دنیای اقتصاد- قزوین- مهرداد نوری: از سوی شهرداری قزوین مجوز ساخت و ساز در قالب کاربری‌های مجاز در محور کورانه قزوین صادر می‌شود. فرزانه نظری‌پور، معاون شهرسازی و معماری شهرداری قزوین با بیان مطلب فوق افزود: به دلیل درخواست‌های مکرر شهروندان و سرمایه‌گذاران، طرح ساماندهی محور کورانه حد فاصل کانال آبرسانی و روستای رزجرد در شورای برنامه‌ریزی استان قزوین مصوب و موانع صدور مجوز برای ایجاد ۸ سرفصل کاربری مرتفع شد.

نظری پور ادامه داد: جاذبه جاده رزجرد و زیرساخت‌ها و تجهیزات آن و دسترسی به محور قزوین- الموت سبب توجه ویژه مالکین، صاحبان املاک، اراضی و روستاهای واقع در مسیر شامل کورانه، شینقر، میانبر، رشتقون و رزجرد شده است. وی با بیان اینکه روستاهای یاد شده صرفا دارای طرح‌ هادی بوده و حدفاصل این محدوده‌ها فاقد طرح بودند، تصریح کرد: این امر موجب شد شهرداری قزوین با هدف ساماندهی این محور نسبت به دعوت از مشاور اقدام کند.

معاون شهردار قزوین با بیان اینکه نظارت شهرداری در محدوده حریم مجاز است، اظهار کرد: محدوده مطالعه این طرح تا عمق ۵۰۰ متر از هر طرف تا حد زیادی روابط ارگانیک و عملکردی اراضی اطراف جاده و پشت آن را در بر گرفت.

وی هدف از طراحی و ساماندهی این محدوده را ایجاد فعالیت‌های تفرجی و گسترده در محیط، فعال کردن سکونت در روستاهای مسیر، بهبود سیمای ساخت و ساز با توجه به شرایط طبیعی محیط پیرامونی، حفاظت از منابع موجود، شناسایی ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی محیط، توسعه درختکاری با گونه‌های درختی مقاوم به سرما و کم آبی، کاشت درختان سازگار با محیط و گیاهان موجود در منطقه در جهت ساماندهی محور الموت به عنوان پل ارتباطی دشت قزوین و قلعه‌های واقع در کوه‌های البرز مانند خشچال، تقویت نقش فرامنطقه‌ای و ملی محورالموت، حفظ ایمنی و امنیت سواره در طول مسیر سفر و در نهایت ضابطه‌مند شدن اقدامات شهرسازی در محور و ساماندهی ناحیه کارگاهی و صنعتی واقع در شرق محور کورانه عنوان کرد.

نظری‌پور ضمن اینکه این فرصت را زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی و رونق این محور دانست، در خصوص کاربری‌های مجاز در نظر گرفته شده برای این محور که در ۸ سرفصل پیش‌بینی شده است، گفت: تهیه طرح‌های ساماندهی و جزئیات شهری برای احداث باغ ویلاها در مناطق مورد توصیه طرح و اجرای آنها به صورت مجموعه‌های با مساحت حداقل ۵ هکتار و سیال امکان پذیر است.

وی افزود: در این سرفصل باید سطوح خدمات شهری شامل جهانگردی، پذیرایی، اقامتی، ورزشی، تفریحی، فرهنگی، اجتماعی، خدمات راهوندی و بهداشتی درمانی و سطوح استفاده باغ ویلاها حداقل مساحت ۲ هزار متر مربع و حداکثر زیر بنا ۱۶۰ مترمربع رعایت شود. معاون شهرسازی و معماری شهرداری ایجاد مراکز تفریحی، سرگرمی، فرهنگی، ورزشی در قالب رستوران، تریا، چای خانه، کافی شاپ، سالن‌های غذاخوری برگزاری جشن‌ها و میهمانی‌ها و کاربری‌های تحت عنوان گردشگری و پذیرایی و حداقل مساحت عرصه برای این سرفصل را ۲ هزار مترمربع عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ایجاد مراکز اقامتی، هتل، کمپینگ و اتراق، سومین سرفصل کاربری‌های مجاز در این مسیر است، اظهار کرد: حداقل مساحت عرصه برای احداث هتل ۶ هزار مترمربع و حداقل مساحت برای متل ۴ هزار متر مربع است. نظری‌پور از ایجاد مراکز عرضه و فروش کالا و خدمات مرتبط با محور نیز یاد کرد و گفت: احداث واحدهای تجاری، سینما، رستوران، فضای بازی کودکان، سرگرمی، تفریحی، ورزشی و فرهنگی که ۵۰ درصد آن تجاری و مابقی برای سایر کاربری‌های اشاره شده است، بر اساس ضوابط ساختمانی در اراضی تجاری و در مقیاس کلان نیازمند حداقل ۵ هزار مترمربع زمین است.

این مقام مسوول ایجاد و گسترش رستوران‌ها و مراکز فروش و عرضه مواد غذایی را مشمول ضوابط مربوط به فضاهای پذیرایی و گردشگری دانست و حداقل سطح مورد نیاز برای این سرفصل را ۲ هزار متر مربع عنوان کرد. وی با اشاره به موضوع مشارکت در ۲ سرفصل تهیه و توزیع آب در محدوده طرح و ساماندهی ناحیه کارگاهی ادامه داد: آخرین سرفصل این طرح راه‌اندازی مراکز بهداشتی و درمانی است که برای این منظور حداقل ۵ هزار مترمربع مساحت نیاز است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قزوین در پایان گفت: شهروندان و متقاضیان برای هرگونه اقدام در زمینه ارائه درخواست و صدور پروانه می‌توانند به حوزه معاونت شهرسازی و معماری یا منطقه ۲ شهرداری قزوین مراجعه کنند.