بازسازی سوریه با تولیدات تبریز

محمدرضا پورمحمدی در پنجاه و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان بخش خصوصی استان برگزار شد با اعلام این خبر بر ضرورت حضور تولیدکنندگان و صاحبان صنایع استان در نمایشگاه‌های بین‌المللی تاکید کرد. در این جلسه موضوعاتی همچون دلایل عدم جذب تسهیلات واحدهای تولیدی ثبت‌نام شده در سامانه بهین‌یاب، پیشنهادهای انجمن پیمانکاران عمرانی و انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان، مشکلات بهره‌برداران پوکه معدنی و توسعه کشت گلخانه‌ای مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. استاندار در ادامه گفت: جذب حداکثری تسهیلات واحدهای تولیدی ثبت نام شده در سامانه بهین‌یاب ضروری بوده و موجب رونق تولید می‌شود. وی با تاکید بر لزوم جذب حداکثری تسهیلات واحدهای تولیدی ثبت‌نام شده در سامانه بهین‌یاب گفت: پرداخت این تسهیلات به اجرای سیاست برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، هموارسازی مسیر تولید ملی، حمایت از بنگاه‌های اقتصادی، تحقق شعار رونق تولید، هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخش مولد و تامین مالی تولید‌کنندگان داخلی کمک می‌کند. محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه در این زمینه هنوز به شرایط راضی‌کننده نرسیده‌ایم، اظهار کرد: در سال رونق تولید باید از منابع به خوبی و بیشتر استفاده شود بیش از گذشته به فعالان تولید کمک کرد.

پورمحمدی با انتقاد از نحوه بهره‌برداری از برخی معادن استان ادامه داد: برخی از صاحبان معادن در کنار استخراج مواد معدنی طبیعت را هم تخریب می‌کنند که این روند باید اصلاح شود. وی یادآوری کرد: معادن پوکه معدنی از معادنی است که استخراج آن تخریب بالایی بر جای می‌گذارد و منطقه «قوم تپه» از بهترین مناطق اکولوژیک استان بود که قابلیت بالایی در جذب گردشگر داشت، ولی در اثر بهره‌برداری غیر اصولی از معادن این منطقه در آستانه نابودی است. پورمحمدی با تاکید بر حفظ وضعیت اکولوژیکی مناطق در کنار استخراج معادن گفت: با وجود حمایت از تولید و اشتغال نباید اجازه تخریب این مناطق داده شود. رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این نشست با بیان اینکه باید منابع مالی مورد نیاز برای رونق تولید از سوی بانک‌ها تامین شود، گفت: با توجه به شرایط دشوار اقتصادی کشور و افزایش قیمت کالاها و محصولات اگر تسهیلات به موقع به دست تولید‌کننده نرسد واحد تولیدی تعطیل خواهد شد. یونس ژائله از عدم پذیرش ثبت سفارش کارت‌های بازرگانی صادر شده از منطقه تجاری آزاد ارس در این منطقه انتقاد کرد و افزود: با این روند ۴ هزار نفر در این منطقه بیکار خواهد شد.

وی گفت: سعی داریم فعالیت‎های اتاق تبریز از حالت جلسات بی‌اثر خارج شده و بیشتر عملیاتی‌تر شود. ژائله اظهار کرد: اتاق تبریز فعالیت‎های خود را درخصوص تشکیل کمیسیون‎های تخصصی افزایش داده و کمیسیون‎هایی از قبیل گردشگری، صنعت و معدن و صادرات برگزار شده است. وی افزود: در ارتباط با آموزش نیز سعی داریم فعالیت‌های اتاق را افزایش دهیم. ژائله با اشاره به دعوت از کشورهای دیگر گفت: با اتاق‎های بازرگانی کربلا و بغداد جلسه داشتیم؛ همچنین در تهران جلسه‌ای با بانک مرکزی جهت حل مشکلات مالی واحدهای تولیدی برگزار می‎کنیم. رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: سعی داریم فعالیت‎های اتاق تبریز از حالت جلسات بی‌اثر خارج شده و بیشتر عملیاتی‌تر شود. این فعال اقتصادی با اشاره به شرایط نامطلوب اقتصادی جامعه یادآور شد: اکنون میزان نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی فعال سه برابر سال گذشته شده است و اگر نقدینگی مورد نیاز تزریق نشود به ناچار تعطیل خواهند شد. وی تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل استان بسیار فرسوده است و پیشنهاد دارم از منابع استان وام‌های کم بهره برای نوسازی ناوگان و کانتینرهای یخچال دار تزریق شود.

ژائله ادامه داد: مشکلات تامین مواد اولیه همچون شکر هنوز ادامه دارد؛ البته پیگیر هستیم اما لازم است برای محصولات تولیدی تبریز در نمایشگاه‌های خارجی غرفه تخصصی در قالب کنسرسیوم صادراتی ایجاد شود. میراحد حسینی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‎شرقی نیز با بیان اینکه ۴۹۰ تشکل صنفی کارگر در استان فعالیت می‎کنند، اظهار کرد: تقاضا داریم حداقل نماینده‎ای از این تشکل‌ها در جلسات شورای گفت‎وگو حضور داشته باشد.