معرفی  پتانسیل‌های صنعتی کرمان در قطر

دنیای اقتصاد ـ کرمان- مرجان ضیایی: رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان گفت :هدف از سفر هیاتی از استان کرمان به قطر، شناسایی راه‌های ورود به بازار رقابتی این کشور و همچنین معرفی پتانسیل‌های صنعتی کرمان به مقامات قطری است. محسن جلالپور افزود: اتاق بازرگانی متولی فراهم کردن تسهیلات برای صادرات کالاهای کرمان در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی و مصالح ساختمانی است که سفر به قطر در این راستا صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: کشور قطر در سال ۲۰۲۲ میزبان جام جهانی فوتبال است و براساس خبرها ۵۲ میلیارد دلار پروژه شامل احداث ورزشگاه، توسعه شهرها و هتل در این زمینه تعریف شده است. جلالپور خاطرنشان کرد: برای انجام این فعالیت‌ها نیروی انسانی، مصالح ساختمانی، تجهیزات و تاسیسات زیادی مورد نیاز است که استان کرمان می‌تواند بهره خوبی را از این بازار داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان گفت: صنعت ساختمانی بیش از ۳۸ رشته صنعتی را فعال می‌کند که در این رشته‌ها هم می‌توان در کشور قطر کارکرد. وی افزود: این سفر با هدف بررسی‌های مختلف برای تشکیل شرکت‌های مورد نظر برای بازاریابی و سرمایه گذاری انجام می‌شود که در آن با روسای اتاق بازرگانی قطر، ولیعهد و وزیر محیط زیست قطر به دلیل علاقه‌مندی قطری‌ها برای سرمایه‌گذاری در شکارگاه‌های استان ملاقات خواهیم کرد. جلالپور گفت: در قالب این هیات، شماری از مسوولان استان نیز مانند استاندار، رییس سازمان صنایع و معادن، رییس سازمان بازرگانی، مدیر کل محیط زیست و جمعی از فعالان بخش خصوصی به قطر سفر می‌کنند.

وی ادامه داد: مهندسان، مشاوران و پیمانکاران پروژه‌های عمرانی قطر در یک مناقصه بین‌المللی انتخاب می‌شوند و برهمین اساس باید مذاکرات مورد نظر با اصول حرفه‌ای، بازار و استراتژی ورود به بازار قطر که بازاری سنتی و غیرحرفه‌ای نیست، انجام شود.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان گفت: با مشارکت انجمن سنگ‌های تزئینی کرمان و یک شرکت قطری بازاریابی برای سنگ‌های تزئینی کرمان در قطر در حال انجام است و در سفر به قطر اگر چه بر روی محصول خاصی تاکید نمی‌شود، اما موضوع مصالح ساختمانی پیگیری می‌شود. جلالپور بیان کرد: کشورهایی مانند ترکیه، ایتالیا، هند و چین نیز از رقبای اصلی ما در بازار مربوط به مصالح ساختمانی قطر محسوب می‌شوند، اما به دلیل مزیت نسبی محصولات سنگ ما از نظر کیفی، امیدواریم در این رقابت موفق عمل کنیم. وی افزود: این در حالی است که از نظر مزیت رقابتی در حال حاضر کشور چین در ارائه محصولات مربوط به مصالح ساختمانی بسیار قوی‌تر، با حجم زیادتر و قیمت ارزان‌تر از ما عمل می‌کند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان گفت: در سفر به قطر قصد داریم با توجه به وجود رقبا، نیازها و مشخصات اعلام شده از سوی مشاوران، بازار را تنظیم و مسیر صادرات کالای کرمان را برای بخش خصوصی در قطر فراهم کنیم.