشته نیز با این مشکل و بحران مواجه بودند، گفت: بروز این بیماری خسارت ۹ میلیارد تومان به یک مزرعه پرورش ماهی در نهاوند وارد کرده که علت عمده آن عدم رعایت اصول ایمنی است.

امور مالیاتی در نحوه تعیین مالیات تجدیدنظر کند

رضوانی‌جلال درباره مشکلات تشکل‏های مجری سیستم آبیاری تحت فشار استان نیز گفت: این تشکل‏ها به میزان مالیات و ارزش افزوده اخذ شده از آنها انتقاد داشتند که قرار شده امور مالیاتی و سازمان جهاد کشاورزی راهکارهایی برای حل این مشکل بیندیشند ولی انتظار می‏رود امور مالیاتی در تعیین مالیات تجدیدنظر کند.