دنیای اقتصاد - اردبیل - مهدی حسین‌نژاد: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از اختصاص و تامین اعتبار ۲ میلیارد تومانی برای تکمیل زیر‌ساخت‌های مناطق نمونه گردشگری در سطح استان اردبیل خبر داد. بهروز ندایی در جلسه بررسی مشکلات طرح‌های توسعه گردشگری در اردبیل افزود: با این میزان اعتبار مناطق نمونه گردشگری فندقلو و چندین منطقه نمونه گردشگری در مشگین‌شهر، نمین و اردبیل ساماندهی شده و زیر‌ساخت‌های موردنیاز آن تامین شده است.

وی از ساخت مراکز آب‌ درمانی‌ بزرگ در استان و همچنین خروج آب‌های گرم و معدنی از شکل سنتی به مدرن خبر داد و خاطرنشان کرد: منطقه نمونه گردشگری خیاو تا گردولی و پل معلق هوایی آن به‌عنوان بزرگ‌ترین پل کابلی خاورمیانه تا دهه فجر امسال تکمیل و راه‌اندازی می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از در حال اجرا بودن ۷۵ طرح در حوزه گردشگری و احیای خانه‌های تاریخی در سطح استان خبر داد و یادآور شد: به دنبال مرمت و احیای خانه تاریخی صادقی قرار است سایر بناهای به یادگار مانده از اعصار و قرون مختلف تکمیل و بازسازی شود که در این زمینه این مناطق خود به قطب گردشگری و پذیرش مسافران تبدیل خواهد شد. ندایی ساخت مجموعه زیبای تله‌کابین و پیست کارتینگ را در فندقلو یادآور شد و گفت:‌ قرار است در این منطقه زیبای گردشگری با هدف ماندگاری مسافر، رستوران و برخی مجموعه‌های اقامتی و تفریحی دیگر ساخته شود. این مسوول به راه‌اندازی آب‌ درمانی قینرجه به عنوان یک زیر‌ساخت عظیم اشاره کرد و افزود: در روزهای گذشته شاهد راه‌اندازی منطقه گردشگری اطراف سد سبلان در مشگین‌شهر و کمپینگ‌های مورد نظر در قینرجه بودیم که برای تکمیل زیر‌ساخت‌ها با همت بخش خصوصی ۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از تقویت حوزه گردشگری در سایر شهرستان‌ها خبر داد و عنوان کرد: در مرمت آثار تاریخی به ویژه بقعه شیخ حیدر مشگین‌شهر و همچنین شناساندن بقعه شیخ جبرائیل اقدامات و پیگیری‌های لازم را انجام دادیم به طوری که سعی داریم با ثبت ملی آثار به تدریج در ثبت جهانی آنها نیز اقدامات لازم را انجام دهیم. ندایی در پایان در خصوص آخرین وضعیت ثبت جهانی سبلان و مراحل طی شده در این زمینه بیان کرد: پرونده مطالعاتی ثبت جهانی سبلان بر اساس مصوبه دور سوم سفر رییس‌جمهور در حال تکمیل است و به سرعت شاهد تکمیل این پرونده و جمع‌بندی نظرات کارشناسی در این زمینه خواهیم بود تا پرونده برای ثبت جهانی این اثر طبیعی به یونسکو ارسال شود.