سهم اصفهان از تولید سیمان

دنیای اقتصاد - اصفهان - نسرین احمدی فخر: مدتی است که صنعت سیمان تحت‌الشعاع نظرها و انتقادهای داخلی و خارجی قرار گرفته است، به‌طوری‌که از صادرات تا واردات و بازارهای داخلی و مواد اولیه این صنعت همگی زیر ذره‌بین کارشناسان و رسانه‌های تخصصی قرار گرفته است.یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی چندی پیش در مصاحبه با روزنامه دنیای‌اقتصاد درباره کاهش صادرات سیمان به عراق و تاثیر آن بر قیمت سیمان‌ در ایران گفت: از آنجا که سیمان اکنون بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی‌اش به فروش می‌رسد، کاهش صادرات، باعث ارزان‌تر شدن قیمت سیمان نمی‌شود. این ادعا زمانی بو د که تب تند این پرسش مطرح بود که کاهش صادرات سیمان به عراق چه تاثیری روی بازار سیمان ایران می‌گذارد؟ برخی کارشناسان و فعالان بازار مصالح ساختمانی به این پرسش پاسخ داده‌اند.

یک کارشناس فروش سیمان در اصفهان معتقد است عامل اصلی که باعث کاهش صادرات سیمان به عراق شده‌ است، خود ایرانی‌ها هستند، چراکه بسیاری از افراد که حتی نمی‌دانستند سیمان چه رنگی دارد، به تولید سیمان در لب مرز پرداختند و آنها را با قیمت ارزان‌تر به فروش رساندند، همچنین افراد ناوارد باعث تولید سیمان‌های بی‌کیفیت شدند و تقاضا برای صادر کردن سیمان را پایین آوردند، اما علاوه‌بر اینها خود دولت نیز با اجازه صادر کردن کلینکر (مواد خام برای تهیه سیمان)، باعث ایجاد سود بیشتر برای عراقی‌ها شد و عراق نیز وقتی مشاهده کرد که خرید مواد خام و تولید کردن سیمان در داخل برایشان سود بیشتری دارد، از وارد کردن سیمان به کشورشان امتناع کردند.یکی دیگر از کارشناسان فروش سیمان در استان اصفهان هم معتقد است: کارخانه‌ها برای فروش سیمان‌های تولیدی خود، به رقابت پرداخته و محصولات خود را با قیمت‌هایی ارزان‌تر می‌فروشند و همین موضوع سبب شده است تا قیمت سیمان روز به روز کاهش پیدا کند.

این درحالی است که یکی از کارشناسان فروش سیمان چندی پیش گفته بود اگر دو ماه از تاریخ تولید سیمان بگذرد، این محصول خاصیت خود را از دست داده و فاسد می‌شود. کاهش صادرات سیمان به عراق باعث شده است که بسیاری از سیمان‌های تولیدی در انبارها مانده و تولیدکنندگان مجبور شوند آنها را با قیمت‌های پایین‌تری به فروش برسانند تا از فاسد شدن آنها جلوگیری کنند و تنها مصرف‌کنندگان این میان سود زیادی می‌برند.

به‌منظور بررسی موانع پیش روی تولید و صادرات سیمان با یک فعال صنعت سیمان در اصفهان گفت‌وگو کردیم. محمد اسعدی گفت: بر اساس آخرین آمار در سال ۲۰۱۵ چهار میلیارد و ۱۰۰میلیون تن سیمان در دنیا تولید شده است که این میزان بیشترین مصرف بتن در دنیا است.وی خاطرنشان کرد: چین با تولید ۳۵/ ۲ میلیارد تن سیمان معادل ۵۷ درصد، بالاترین تولید سیمان را در دنیا به خود اختصاص داده است. به‌رغم ظرفیت ۸۰ میلیون تنی سیمان در کشور و دارا بودن رتبه چهارم از لحاظ ظرفیت تولیدی در سال ۲۰۱۵ ایران از نظر میزان تولید رتبه هفتم جهان را دارا است، این در حالی است که ۵/ ۱ میلیون تن در سال به تولید سیمان کشور اضافه شده است. اسعدی با اشاره به اینکه تولید سالانه ۵/ ۸ میلیون تن سیمان در استان برابر با ۱۰ درصد سیمان تولیدی در کشور است، گفت: صنعت سیمان حدود ۱۴ درصد از مصرف انرژی حرارتی (گاز، مازوت و گازوئیل) و ۳ درصد از مصرف انرژی الکتریکی کل کشور را به خود اختصاص داده است. این فعال صنعت سیمان با اشاره به اینکه تعداد شاغلان مستقیم در این صنعت حدود ۴۵ هزار نفر است، گفت: سیمان حدود ۲ درصد از اشتغال کل صنعت کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین ۳/ ۳ درصد از ارزش افزوده کل صنعت متعلق به سیمان است. وی به وضعیت صنعت سیمان در کشور اشاره کرد و گفت: ۷۲ کارخانه و ۹۶ کوره فعال در کشور وجود دارد و سالانه ۸۰ میلیون تن کلینکر در کشور تولید می‌شود. همچنین تولید سیمان در سال ۹۴ پنجاه میلیون تن بوده است. اسعدی ادامه داد: ظرفیت اسمی تولید کلینکر در صنعت سیمان کشور ۷۹ میلیون تن و ظرفیت اسمی تولید سیمان ۷۰ میلیون تن است. مصرف داخلی سیمان در سال گذشته نیز ۴۸ میلیون تن بوده است. مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان با بیان اینکه مصرف سرانه سیمان ۶۵۰ کیلوگرم است، گفت: در سال گذشته صادرات سیمان و کلینکر ۱۵ میلیون تن، ظرفیت در حال توسعه ۱۲ میلیون تن و سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی (gdp) برابر با ۷ درصد بوده است. وی با اشاره به اینکه بازپرداخت تسهیلات ارزی از مشکلات کارخانه‌های سیمان است، گفت: این مشکل به‌ویژه برای واحدهای جدید تولید سیمان بیشتر نمود دارد. مشکل دیگر بالا بودن نرخ بهره است به‌گونه‌ای که نرخ بالای تسهیلات ریالی شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای کارخانه‌ها ایجاد کرده است. اسعدی با بیان اینکه پیشنهادهایی در این زمینه برای رفع مشکلات کارخانه‌های سیمان ارائه می‌شود، ادامه داد: دولت باید در زمینه گاز و برق اعتبار ویژه‌ای برای کارخانه‌ها در نظر بگیرد زیرا با قطع گاز آسیب زیادی به کوره‌ها وارد می‌شود.