دنیای‌اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: مجموعه راهداری استان کردستان با فرارسیدن فصل سرما و آغاز بارش‌ها، دغدغه اجرای طرح راهداری زمستانی بدون بودجه و اعتبار را دارد.
عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح راهداری زمستان که از ۱۵ آذر امسال آغاز و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه دارد، مجموعه راهداری استان را دچار مشکلات فراوانی کرده است، به طوری که انتظار دارند تا برف نبارد و جاده‌ها نیازی به برف روبی نداشته باشند.
کوهستانی بودن، وجود دره‌های عمیق، گردنه‌های برف گیر، کولاک پی در پی و زمستان‌های پربارش و جاده‌هایی که از دل کوه‌ها عبور می‌کنند، شرایط راهداری در زمستان را در استان کردستان دشوارتر از سایر نقاط کشور کرده و راهداری با سختی‌ها و مشقات فراوانی انجام می‌شود.
در فصول سرد سال و به‌هنگام بارش برف و کولاک، تردد در محورهای ارتباطی استان به خصوص در چهار شهرستان بانه، سقز، مریوان و سنندج که شهرستان‌های برف‌گیر و کولاک‌خیز هستند با مشکل انجام می‌شود و از این رو عملیات راهداری در این مناطق نیاز به امکانات و تجهیزات مناسبی دارد.
براساس آمارها در استان کردستان ۱۶منطقه کولاک‌گیر و بهمن‌خیز و همچنین ۲۳ گردنه وجود دارد که راهداری زمستانی را در این مناطق با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.
عملیات راهداری زمستانی در کشور هر ساله از ۱۵ آذرماه آغاز و تا ۱۵ فروردین ماه ادامه می‌یابد و در طول این مدت راهدارخانه‌ها با تجهیز پرسنل، امکانات و تجهیزات مورد نیاز از قطع ارتباط در محورهای مواصلاتی جلوگیری می‌کنند.
در استان کردستان نیز همزمان با سراسر کشور این طرح از ۱۵ آذرماه به روال سال‌های گذشته آغاز شده، اما تفاوت عمده اجرای این طرح در سال جاری با سال‌های گذشته کمبود اعتبارات مربوط به طرح راهداری زمستانی است که اجرای طرح را تحت‌شعاع قرار داده است.
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کردستان در این ارتباط می‌گوید: برای اجرای طرح راهداری در زمستان در استان نیاز به ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار داریم که تاکنون تخصیصی به این اداره کل صورت نگرفته است.
محمد راشد مدرس گرجی افزود: برای اجرای این طرح نیاز به امکانات، تجهیزات و بکارگیری نیروی انسانی مورد نیاز داریم که تاکنون اعتبارات لازم برای اجرای این طرح به اداره کل راه و شهرسازی اختصاص نیافته است.
به گفته وی، مجموعه راهداری استان کردستان به دلیل نبود اعتبارات حدود ۴۰ میلیارد ریال هم بدهی دارد که در قالب ۱۰۰میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز باید پرداخت شود تا بتوان اقدامات راهداری در استان را استمرار داد.
وی هزینه هر کیلومتر برف‌روبی در هر بار به صورت میانگین در استان کردستان را حدود ۱۰میلیون ریال اعلام و اظهار کرد: با این وجود هزینه‌های برف‌روبی در شهرستان‌ها به دلیل شرایط جغرافیایی و میزان بارش‌ها متفاوت است.
وی به مبادله موافقت‌نامه با استانداری کردستان برای تخصیص اعتبارات طرح راهداری زمستانی اشاره کرد و گفت: ۶۰ میلیارد ریال مبادله موافقت‌نامه صورت گرفته، اما تاکنون هیچ مبلغی اختصاص داده نشده است.
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: با وجود عدم اختصاص اعتبارات، نیروهای راهداری در سطح استان مستقر شده‌اند و آمادگی اجرای طرح را دارند.
به گفته وی، در قالب مبادله موافقت‌نامه نیز تنها به هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های استان اعتبار اختصاص می‌یابد در حالی‌که استان هفت هزار و ۸۵۰ کیلومتر راه دارد.
مدرس گرجی در ادامه به بحث نگهداری راه‌ها اشاره کرد و گفت: ارزش راه‌های استان کردستان سه هزار میلیارد تومان است که باید سه تا ۶ درصد این میزان، معادل حدود ۹۰ میلیارد تومان به بحث نگهداری راه‌ها ازجمله خط‌کشی، علایم‌گذاری، لکه‌گیری، نصب گاردریل، روشنایی و سایر موارد اختصاص
یابد.
وی همچنین با اشاره به اینکه از مجموع هفت هزار و ۸۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی سه هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن آسفالته است، گفت: میانگین طول عمر آسفالت در استان ۱۰سال است و بعد از این مدت باید روکش آسفالت صورت بگیرد.
به گفته وی، هر سال باید ۴۰۰ کیلومتر از آسفالت جاده‌های استان روکش شود و برای هر کیلومتر نیز دو میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است و در مجموع ۸۰۰ میلیارد ریال هر ساله برای روکش آسفالت جاده‌های کردستان مورد نیاز است.
وی نگهداری از راه‌ها را هزینه‌بر دانست و گفت: در کشور ما تنها به مقوله ساخت راه توجه دارند و نگهداری راه‌ها که مهمترین بحث در این حوزه است فراموش شده است.
وی با اشاره به اینکه در مجموعه راهداری استان کردستان، تخصص، فکر و خلاقیت وجود دارد، گفت: برای اجرایی کردن ایده‌ها و طرح‌های خود نیاز به اعتبار داریم.
وی با اشاره به اینکه با طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه طرح‌های بسیاری در زمینه ارتقای ایمنی جاده‌های استان انجام داده‌ایم، گفت: استان کردستان در این زمینه همواره الگویی برای کشور بوده و طرح‌های خلاقانه انجام شده منجر به کاهش هزینه‌ها نیز شده است.
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کردستان در ادامه در تشریح وضعیت راه‌های استان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد جاده‌های استان کردستان شرایط ملی ندارد و استانی است، گفت: این جاده‌ها را باید از طریق اعتبارات استانی بهسازی کرد.
وی از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی خواست در جهت افزایش میزان اعتبارات حوزه راهداری استان تلاش کنند.
وی با اشاره به اینکه راهداری زمستان یکی از طرح‌های بسیار مهم در حوزه راهداری است، گفت: در چهار شهرستان بانه، سقز، مریوان و سنندج در فصل زمستان شاهد ریزش بهمن و کولاک هستیم که بیشتر توان و امکانات را در این محورها بسیج کرده ایم.
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کردستان طول راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان را هفت هزار و ۸۵۰ کیلومتر عنوان و اظهار کرد: قریب به ۸۰ درصد این محورها در مناطق کوهستانی قرار دارد و مابقی نیز در مناطقی با مشخصات تپه ماهور واقع شده
است.
وی به پایین بودن تعداد ماشین‌آلات راهداری در استان کردستان اشاره کرد و گفت: ماشین‌آلات موجود استان نیز عمر بالای ۱۵ تا ۲۰ سال دارند. وی گفت: برای اجرای طرح راهداری زمستانی در سال جاری، ۴۰۶ دستگاه ماشین‌آلات در نظر گرفتیم که از این تعداد ۲۷۸ دستگاه مربوط به اداره کل راه و شهرسازی و ۱۲۸دستگاه متعلق به بخش خصوصی است.
وی تعداد پرسنل درگیر در اجرای این طرح را نیز ۴۰۰ نفر از اداره کل و ۲۵۰ نفر از بخش خصوصی عنوان کرد.
مدرس گرجی تعداد راهدارخانه‌های ثابت و سیار استان را نیز ۳۰ مورد اعلام کرد و گفت: در هنگام اجرای طرح راهداری زمستانی تمام راهدارخانه‌ها به حالت آماده‌باش
درمی‌آیند.
به گفته وی، برای اجرای طرح راهداری زمستانی نیاز به خریداری لاستیک، تیغه برف‌روب، روغن، سوخت ذخیره برای ماشین‌آلات داریم که تاکنون تخصیصی به این اداره کل برای خریداری این اقلام داده نشده است.
به گفته وی تعدادی از ماشین آلات راهداری نیز که از سال گذشته در طرح راهداری زمستانی آسیب دیده‌اند به دلیل نبود اعتبار تاکنون راه‌اندازی نشده‌اند.
وی همچنین با اشاره به اینکه ۴۰۰ نفر از پرسنل اداره کل راه و شهرسازی در طرح راهداری زمستانی درگیر هستند، گفت: بیش از ۲۰۰ نفر از این افراد اپراتور ماشین‌آلات هستند که به صورت قراردادی با راه و شهرسازی همکاری دارند و باید در قالب اعتبارات طرح راهداری زمستانی حقوق این افراد پرداخت شود.
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کردستان، در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه راهداری روستایی نیز اشاره کرد و گفت: برف‌روبی راه‌های روستایی استان از ۱۰ سال قبل به بخش خصوصی واگذار شده، اما راه‌های اصلی و فرعی توسط خود اداره کل راه و شهرسازی انجام می‌شود.
مدرس گرجی با اشاره به اینکه در این بخش نیز با پیمانکاران بخش خصوصی قرارداد منعقد می‌شود، افزود: این بخش نیز نیاز به تامین اعتبار دارد.
وی طول راه‌های روستایی استان را ۶ هزار کیلومتر ذکر کرد و گفت: از این میزان دو هزار کیلومتر بدون مشخصات و خاکی است و راه و شهرسازی تعهدی برای برف‌روبی ندارد.
به گفته وی، تنها برای چهار هزار کیلومتر از راه‌های روستایی استان که دارای مشخصات هستند، اعتبار از محل طرح راهداری زمستانی اختصاص می‌دهند.