گلایه شهردار اصفهان از عدم تامین بودجه دولتی مترو

دنیای اقتصاد - اصفهان - علی راعی: شهردار اصفهان تاکید کرد: مساله اساسی و مهم مترو اصفهان این است که دولت، مجلس و مدیریت شهری این کلانشهر با وفاق مشترک همکاری و همراهی یکدیگر هر چه سریع‌تر این پروژه عظیم حمل ونقل همگانی را در اختیار مردم قراردهند. دکترسیدمرتضی سقاییان نژاد با انتقاد از سیاسی شدن مسائل مترو اصفهان گفت: سیاسی کردن مساله مترو نتیجه‌ای جز تضییع حقوق مردم ندارد.

وی با بیان اینکه حمل و نقل یکی از مهم‌ترین موضوعات زیرساختی است که توجه به آن از مهم‌ترین محورهای توسعه است و بی‌توجهی به آن ما را در همه ابعاد زندگی عقب می‌اندازد و علاوه بر اینکه سلامت افراد را با مشکل مواجه می‌کند و سرمایه‌های انسانی و اقتصادی را از بین می‌برد، مانع رشد جامعه هم می‌شود؛ اظهار کرد:متاسفانه در رابطه با مباحث سهم پرداخت اعتبارات مترو ازسوی دولت وشهرداری جنجال آفرینی شده؛ اما آنچه مهم است این پروژه هرچه سریع‌تر در اختیار شهروندان قرارگیرد.

وی با اشاره به اینکه فقط برای خط شمال- جنوب مترو اصفهان یک هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است، اذعان کرد: آزادسازی، جابه‌جایی تاسیسات و تامین معوض‌ها به غیر از بودجه‌های نقدی برای پروژه مترو از سوی شهرداری پرداخت شده؛ این درحالی است که این ارگان برای تامین برق ۵۰ مگاواتی این طرح ۴۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه یک سند براساس انجام تمام مباحث مالی آن، تکمیل و کامل است، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری اصفهان فقط ۱۳۴ میلیارد تومان اعتبار نقدی که برای قطارشهری هزینه کرده را اعلام کرده؛ در حالی که هنوز پروانه ساختمانی ۲۱ ایستگاه و حق‌الارضی که برای مترو توسط این ارگان پرداخت شده، محاسبه نشده است.

وی به مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس درباره تعدیل سهم دولت و شهرداری‌ها اشاره و تصریح کرد: براساس این مصوبه سهم دولت به ۷۰ درصد افزایش یافته و سهم شهرداری‌ها نیز ۳۰ درصد تعیین شده تا بسیاری از مشکلات موجود حل و فصل شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر سهم ۵۰ -۵۰ یا ۷۰ -۳۰ درصدی دولت و شهرداری ملاک نیست؛ اما آنچه مهم می‌باشد تخصیص اعتبارات ملی برای این پروژه ملی است.

دکتر سقاییان نژاد با مطرح کردن این پرسش که تا چه وقت هزینه‌های طرح‌های ملی باید بر دوش مردم تحمیل شود، گفت: این موضوع حق نیست؛ چرا که بودجه‌های شهری که از عوارض تامین می‌شود، می‌بایست خرج نگهداری شهر شود نه در طرح‌های ملی هزینه شود.

وی از تخصیص دو میلیارد دلار بر اساس مصوبه مجلس به مترو اصفهان و دیگر کلانشهرها سخن به میان آورد، ادامه داد: حداقل بر طبق این مصوبه ۱۰۰ میلیارد تومان برای مترو اصفهان اختصاص داده شده که لازم است این اعتبار برای خرید مباحث سیگنالینگ، مخابرات و واگن‌های مترو این کلانشهر پرداخت شود.

وی با تاکید بر اینکه مترو از لحاظ مالی و تامین واگن و قطار با مشکل مواجه شده است، افزود: مجموعه مدیریت شهری اصفهان سعی دارد مشکل قطار شهری را به دور از جوسازی به سرانجام برساند. شهردار اصفهان با اشاره به اینکه هرگونه تاخیر در اجرای پروژه‌های عمرانی‌، هزینه اجرای طرح‌ها را افزایش می‌دهد از دولت و مجلس خواست بودجه تعیین شده مترو اصفهان هرچه سریع‌تر اختصاص یابد تا در اسرع وقت مردم از این طرح ملی بهره ببرند.