ایجاد 12 هزار شغل در آذربایجان‌شرقی

ایاز برنو در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج کشور با سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، سپاه عاشورای استان و موسسه مطالعات راهبردی صنایع‌غذایی بنیان پژوهش علم صنعت برای مشارکت در احداث شهرک‌های تخصصی کارگاه‌های کوچک و زودبازده فناور و دانش‌بنیان صنایع‌غذایی افزود: براساس این تفاهم‌نامه قرار است ۵ شهرک صنعتی دانش‌بنیان جدید در حوزه صنایع‌غذایی استان ایجاد شود.

وی گفت: با وجود اینکه آذربایجان‌شرقی از نظر تولید محصولات کشاورزی ظرفیت بالایی دارد، اما به‌دلیل کمبود واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی کارگاهی، شاهد ضایعات حدود ۳۰درصدی محصولات کشاورزی خام هستیم که باعث ضرر به تولیدکننده و هدر رفت منابع و نهاده‌ها می‌شود.

وی افزود: با توجه به وجود روحیه جهادی، توان فنی و تخصصی، ماشین‌آلات و ظرفیت اعتقادی در مجموعه موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج کشور، با همکاری مشترک می‌توان در بالا بردن ضریب خوداتکایی در زمینه کشاورزی و صنایع گام‌های اساسی برداشت.

برنو گفت: با این هدف در سال جهش تولید مرحله اول تفاهم‌نامه همکاری مشترک که شامل احداث ۵ شهرک تخصصی کارگاه‌های کوچک صنایع‌غذایی در قطب‌های مستعد کشاورزی آذربایجان‌شرقی می‌شود به‌عنوان پایلوت ایجاد ۱۲هزار فرصت شغلی جدید در این حوزه در دستور کار قرار گرفت تا با رفع مشکلات اشتغال و معیشت مردم در مناطق کم‌برخوردار، ایجاد ارزش افزوده، رونق و بهره‌برداری بهینه در بخش کشاورزی به‌عنوان یکی از محورهای توسعه پایدار کشور کمک حال مردم باشیم.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: در سال گذشته ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی در این استان نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد ۳۰درصدی داشته است. برنو افزود: پارسال با وجود محدودیت‌های اعتباری و تسهیلات بانکی و تحریم‌ها، شاهد رشد تولید و افزایش سرمایه‌گذاری در این زیربخش بوده‌ایم.

وی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های مناسب تولیدات کشاورزی استان و تنوع محصولات تولیدی، در سال گذشته ۷۷ واحد کارخانه صنایع تبدیلی و تکمیلی غذایی به بهره‌برداری رسید.

برنو ظرفیت فرآوری و تولید سالانه این واحدها را ۴۹۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی، دام، طیور، آبزیان، سردخانه، کشتارگاه و خوراک دام اعلام و اضافه کرد: ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی در سال ۹۸ نسبت به سال۹۷ رشد 5/ 37درصدی داشته است.

به گفته وی با راه‌اندازی واحدهای فوق در سال گذشته زمینه اشتغال یک‌هزار و ۲۵۵ نفـر فراهم شده است.

برنو با بیان اینکه سال گذشته تعداد ۲۳۱ مورد موافقت اصولی و تعداد ۱۵۹ مورد جواز تاسیس صادر شد، افزود: این شاخص مهمی در تعیین، تثبیت و ریل‌گذاری مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی استان برای برنامه‌ریزی و افزایش واحدهای تولیدی در سال جهش تولید خواهد بود.

مدیرعامل موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج کشور با تاکید بر ضرورت تلاش همگانی برای تحقق شعار امسال با عنوان «جهش تولید» و با اشاره به اینکه شهرک‌های تخصصی صنایع‌غذایی از طرح‌های اولویت‌دار وزارت جهادکشاورزی است، اظهار کرد: موسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج کشور تلاش می‌کند با همکاری سپاه عاشورای آذربایجان‌شرقی، سازمان جهادکشاورزی استان و موسسات مطالعاتی صنایع‌غذایی خدمات ارزنده‌ای به جامعه ارائه کند.

مجتبی حبیب‌زاده افزود: این موسسه به‌عنوان اقدام کلی سازمان بسیج در زمینه توانمندسازی هسته‌های بسیجی و گروه‌های تخصصی، به‌صورت پایلوت ایجاد این شهرک‌ها را از استان آذربایجان‌شرقی شروع کرده و در صورت موفقیت‌آمیز بودن این طرح در استان‌های دیگر نیز طرح‌های مشابه به اجرا درخواهد آمد.