دنیای‌اقتصاد- خوزستان- کیوانه گرجی: دومین جلسه کارگروه اشتغال خوزستان در سال ۹۰، برای رسیدگی به گزارش میزان افزایش جذب تسهیلات اقتصادی بنگاه‌های زودبازده از ابتدای سال‌جاری، گزارش اقدامات انجام شده در خصوص جلسه قبل کارگروه، ارائه جمع‌بندی نظرات در خصوص تخصصی کردن جلسات کارگروه و بحث و بررسی نحوه کنترل و جلوگیری از اشتغال بی‌رویه کارگران غیربومی در استان برگزار شد. استاندار خوزستان، در این جلسه با تاکید بر این که افزایش گردش مالی در استان می‌تواند موجب افزایش اشتغال شود، گفت: در این راستا ضروری است در جلسه‌ای با بانک‌ها ضمن تحلیل جذب اعتبارات و تسهیلات در سال گذشته و بررسی مسائل موجود در سال‌جاری گزارشی از گردش مالی استان ارائه شود تا راهکار‌های مناسب جهت افزایش گردش مالی و سپرده‌ها اتخاذ گردد.

سیدجعفر حجازی با بیان اینکه در سال جاری بررسی مسائل اشتغال از چندین جنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: مهم‌ترین مساله در بحث اشتغال حفظ اشتغال موجود است که لازمه آن داشتن آمار دقیق از اشتغال است تا بتوانیم این آمار را در پایان سال نیز رصد کنیم.

به گفته حجازی ایجاد اشتغالی که پایدار نباشد نمی‌تواند راهگشای مشکلات استان باشد.

استاندار خوزستان همچنین در ادامه جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی را از موثرترین راهکارهای اشتغالزایی در استان عنوان و تصریح کرد: این اقدام به ویژه در خصوص ۷۵ طرح صنایع پایین‌دست و میان دستی پتروشیمی باید عملیاتی شود که ضروری است با تشکیل یک کار گروه استانی منابع اختصاصی صندوق توسعه ملی به این پروژه‌ها تعیین تکلیف شده و وضعیت سرمایه‌گذار، محل سرمایه‌گذاری و مسائلی از این دست به دقت بررسی شود.

وی همچنین به ایجاد طرح‌های کارخانه خودروسازی خوزستان، کارخانه ساخت کشنده کامیون در منطقه آزاد اروند و نیز ساخت یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی به عنوان برخی طرح‌های عمده‌ که با مشارکت بخش خصوصی در دست اجرا است، اشاره و تاکید کرد: دریافت خدمات و کالاهای موجود در سطح استان باید از درون استان باشد. این کار می‌تواند در توسعه صنایع و به تبع آن توسعه اشتغال تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی در عین حال افزایش بهره‌وری و ظرفیت تولید را از راه‌های افزایش اشتغال دانست و ادامه داد: ضروری است با ارائه گزارشی از واحد‌های صنعتی یا کشاورزی که می‌توانند با تزریق بهره‌وری یا تولید داشته باشند ضمن شناخت این واحد‌ها تسهیلات لازم را اختصاص دهیم و بدین وسیله اشتغال را افزایش دهیم.