ظرفیت بی‌نظیر آذربایجان شرقی برای سرمایه‌گذاری

دنیای اقتصاد - تبریز - رعنا نیک‌رفتار: مدیرکل دارایی و امور اقتصادی آذربایجان شرقی گفت: دولت سرمایه‌گذاری خارجی را تضمین می‌کند و امکان ثبت شرکت و خرید زمین برای اتباع خارجی به‌صورت صد در صد فراهم است و سرمایه‌گذاران خارجی به‌صورت برابر با سرمایه‌گذاران داخلی از حقوق لازم برخوردارند.رضا حسینی در دیدار با هیات اقتصادی جمهوری فدرال آلمان با بیان اینکه تبریز یکی از مراکز قدرتمند اقتصادی ایران است، گفت: آذربایجان شرقی با دسترسی به بازار ۳۰۰ میلیونی کشورهای سی. آی. اس و دارا بودن منطقه آزاد تجاری و صنعتی بزرگ، ۵۲ شهرک صنعتی و ۴ منطقه ویژه اقتصادی ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد.

وی ادامه داد: همچنین امکان خرید زمین برای سرمایه‌گذاران خارجی و صدور اقامت برای سرمایه‌گذاران و افراد وابسته درجه یک آنها وجود دارد و معافیت‌های مالیاتی پنج سال تا سیزده سال برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته شده است.وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی تبریز دومین نمایشگاه بین‌المللی بزرگ ایران است که در خدمت توسعه صنعت و بازرگانی منطقه است.حسینی با اشاره به اینکه این استان بزرگ‌ترین مرکز تولید شیرینی و شکلات ایران است، افزود: ۴۰ درصد تولیدات صنایع غذایی استان به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی ادامه داد: تبریز با دارا بودن صنایع مادر صنعتی و تولید ماشین‌افزار یکی از بزرگ‌ترین مراکز صنعتی ایران است و صنایع بزرگی همچون ماشین‌سازی، تراکتورسازی، ایدم، کمپرسورسازی، صنایع نفتی و پتروشیمی در تبریز مستقر هستند. مدیرکل دارایی و امور اقتصادی آذربایجان شرقی ادامه داد: در زمینه تولید محصولات باغی و کشاورزی رتبه دوم کشور و در تولید عسل و گوشت قرمز نیز رتبه دوم کشور به استان اختصاص دارد. حسینی به ظرفیت‌های صنعت توریسم آذربایجان شرقی هم اشاره کرد و گفت: در استان در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری ۱۸۰۰ اثر ثبت شده ملی و چند اثر ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو وجود دارد.وی ادامه داد: صادرات استان را محصولات پتروشیمی، غذایی، لوازم خانگی، سیمان و مصالح ساختمانی، مواد معدنی و کنسانتره مس و انواع میوه و تره‌بار تشکیل می‌دهد و واردات نیز ماشین‌آلات صنعتی، چوب و مواد پلاستیکی است.این مقام دولتی آذربایجان شرقی افزود: تنها شهرک سرمایه‌گذاری خارجی ایران در تبریز فعال است که ۶۴ سرمایه‌گذار خارجی در آن فعالیت می‌کنند.