ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: تنها ۵/۲میلیارد مترمکعب از ۹/۶میلیارد مترمکعب آبهای موجود در استان مازندران استفاده می‌شود. مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران افزود: ظرفیت منابع آب استان مازندران ۹/۶میلیارد مترمکعب است که از این میزان ۹/۱میلیارد مترمکعب آبهای زیرزمینی و ۵میلیارد مترمکعب آبهای سطحی را شامل می‌شود.

رضا عظیمی با اشاره به این‌که متوسط بارندگی سالانه استان ۹۰۰میلی‌متراست، گفت: این میزان بارندگی در غرب استان ۱۲۰۰میلی‌متر و در شرق استان ۶۰۰میلی‌متر است که در مقایسه با متوسط بارندگی کشور با میانگین ۲۵۰میلی‌متر در سال، مازندران را از امتیاز ویژه‌ای برخوردار کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ۶۸درصد از مساحت استان را مناطق کوهستانی تشکیل می‌دهد، وسعت دشت‌های حوزه آبریز ساحلی استان ۶۲۰هزار هکتار است که در سطح ۵۳۵هزار هکتار از این زمین‌ها مطالعات خاک‌شناسی انعام گرفته است.

عظیمی یادآور شد: سطح آبیاری زمین‌ها در مازندران ۴۳۵هزار هکتار است که می‌توان آن را تا ۱۴۰هزار هکتار نیز افزایش داد.

وی گفت: وضعیت استحصال و بهره‌برداری از منابع و ظرفیت‌های آبی استان بسیار نامناسب است و سطح وسیعی از زمین‌های استان که قابلیت کشت آبی دارند، به صورت دیم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

عظیمی خاطرنشان کرد: مدیریت آب و خاک می‌تواند برای ساماندهی و ترمیم ساختار نیروی انسانی موجود به عنوان سرمایه اصلی، تعیین اولویت‌های مهم آب و خاک استان، برنامه‌ریزی به منظور فعال نشدن طرح‌های کوچک برای تامین آب استان، جذب حداکثر اعتبارات ملی و استانی و نظارت کارگاهی طرح‌ها برای مشاوران و نمایندگان کارفرما اقدام کند.