صدور 64هزار تن کالا از گمرکات خراسان جنوبی

درآمدهای قاچاق در خراسان جنوبی طی نیمه اول امسال ۷۲درصد کاهش یافت بیرجند- خبرنگار دنیای‌‌اقتصاد: مدیر گمرکات خراسان جنوبی از صدور ۶۴هزار و ۱۱۴تن انواع کالا به ارزش ۷۶میلیون و ۲۶۸هزار دلار طی

۶ماه نخست سال‌جاری از گمرکات این استان به خارج از کشور خبر داد.

سعید حاج‌ فیروزآبادی، با بیان اینکه این کالاها به کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان و ترکیه صادر شده است، عمده‌ترین کالاهای صادرشده را شامل فرش ماشینی، موکت، بیسکوئیت، عسل، رب گوجه‌فرنگی، مربا، موتورسیکلت، کیک، لوله خرطومی و ژاکت دانست.

وی از کاهش ۲۴درصدی مقدار کالاهای صادرشده از استان طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: از لحاظ ارزشی نیز صادرات کالا از خراسان جنوبی طی این مدت ۹درصد کاهش داشته است.

مدیر گمرکات استان خراسان جنوبی، دلیل اصلی کاهش کالاهای صادراتی را کاهش صادرات انجام شده از بازارچه‌های مرزی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر امکان تعیین استان محل تولید کالا برای گمرک وجود ندارد و بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی تاثیر مثبتی در افزایش صادرات داشته‌اند، به طوری که ۴۱درصد ارزش کالاهای صادراتی استان مربوط به چهار بازارچه مرزی است.

وی اخذ مجوز انجام رویه‌های گمرکی ترانزیت داخلی و خارجی و اخذ مجوز صادرات زعفران، مواد نفتی و پسته را از مهم‌ترین برنامه‌های گمرک خراسان جنوبی به منظور افزایش صادرات از استان اعلام کرد.

حاج فیروزآبادی، کالاهای وارد شده از طریق گمرکات خراسان جنوبی را نیز طی ۶ ماه نخست سال‌‌جاری از لحاظ وزنی سه‌هزار و ۱۰۳ تن اعلام کرد و افزود: ارزش این میزان کالای واردشده ۸۹۷هزار و ۵۴۵ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۵۲درصد و از لحاظ ارزشی ۵۴درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات و واردات استان در این مدت به کشورهای افغانستان و پاکستان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: کالاهای وارداتی طی شش ماه نخست سال‌جاری از افغانستان از لحاظ وزنی دوهزار و ۸۹۵تن به ارزش ۸۱۴هزار و ۳۵۹دلار بوده است.

مدیر گمرکات خراسان جنوبی شاهدانه، کنجد، عدس، برگه زردآلو و چوب سربش را از جمله کالاهای واردشده از کشور افغانستان به این استان برشمرد. وی گفت: طی این مدت کالاهای واردشده از کشور پاکستان از طریق گمرک بیرجند نیز ۲۰۸تن برنج به ارزش ۸۳هزار و ۱۸۶دلار بوده است.

وی با بیان اینکه درآمد گمرکات خراسان جنوبی طی شش ماه نخست سال‌جاری ۳۹درصد کاهش یافته است، میزان کل درآمدهای گمرکات خراسان جنوبی طی شش ماه نخست سال‌جاری را دو میلیارد و ۲۲۱میلیون ریال عنوان کرد.

حاج فیروزآبادی در ادامه با اشاره به کاهش ۷۲درصدی درآمدهای قاچاق در این استان، کاهش قاچاق کالا در منطقه را علت اصلی پایین آمدن درآمدهای قاچاق و در نتیجه درآمد کل گمرکات خراسان جنوبی دانست.

وی میزان درآمد گمرک استان از محل حقوق ورودی و درآمدهای عمومی در شش ماه نخست سال جاری را نیز یک میلیارد و ۴۲۹میلیون و ۵۵۸هزار ریال عنوان و اظهار کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۹درصد افزایش داشته است.

مدیر گمرکات استان خراسان جنوبی در ادامه عدم ‌امنیت در بازارچه‌های مرزی، بالا بودن هزینه‌های جابه‌جایی، فقدان محوطه جهت بارگیری و تخلیه کالا در گمرکات استان، عدم تخصیص اعتبار کافی برای اجرای طرح‌های عمرانی در دست اجرا، کمبود فضای ستادی گمرکی در گمرک بیرجند و کمبود منازل سازمانی و امکانات رفاهی برای کارکنان گمرکات خراسان جنوبی را از جمله مهم‌ترین مشکلات این سازمان در خراسان جنوبی برشمرد.