مطالعه برای واگذاری نیروگاه‌های برق آبی

دنیای‌اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: مدیرعامل شرکت آب و برق خوزستان در شورای پژوهش استان از واگذاری نیروگاه‌های برق آبی استان به بخش خصوصی خبر داد. علیرضا رضانیا با اشاره به اینکه پیش از این واگذاری نیروگاه‌های حرارتی تجربه شده اما در مورد نیروگاه‌های برق آبی تاکنون واگذاری صورت نگرفته است، بیان کرد: به دلیل پیچیدگی نیروگاه‌های برق آبی، قیمت‌گذاری روی آنها از جمله قیمت‌گذاری آب ذخیره در مخزن سد و تولید هر کیلو وات انرژی نیاز به مطالعه و ارائه الگو دارد که انجام مطالعات در این زمینه به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف ضروری است و در اولویت قرار می‌گیرد.

وی همچنین در دفاع از عنوان طرح مطالعاتی تاثیر اقلیم در شکل‌گیری جزایر رسوبی در رودخانه کارون که توسط کارگروه تخصصی رد شده بود، توضیح داد: تاثیر تغییرات اقلیم در شکل‌گیری جزایر رسوبی کارون معضلات خاص خود را دارد و نحوه تاثیر اقلیم در لایروبی نیز بسیار اهمیت دارد که لازم است کارگروه آن را دوباره مورد بررسی قرار دهد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز در این نشست با اشاره به اینکه جمع‌آوری فاضلاب اهواز از طریق پمپاژ انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر ۱۰۶ ایستگاه پمپاژ در شهر وجود دارد که کار جمع‌آوری فاضلاب را انجام می‌دهند. غلامرضا براتی افزود: با اجرای طرح جامع فاضلاب شهر اهواز این تعداد به ۷۰ ایستگاه پمپاژ کاهش می‌یابد، اما با توجه به اینکه ایستگاه‌های پمپاژ در اماکن مسکونی قرار می‌گیرند و تولید بوی نامطبوع می‌کنند انجام مطالعات پژوهشی در زمینه روش‌های نوین حذف بو با استفاده از فناوری نانو در ایستگاه‌ها پمپاژ فاضلاب در شورای پژوهش مصوب شد که در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: راهکارهای مناسب برای حذف طعم و بو از آب شرب اهواز با استفاده از فناوری‌های جدید نیز در زمره طرح‌های مطالعاتی این شرکت است.

در ادامه این نشست دبیر کنسرسیوم منطقه‌ای ریزگردها هماهنگی با این کنسرسیوم را پیش از هرگونه مطالعه در زمینه ریزگردها خواستار شد.علیرضا زراسوندی با بیان اینکه دانشگاه شهید چمران اهواز طی حکمی از سوی وزارت علوم به عنوان رییس کنسرسیوم منطقه‌ای ریزگردها انتخاب شده است، اظهار کرد: هرگونه مطالعه در این زمینه باید با هماهنگی این کنسرسیوم انجام شود.

وی افزود: جزیره‌ای و پراکنده عمل کردن به روند کار لطمه وارد می‌کند و در حال حاضر تمام دانشگاه‌های کشور بدون هماهنگی با این کنسرسیوم هیچ اقدامی در زمینه ریزگردها انجام نمی‌دهند.استاد دانشگاه چمران اهواز بیان کرد: این کنسرسیوم قرار است در سطح خاورمیانه نیز فعال شود و به این منظور با کشور ترکیه نیز تفاهمنامه‌ای امضا کرده است.

معاون پژوهش دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: مطالعات ریزگردها در دو فاز توسط اداره کل حفاظت محیط زیست و با همکاری استانداری انجام شده و هیچ‌گونه ابهامی در خصوصیت شیمیایی و فیزیکی ریزگردها وجود ندارد و در مورد تمام خصوصیات و ترکیبات اطلاعات مستند وجود دارد.وی حذف مطالعه در مورد خصوصیت فیزیکی و شیمیایی ریزگردها را از تمام پروژه‌های پژوهشی خواستار شد و بیان کرد: این مساله باعث می‌شود هزینه اضافه به طرح‌ها تحمیل نشود و در این زمینه می‌توان به مطالعات قبلی استناد کرد.زراسوندی با تاکید بر اینکه اهواز آلوده‌‌ترین شهر جهان نیست، ادامه داد: برای تعیین کیفیت و آلودگی شاخص‌های زیادی وجود دارد و ریزگردها تنها یک شاخص است.