بررسی ترک سی‌وسه پل در تیم ویژه

دنیای اقتصاد - اصفهان - فرزانه احمدی: قراردادی به منظور بررسی تاثیر عبور مترو از نزدیکی آثار تاریخی اصفهان مابین اداره کل میراث فرهنگی این استان و دانشگاه علم و صنعت منعقد شده است. رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: طبق این قرارداد که با محوریت سازمان قطار شهری منعقد شده است، دانشگاه علم و صنعت با نصب لرزه نگارهایی روی ساختمان سی و سه پل و مدرسه چهارباغ و با ایجاد لرزه‌هایی تاثیر لرزه‌ها را بر این دو اثر می‌سنجد. اسفندیار حیدری‌پور با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم انجام شده و دستگاه‌ها در حال انتقال است اذعان کرد: تونل مترو باید به مدت ۴۸ ساعت در اختیار کارشناسان این دانشگاه قرار بگیرد تا آنها پس از انجام بررسی‌های لازم تا دو ماه آینده نتیجه را اعلام کنند. وی ادامه داد: در صورتی که تاثیرات منفی باشد اداره میراث فرهنگی این توانایی را دارد که جلوی عبور مترو را بگیرد و ما برای حفظ میراث فرهنگی کوتاه نمی‌آییم.

رییس اداره میراث فرهنگی استان اصفهان پیرامون وضعیت ساختمانی سی و سه پل گفت: مشکلات سی و سه پل به طور کامل بررسی و به صورت مکتوب ثبت شده است. در حال حاضر مشغول تخلیه و مرمت بند کشی‌های این پل تاریخی هستیم. حیدری‌پور در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر ترک‌های موجود در دهنه‌های شانزدهم و هفدهم جنوبی گفت: به طور کلی ترک‌ها می‌توانند فعال یا غیر فعال باشند. در مورد ترک‌های غیر فعال کاری انجام نمی‌شود، اما ترک‌های فعال برای انجام بررسی‌ها باید نشانه‌گذاری شوند. وی همچنین در خصوص اقدامات سازمان تحت امر وی برای جلوگیری از دیوار‌نویسی روی سی‌و‌سه‌پل به دنیای اقتصاد گفت: در حال پیگیری انعقاد یک تفاهم نامه با نیروی انتظامی هستیم تا پلیس گردشگری در سی و سه پل مستقر شود.

حیدری‌پور همچنین با بیان اینکه هفته آینده بازرس یونسکو برای بازدید از مسجد جامع اصفهان به این شهر سفر می‌کند، اذعان کرد: این بازدید پس از ارسال پرونده این مسجد به یونسکو به منظور ثبت جهانی آن صورت می‌گیرد. وی اضافه کرد: حدود دو ماه است بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر به صورت دو شیفت، جهت آماده‌سازی مسجد برای بازدید مشغول به کار هستند. وی پیرامون آسیب‌های وارد شده به بخش شمالی مسجد در اثر رطوبت گفت: برای جلوگیری از نم کشیدگی، اقداماتی نظیر ناکشی در حال انجام است و اقدامات دیگری نظیر کنترل تمام تاسیسات آب و فاضلاب و پایین بردن سطح معابر اطراف مسجد باید انجام شود.