دنیای اقتصاد- اهواز- محمد علاف‌پور: تاکنون هشت هزار و ۶۱۱ طرح توسعه کشاورزی به تصویب شورای توسعه کشاورزی استان خوزستان رسیده است. سید‌جعفر حجازی، استاندار خوزستان در نشست شورای توسعه کشاورزی خوزستان با بیان اینکه بیش از سه هزار و ۴۰۰ طرح کشاورزی معادل ۵۰ درصد طرح‌های معرفی شده در بانک‌ها راکد مانده‌اند، گفت: برای اجرایی شدن این طرح‌ها باید تلاش کرد.

حجازی تصریح کرد: این طرح‌ها مربوط به شهرستان‌های خرمشهر، سوسنگرد، شادگان، ماهشهر، لالی، گتوند و هویزه هستند.

وی با اشاره به اظهارات فرمانداران این شهرستان‌ها مبنی بر اینکه طرح‌های راکد مربوط به متقاضیان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند که توان تامین ضمانت‌نامه بانکی را ندارند، گفت: مهلت ۱۰ روزه برای اجرایی کردن این طرح‌ها تعیین می‌شود.

رییس‌ شورای توسعه کشاورزی با تاکید بر رعایت قوانین بانکی گفت: پس از مهلت اعلام شده، متقاضیانی که توانایی تامین وثایق را نداشته باشند، از لیست ثبت‌نام‌شدگان طرح توسعه کشاورزی حذف می‌شوند و به منظور پیشرفت بهتر طرح، افراد توانمند جایگزین خواهند شد. وی در ادامه بر ضرورت ثبت‌نام متقاضیان طرح‌های توسعه کشاورزی در قالب شرکت‌های تعاونی و سهامی خاص تاکید کرد. حجازی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان در زمینه صنایع تبدیلی گفت: راه‌اندازی واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی نیز به عنوان بخشی از زنجیره کشاورزی ضروری است. وی تصریح کرد: در صورتی که طرح‌های صنایع تبدیلی در کنار طرح‌های زراعت و باغبانی اجرایی شوند، ارزش کشاورزی استان افزایش یافته و محصولات با کیفیت بیشتری صادر می‌شوند.

استاندار خوزستان با اشاره به تقاضای

۱۲۱ طرح صنایع تبدیلی در خوزستان گفت: بدون تشکیل واحدهای صنایع تبدیلی که از اتلاف محصولات جلوگیری می‌‌کنند، کشاورزی شهرستان رشد نخواهد داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز گفت: استان خوزستان با پرداخت ۲۶/۲۶ درصد اعتبار دریافتی طرح توسعه کشاورزی تاکنون بیشترین درصد پرداخت تسهیلات نسبت به اعتبار مصوب را در کشور داشته است. کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: از تعداد هشت هزار و ۶۱۱ طرح تصویب شده در ستاد اجرایی استان خوزستان بیشترین طرح‌ها مربوط به شهرستان اهواز است.

وی با بیان اینکه برای این تعداد طرح، ۵۹۰ میلیاردتومان اعتبار مصوب شده، افزود: به ترتیب شهرستان‌های اهواز با ۵۷ میلیارد تومان و دزفول با ۴۱ میلیارد تومان بیشترین اعتبار مصوب شده را به خود اختصاص داده‌اند.

چنگلوایی با بیان اینکه در کل کشور ۸۰ هزار و ۵۷۵ طرح به بانک‌ها معرفی شده، گفت: در استان خوزستان شش هزار و ۸۳۴ طرح کشاورزی به بانک‌های عامل معرفی شده که این تعداد طرح‌ها، ۷۹ درصد کل طرح‌های مصوب استان خوزستان و هشت درصد طرح‌های مصوب کشور هستند.

وی با بیان اینکه بیش از پنج هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان تسهیلات در کشور به بانک‌ها معرفی شده، افزود: سهم استان خوزستان از این رقم ۴۹۵ میلیارد تومان است که ۹ درصد تسهیلات طرح‌های معرفی شده به بانک‌های کشور و ۸۴ درصد تسهیلات طرح‌های معرفی شده به بانک‌های استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: تاکنون بیش از دو هزار و ۲۳۰ طرح معرفی شده به بانک منجر به پرداخت یا عقد قرارداد شده‌اند که رقم پرداختی به این طرح‌ها ۱۲۶ میلیارد تومان است. وی تصریح کرد: برای طرح‌های عقد قرارداد شده تا کنون بیش از سه هزار و ۱۴۴ فرصت شغلی ایجاد شده است. چنگلوایی با بیان اینکه بیشترین مبلغ پرداختی به طرح‌های توسعه کشاورزی کشور مربوط به استان خوزستان است، گفت: استان فارس با اختلاف ۷۰ میلیارد تومان بعد از خوزستان است. وی گفت: ۱۹ درصد اعتبار پرداختی کشور به طرح‌های کشاورزی متعلق به استان خوزستان است.