مبارزه بیولوژیک یا طبیعی با آفات گیاهی از روش‌هایی است که چند سالی است برای کاهش مصرف سموم ایران رواج یافته است.

یکی از این روش‌ها پرورش زنبورهای مخصوص برای مبارزه با آفات در زمین‌های زراعی است که با رهاسازی این حشرات در سطح مزارع، کاربرد سموم کشاورزی که اثرات مخرب زیست‌محیطی فراوانی را به دنبال دارد در برخی موارد موجب حذف آفات یا کاهش آن شده است.

افشین اسماعیل‌پور که برای اولین بار در استان گلستان موفق به تولید حشرات برای مبارزه با آفات شده می‌گوید: اگر دولت حمایت کند علاوه بر کاهش هزینه کاربرد سموم امکان صادرات هم مهیا خواهد شد.

وی که به عنوان کارآفرین نمونه استان گلستان انتخاب شده است، شرکت بهارآوران گرگان را در سال ۸۲ با هدف تولید زنبورهای مخصوص مبارزه با آفات گیاهی راه‌اندازی کرد. اسماعیل‌پور در مورد ویژگی‌ طرح تولید مواد بیولوژیک به خبرنگار ما گفت: در شرکت بهارآوران گرگان چندین نوع زنبور برای مبارزه با آفات تولید می‌شود، اما برای اولین بار در کشور در این واحد زنبور پورس پارتلا برای مبارزه با آفت اختر توت تولید شد که ویژگی اصلی آن این است که علاوه بر اشتغال‌زایی، بستر مناسب برای کاهش سموم در کشاورزی را فراهم می‌کند و از آثار تخریبی محیط‌زیست به دلیل استفاده از ابزار طبیعی در کاهش آفات می‌کاهد.

وی در مورد صادرات و مشکلات سر راه آن نیز افزود: برای اولین بار امکان صادرات از سوی شرکت ما به فرانسه فراهم شد و نمونه‌های ارسالی به فرانسه مورد پذیرش قرار گرفت؛ُُ اما آنها از یک مرجع دولتی گواهی برای تایید طرح می‌خواهند که متاسفانه هنوز هیچ مرجعی حاضر به ارائه گواهی نیست.

اسماعیل‌پور گفت: اگر این امکان فراهم شود با توجه به اینکه طرف فرانسوی برای خرید زنبورها سقف قایل نشده امکان افزایش تولید فراهم خواهد شد؛ چرا که زنبورهای تولیدی هم قیمت مناسب دارند و هم از قدرت بالایی برخوردار هستند.

برای مثال محصولات ما برای مبارزه با آفات گیاهی گوجه‌فرنگی در ۸۰۰هکتار به کار گرفته شده و آن شرکت توانست به رومانی به دلیل کاهش سموم، رب گوجه فرنگی صادر کند و اگر دولت از این صنعت نوپا حمایت کند می‌توان ظرفیت‌های فراوانی را ایجاد کرد. در حال حاضر صنعت تولید و تجارت سموم از قدرت بالایی برخوردار است و ما امکان رقابت با آنها را نداریم.

وی ارزیابی خود از طرح حمایت از کارآفرینان را این‌گونه تشریح کرد: حمایت از کارآفرینان موجب ایجاد انگیزه می‌شود و این انگیزه را دیگران به وجود می‌آورند. به هر حال کاری که آغاز شده نیازمند استمرار است و باید در این روند مشکلات کارآفرینان برتر نیز رفع شود تا دیگران نیز به فعالیت در این حوزه روی آورند و من نیز امیدوارم

مسوولان جهاد کشاورزی طرح بنده را جدی بگیرند چرا که این طرح تخصصی است.