برای نخستین بار در کشور تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی مخاطرات طبیعی در استان گلستان آغاز شد.

به گزارش ایسنا، یحیی محمودزاده، استاندار گلستان با اعلام این خبر در جلسه اجرای مصوبه سفر دوم هیات دولت در زمینه پهنه‌بندی استان گلستان گفت: تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی مخاطرات طبیعی در استان گلستان که قرار است توسط سازمان زمین‌شناسی کشور انجام شود، یکی از مصوبات مهم سفر دوم هیات دولت به استان گلستان است که امیدواریم با انجام این طرح گامی موثر در راستای کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی در استان برداشته شود.

منصور قلیچ‌لی، رییس سازمان صنایع و معادن گلستان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارش اقدامات انجام شده برای اجرای طرح پهنه‌بندی مخاطرات طبیعی در استان گلستان که یکی از مصوبه‌های مهم در بخش صنعت و معدن است حمایت و همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط استان را برای اجرای این طرح‌ها درخواست کرد. مدیر امور زمین‌شناسی مهندسی، مخاطرات و زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز اظهار کرد: تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی خطر زمین‌لرزه، سیل و لغزش برای نخستین بار در کشور در سطح استان گلستان آغاز شده است. محمدجواد بلورچی، در این جلسه یادآور شد: این نقشه‌ها در قالب طرح‌هایی چون تهیه نقشه خطر سیل، زمین لغزش، نقشه‌های زمین‌شناسی مهندسی شهرستان گرگان در چهار برگ و نقشه آب، زمین‌شناسی و زیست محیطی شهر گرگان در محیط مشترک GIS و WEB انجام می‌شود که اقدامی جدید است. بلورچی تاکید کرد: این طرح‌ها با همکاری استانداری، ستاد حوادث غیرمترقبه، سازمان صنایع و معادن، شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل منابع طبیعی و هواشناسی و همکاری بخش خصوصی انجام می‌شود.

مسوول طرح‌های نقشه‌های پهنه‌بندی در استان گلستان خاطرنشان کرد: تهیه این نقشه‌ها، اولین قدم در راه شناخت پدیده مخاطره‌آمیز و کاهش خسارت‌های ناشی از آن مخاطرات هستند و کاربران در نقاط مختلف کشور و جهان به لایه‌های مختلف اطلاعاتی استان دسترسی می‌یابند و می‌توانند با تلفیق لایه‌های مختلف اطلاعاتی‌، داده‌های مورد نیاز مدیریت بحران را به دست آورند. به گفته وی، برای اجرای این طرح‌ها بیش از نیم میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی کمک گرفته شده و پیش‌بینی می‌شود که سازمان زمین‌شناسی نیز به همین میزان هزینه کند.