«نگین‌شهر» اصفهان افتتاح شد

دنیای اقتصاد - اصفهان - زهرا کریمیان: همزمان با برگزاری مراسم افتتاح طرح نگین‌شهر، نشان سیمین به این طرح اهدا شد.نگین‌شهر با زیربنای ۲۱ هزار مترمربع با مشارکت شهرداری اصفهان و عمران مسکن ایران و شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان ساخته شده است. در این طرح آورده شهرداری اصفهان زمین و عوارض و آورده سرمایه‌گذاران طراحی و ساخت بوده است. بهره‌برداری از طرح مشارکتی نگین‌شهر اصفهان در قالب شصت و پنجمین برنامه از سری برنامه‌های «هر هفته، چند افتتاح» با حضور مدیران شهری و اعضای شورای شهر طرح مشارکتی نگین شهر انجام شد.مدیر امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان گفت: محلی که در آن قرار داریم در گذشته کارخانه ریسندگی و بافندگی به نام صنایع پشم بود که در دهه‌های ابتدایی انقلاب قسمتی از آن تفکیک و تعدادی واحد مسکونی در آن ساخته شد. قسمت اصلی کارخانه باقی ماند که اکنون سردر تاریخی کارخانه حفظ و مرمت شده است تا با تلفیق، یک اثر تاریخی و یک طرح مدرن را در خیابان چهارباغ بالا شاهد باشیم.مرتضی حسام‌نژاد در مراسم افتتاح این طرح اظهار کرد: شهرداری برای احداث این مجموعه با بنیاد مستضعفان و به‌طور مشخص با شرکت ونک‌پارک مشارکت کرد و شرکت سادن اسپادانا، طراح و مشاور این طرح بوده است.

قائم‌مقام شهردار اصفهان در امور سرمایه‌گذاری و مشارکت تصریح کرد: زیربنای کلی مجموعه ۲۱ هزار مترمربع و طبقه زیرین که به پارکینگ اختصاص داده شده شش هزار مترمربع است و قابلیت پارک شدن ۲۰۰ خودرو در آن وجود دارد همچنین با وجود پارکینگ بزرگ چهار طبقه در روبه‌روی این مجموعه، مشکل پارک ماشین به‌طور کامل حل می‌شود.حسام‌نژاد از وجود ۱۳۶ واحد تجاری و اداری در نگین شهر خبر داد که بین شهرداری و سرمایه‌گذار تقسیم شده است. وی ادامه داد: در این طرح نقطه اتصال ایستگاه مترو و طبقه منفی یک به گونه‌ای طراحی شده است که شهروندان بتوانند وسیله حمل‌ونقل مناسب خود را از بین مترو، اتوبوس و حتی خودروی شخصی انتخاب کنند.مدیر امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان تاکید کرد: مبلمان شهری مهم‌ترین بخش این طرح است. همیشه معابر به قصد عبور ساخته می‌شوند ولی این فضا به‌عنوان میعادگاهی برای تامل شهروندان اصفهانی و همچنین مسافران در نظر گرفته شده است.

حسام‌نژاد اظهار کرد: در نگین‌شهر سه تعامل بین بخش خصوصی و عمومی اتفاق افتاده است؛ نخستین مورد مشارکت بخش خصوصی و عمومی در احداث طرح بوده است. معمولا بخش عمومی اختیارات، امکانات و منابع وسیعی در اختیار دارد و بخش خصوصی نیز انعطاف‌پذیری و قدرت و سرعتی خوبی دارد که تعامل این دو بخش در این دوره از شهرداری و شورای شهر به خوبی ملموس بود.قائم‌مقام شهردار اصفهان در امور سرمایه‌گذاری و مشارکت اضافه کرد: تعریف درست تعامل بخش خصوصی و عمومی در این دوره اتفاق افتاد و در سال ۹۵ به اندازه ۵/ ۲ برابر مجموع ۱۰ سال گذشته طرح داشتیم که آینده خوبی را برای شهر اصفهان ترسیم می‌کند. حسام‌نژاد اظهار کرد: دومین تعامل بین بخش خصوصی و عمومی در طرح نگین شهر، مبلمان شهری است و سومین تعامل نیز بحث TOD است. افرادی که از جنوب کشور به اصفهان وارد می‌شوند و شهروندانی که از جنوب شهر به سمت شمال شهر می‌روند می‌توانند خودروی خود را در این محل پارک کنند و با مترو و حمل‌ونقل عمومی به مرکز شهر بروند که به نوعی عجین شدن ترافیک عمومی و خصوصی است.

وی افزود: افتتاح نخستین طرح TOD(توسعه بر مبنای ترافیک) و اهدای نشان برتر طرح‌های مشارکتی دو نمونه از نخستین تجارب شهرداری اصفهان در احداث این طرح‌ بود. این نشان در سه رده برنزین، سیمین و زرین اهدا می‌شود که امیدواریم طرح نگین شهر در آینده نزدیک به رده زرین برسد. حسام‌نژاد ادامه داد: قرار است بنیاد مستضعفان دو طرح شهربازی هیجان‌انگیز شرق اصفهان و ادامه خط یک مترو را نیز در اصفهان اجرا کند که تفاهم‌نامه مربوط به مترو در دفتر استاندار تنظیم شده است. شهردار اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه اصفهان جزو معدود شهرهایی است که توانسته در هر هفته به افتتاح طرح‌های عمرانی مختلفی بپردازد، گفت: نقطه عطف خدمات شهرداری و شورای شهر همدلی، رفاقت و تعامل مدیران اجرایی و همچنین مسوولان شهری بوده است که با مشارکت و همدلی مردم دوران طلایی ۲ ساله سپری شد. مهدی جمالی‌نژاد اظهار کرد: طرح‌های عمرانی شهرداری در قالب ۱۱۸۰ طرح مختلف در محلات مختلف شهر به بهره‌برداری رسید. به جرات می‌توانیم بگوییم اصفهان جزو معدود شهرهای کشور است که توانسته هر هفته طرح‌های عمرانی مختلف را بهره‌برداری کند.جمالی‌نژاد تصریح کرد: خوشبختانه بسیاری از طرح‌هایی که اخیرا در اصفهان افتتاح می‌شوند، طی ماه‌های اخیر کلنگ‌زنی شده است که این همت جمعی مدیران شهری را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به طرح‌های ناتمام دوران قبل ادامه داد: در این میان طرح‌های بزرگی همچون سالن اجلاس، تکمیل فازهای مختلف میدان امام علی (ع) و طرح قطار شهری جزو طرح‌های ناتمام گذشته بودند که با موفقیت برای تکمیل آنها گام برداشتیم. شهردار تاکید کرد: پس از یک ماه استفاده آزمایشی از خط اول قطار شهری که یکی از طرح‌های قدیمی شهر اصفهان است، اکنون بازخوردهای خوبی از این طرح دریافت کردیم.وی اظهار کرد: خط دوم قطار شهری نیز به همت همکاران در حال ساخت است.شهردار اصفهان با تاکید بر افتتاح سریع طرح استقلال اضافه کرد: تقاطع غیرهمسطح استقلال نیز طرحی عظیم بود که با همکاری شرکت عمران در بازده زمانی کوتاهی به ثمر رسید.جمالی‌نژاد اظهار کرد: تقاطع غیرهمسطح والایی در جنوب شرق شهر نیز در حال آماده شدن است و کمتر از یک ماه دیگر افتتاح خواهد شد.وی افزود: تعریض پل فلزی، تقاطع غیرهمسطح شهید مطهری، دوربرگردان‌های احمدآباد و طرح پردیس بزرگ شرق و طرح ۳۰۰ هکتار از دیگر طرح‌های در حال اجرا هستند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: دیگر طرح‌های شهری شامل دولت‌خانه صفویه که از سوی سازمان نوسازی بهسازی شد، پردیس هنر که دارای معماری خاصی است و از سوی یکی از بهترین معماران کلید خورد تا دو ماه آینده تکمیل خواهد شد. جمالی‌نژاد به اجرای پمپ بنزین‌های سبک شهر اشاره کرد و ادامه داد: پمپ بنزین‌های سبک الگویی برای کل کشور شد و برای اولین بار در شهر اصفهان کلید خورد. وی در خصوص سالن شهدا تاکید کرد: دو سقف این سالن ساخته شده و تا یک ماه آینده سوله‌های این سالن نیز راه‌اندازی خواهند شد و تا پایان سال افتتاح می‌شود.وی در ادامه با بیان اینکه به‌زودی فاز اول شهرک سلامت افتتاح می‌شود، گفت: ۱۷ مرداد با حضور وزیر بهداشت فاز اول شهرک سلامت به بهره‌برداری خواهد رسید. رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز طرح نگین‌شهر را تلفیق سبک معماری قدیم و جدید دانست و آن را یک اثر هنری در اصفهان قلمداد کرد.محمد سعیدی‌کیا دانش فنی متخصصان این طرح را بسیار خوب ارزیابی و اظهار کرد: این طرح یک اقدام مشارکتی بین شرکت‌های بنیاد و شهرداری بوده است.