ارومیه- خبرنگار دنیای اقتصاد: در سال‌جاری چهار طرح تحقیقاتی ملی در زمینه تکثیر و پرورش صنعتی آرتمیا در آب‌های شور مرکزی و جنوب کشور اجرا می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اعلام خبر فوق گفت: این طرح‌ها به صورت آزمایشی در چهار استان فارس، هرمزگان، اصفهان و قم در ۳۲استخر خاکی به اجرا درمی‌آید.

اسدپور در بیان هدف از اجرای این طرح‌ها تنها در چهار استان کشور گفت: این طرح‌ها به دلیل تکثیر و توسعه صنعتی آرتمیا در سایر استان‌های کشور به علت وجود آبگیرها و آب‌بندهای شور در این مناطق، شرایط مساعد محیطی در این استان‌ها، امکان تکثیر و پرورش صنعتی آرتمیا، قطب بودن در مصرف آرتمیا در این استان‌ها و امکان توسعه آرتمیا به دلیل شرایط حادث شده دریاچه ارومیه تنها در این چهار استان عنوان کرد. وی با اشاره به اینکه برای این طرح‌ها یک‌میلیارد و ۴۰میلیون ریال اعتبار هزینه می‌شود، گفت: در اجرای این طرح‌های تحقیقاتی گونه‌های آرتمیای دریاچه ارومیه، وکسا و پرنسیس گانا. به صورت صنعتی تکثیر و پرورش خواهند یافت. وی پیش‌بینی کرد در اجرای این طرح‌ها، ماهانه ۵۰۰کیلو آرتمیا از هر استخر پرورش آرتمیا تولیدی شود که در صورت تحقق آن گام‌های اساسی برای توسعه صنعت پرورش آرتمیا و به تبع آن پرورش میگو در کشور برداشته خواهد شد.