دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری‌ نفت و گاز مسجدسلیمان از اجرای عملیات راه اندازی واحد بهره‌برداری‌ هفت شهیدان به مدار تولید خبر داد.
ابراهیم پیرامون گفت: با تلاش متخصصان و کارشناسان صنعت نفت هم اکنون عملیات اجرایی این مجتمع بزرگ نفتی به مرحله اتمام رسیده و با ارسال نفت از میادین تابع شرکت در مرحله پیش راه‌اندازی و مراحل آزمایش فنی خود قرار دارد.
وی افزود: این مجتمع پیشرفته صنعتی با طراحی، نظارت و اجرای کارشناسان و متخصصان زبده و توانمند شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اعتبار ۹۶۰ میلیارد ریال و زمینی به مساحت ۴۸ هکتار به روش EPC احداث شده است.
پیرامون اظهار کرد: این مجتمع با هدف ساماندهی تاسیسات بهره‌برداری‌ قدیمی میدان نفتی مسجدسلیمان اجرا شده و با ظرفیت فرآورش روزانه ۵۵ هزار بشکه نفت در زمره عمده ترین پروژه‌های صنعتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار دارد. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری‌ نفت و گاز مسجدسلیمان با بیان اینکه واحد بهره‌برداری‌ و نمکزدایی هفت شهیدان مسجدسلیمان در نوع خود در کشور بی‌نظیر است، گفت: در این کارخانه، نفت استحصال شده از میدان مسجدسلیمان و میدان‌های لالی، پرسیاه، زیلایی و کارون فرآورش و نمکزدایی می‌شود.
وی اضافه کرد: با پایان عملیات پیش راه اندازی و گذراندن آزمون‌های مختلف فنی و ایمنی و پس از انجام هماهنگی‌های لازم این واحد بزرگ صنعتی در آیینی به صورت رسمی وارد مدار تولید خواهد شد. پیرامون درخصوص دیگر اقدام‌های صورت گرفته در این طرح گفت: احداث خط لوله انتقال نفت از واحد بهره‌برداری‌ و نمکزدایی هفت شهیدان به واحد بهره‌برداری‌ اهواز - ۲ به طول ۱۱۵ کیلومتر، احداث خطوط لوله از چاه‌ها و واحدهای اقماری به واحد بهره‌برداری‌ و نمکزدایی هفت شهیدان به طول حدود ۱۲۵ کیلومتر و انجام عملیات خاکبرداری به میزان چهار میلیون و ۵۰۰ متر مکعب برای محوطه‌سازی واحدها و احداث مسیرهای دسترسی، جاده‌ها و خطوط لوله زیر‌زمینی بخشی از اقدام‌های صورت‌گرفته برای اجرای این پروژه است. پیرامون احداث خطوط لوله آبرسانی از ایستگاه آبگیری و پمپاژ و تزریق پساب به چاه‌های تزریقی این واحد به طول نزدیک به ۵۰ کیلومتر، کابل اندازی در سطح مقطع و متراژ مختلف به طول ۱۵۰ کیلومتر، جوشکاری ۲۱۰ هزار اینچ قطر لوله و احداث ۱۰ کیلومتر جاده آسفالته را از دیگر اقدام‌های به عمل آمده در زمینه تحقق این پروژه برشمرد.