دنیای‌اقتصاد- مشهد- فاطمه رمارم: رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی شرق کشور باید به منظور جهت‌دار شدن مطالعات اقتصادی و جلوگیری از موازی کاری در آن راه‌اندازی شود. محمود سیادت در جلسه مشترک اعضای هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشور با اعلام آمادگی این اتحادیه جهت کمک در راه‌اندازی این مرکز افزود: راه‌اندازی و ادامه حیات آن در سال‌های اولیه، مستلزم کمک‌های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشور، سازمان توسعه تجارت، استانداری‌های محور شرقی و وزارتخانه‌های اقتصادی و تولیدی است.وی خاطرنشان کرد: این مرکز می‌تواند با فروش اطلاعات و پژوهش‌های اقتصادی به متقاضیان آن، به درآمدزایی و خودکفایی برسد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی درباره فعالیت‌های این اتحادیه در ۴ ماه اخیر گفت: مشکلات صادرات این استان را جهت حل آنان، به صورت روزانه پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، در بخش تحقیقات بازار به دلیل داشتن تیم قوی در آن، کارهای متفاوت‌تر و به روزتری نسبت به دیگر تشکل‌های صادراتی کشور انجام داده است.سیادت افزود: هم‌اکنون، پژوهش توسط این اتحادیه، روی ۵ بازار هدف استان انجام شده و طرح اولیه پژوهش آفریقا نیز نوشته شده است. وی خاطرنشان کرد: برقراری ارتباط میان صادرکنندگان و تولید کنندگان عضو اتحادیه صادرکنندگان و تماس با اعضا، به منظور شناخت پتانسیل‌ها و توانایی‌های آنان، جهت مشارکت آنها در فعالیت‌های اتحادیه، در دستور کار آتی ما قرار دارد.رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با تاکید بر لزوم هم صدا بودن تشکل‌های بخش خصوصی در موضوع صادرات اظهار کرد: تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی، باید در موضوعات مختلف، از جمله صادرات از چند صدایی بودن پرهیز کنند.

سیادت با اشاره به موازی کاری در موضوعات مختلف در تشکل‌های صادراتی گفت: برگزاری جلسات میان تشکل‌های اقصادی بخش خصوصی استان خراسان رضوی مانند انجمن مدیران صنایع و خانه صنعت و معدن، برای رسیدن به راهکارهایی جهت جلوگیری از ناهماهنگی‌ها و موازی‌کاری‌ها و هم پوشانی دادن یکدیگر ضروری است.

مهدی امینی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز گفت: تشکیل کارگروهی جهت پیگیری مصوبات دولت در خصوص صادرات استان خراسان رضوی ضروری بوده، چرا که از سال ۸۰ تاکنون بعضی از این مصوبات اجرایی نشده است.

محمدحسین روشنک، دیگر عضو اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، هم این اتحادیه را فراگیر توصیف و اظهار کرد: همه اعضای این اتحادیه صادرکننده هستند و عضو غیر صادرکننده در این اتحادیه وجود ندارد.وی افزود: هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با جدیت به دنبال رفع مشکلات صادرکنندگان استان خراسان رضوی است و از این جایگاه برای حل مسائل خود استفاده نمی‌کند. روشنک خود محوری را یکی از مهم‌ترین آسیب تشکل‌های اقتصادی و مردمی برشمرد و افزود: این امر باعث شده است که آن تشکیلات، جایگاهی در صنف خود نداشته باشد که این باعث تخریب بخش خصوصی در دراز مدت می‌شود.