فرشته دستپاک در جمع اهالی رسانه آذربایجان شرقی درباره جزئیات برگزاری سیزدهمین المپیاد فرش ایران در تبریز اظهار کرد: تبریز که پایتخت جهانی فرش دنیاست از مرداد سال جاری آمادگی خود را برای میزبانی این رویداد مهم اعلام کرده بود. وی با بیان اینکه این المپیاد سالانه بین دو قشر دانش‌آموزان و دانشجویان برگزار می‌شود، تصریح کرد: حدود ۱۶۰ نفر از ۱۸ استان در سیزدهمین المپیاد فرش کشور شرکت داشتند. رئیس مرکز ملی فرش ایران برگزاری چنین المپیادهایی را برای توسعه و معرفی این هنر به قشر جوان جامعه ضروری دانست و گفت: فرش جزو ۳ کالای اول استراتژیک کشور ما است و می‌توان از آن به‌عنوان پرچم دوم‌مان در جهان یاد کرد. وی در پاسخ به پرسشی درباره بیمه قالیبافان اعلام کرد: با هماهنگی‌هایی که با دستگاه‌های مختلف به ویژه مجلس انجام داده‌ایم در سال ۹۸ هیچ مشکلی در بیمه تامین اجتماعی قالیبافان نخواهیم داشت. وی با بیان اینکه آمار قالیبافان بیمه‌شده یک‌میلیون نفر است، افزود: ۱۹ هزار میلیارد تومان برای بیمه قالیبافان به‌صورت صددرصدی تامین شده و به زودی ۴ هزار میلیارد تومان دیگر نیز تامین می‌شود. دستپاک در ادامه درباره کپی‌کاری طرح فرش ایران تشریح کرد: واقعیت این است که نمی‌توانیم جلوی رشد تکنولوژی کشورهای دیگر را بگیریم و از طرف دیگر به لحاظ کمیت توان رقابت با کشورهایی همچون هند را در تولید فرش نداریم تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم، صیانت از کیفیت فرش دستباف ایران است. رئیس مرکز ملی فرش ایران همچنین خبر داد: طی تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت بین‌المللی سی‌تی‌وان انجام داده‌ایم فرش ایران دارای شناسنامه می‌شود.

وی توضیح داد: ۹اردیبهشت‌ برای اولین‌بار فرش‌های موزه ملی فرش ایران شناسنامه‌دار می‌شوند و افراد در هرکجای جهان می‌توانند با تلفن همراه خود از جزئیات یک فرش اعم از نام تولید‌کننده، محل تولید و نوع بافت باخبر شوند. فرشته دستپاک با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران گفت: در سال ۹۷، معادل ۴۲۸ میلیون دلار صادرات فرش داشتیم اما با توجه به خروج آمریکا از برجام در ۶ ماه دوم سال، میزان صادرات حدود ۳۰ درصد کاهش یافت.وی اضافه کرد: با اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان، ۳۰ درصد از صادرات خود را که به آمریکا بود از دست دادیم و سال آینده تلاش می‌کنیم با جایگزین کردن کشورهای دیگر، این موضوع را جبران کنیم. بر اساس این گزارش مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره المپیاد ملی فرش دستباف در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد.این المپیاد با همکاری مرکز ملی فرش ایران، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و در حضور استادان، هنرجویان و دانشجویان رشته فرش از دانشگاه‌های سراسر کشور به مدت ۳ روز در تبریز برگزار شد. معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم با بیان اینکه فرش، صنعت اشتغال‌زایی است، گفت: باید افزایش سهم اقتصادی این هنر و صنعت در تولید ناخالص داخلی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

علی جهانگیری با اشاره به جایگاه برجسته هنر و صنعت فرش در آذربایجان شرقی گفت: ساماندهی تشکل‌های فعال در عرصه هنر و صنعت فرش ضروری است. وی با بیان اینکه نیازمند ساماندهی جدی تشکل‌های فرش هستیم، افزود: تشکیل کارگروه فرش در استانداری آذربایجان شرقی مورد پیگیری قرار گرفته است و امیدواریم بتوانیم با تشکیل این کارگروه شاهد انسجام این صنعت در استان باشیم.جهانگیری برگزاری المپیادهای علمی را اقدامی ارزنده در اعتلای صنعت فرش دانست و گفت: ورود فناوری در حوزه فرش ضروری است. این المپیاد ملی در سه گرایش دانش‌آموزی و چهار گرایش دانشجویی برگزار شد و دانشجویان ۲۵ دانشگاه از ۱۴ استان و دانش‌آموزان ۱۳ استان کشور در این المپیاد شرکت کردند که با پایان آزمون‌های عملی، نفرات برتر امروز معرفی شدند.این المپیاد در سه رشته طراحی، بافت و مواد اولیه و رنگرزی در سطح هنرجویان و چهار رشته طراحی، بافت، مواد اولیه و رنگرزی و مرمت در سطح دانشجویان برگزار شد.