دنیای‌اقتصادـ کرمان ـ مجید نعمت اللهی: بدهی کشاورزان کرمانی که از ابتدای سال 79 تا پایان شهریورماه 91 دچار خسارت شده‌اند، در پنج سال تقسیط و سود تسهیلات بخشیده می‌شود.
مدیر شعب بانک کشاورزی شمال استان کرمان با بیان این مطلب و با اشاره به ۲ هزار میلیارد ریال معوقات این بانک، گفت: این مصوبه مربوط به تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون ریال است و سود پنج سال آینده این تقسیط نیز به عهده دولت است و کشاورزان فقط باید اصل وام را بپردازند. مهدی جهان نجاتی افزود: استان کرمان با وجود کویری بودن، دارای یک چهارم باغات کشور است و بزرگ‌ترین جنگل دست کاشت در این استان وجود دارد.
جهان نجاتی تصریح کرد: به علت خشکسالی‌های ۱۴ سال گذشته در استان کرمان، کشاورزی و دامپروری در این استان دچار مشکل شده و شاهد افت شدید منابع آبی بوده‌ایم.
وی افزود: مهلت تعیین تکلیف این بدهی‌ها و معوقات تا پایان دی ماه جاری است و گیرنده تسهیلات و ضامن وی باید با مراجعه به شعب بانک کشاورزی در سراسر استان فرم‌هایی را امضا کنند که برای انجام کار همه شعب بانک کشاورزی استان در دو نوبت صبح و عصر تا پایان دی ماه فعال هستند.
مدیر شعب بانک کشاورزی شمال استان کرمان بیان کرد: براثر خشکسالی، بسیاری از واحدهای اقتصادی استان نیز دچار مشکلاتی شده‌اند که در راستای بند ۱۶ قانون بودجه، سود بدهی این واحدها به اصل اضافه و به مدت پنج سال تقسیط می‌شود.
وی تصریح کرد: مجموع مطالبات بانک کشاورزی شمال استان کرمان ۱۲ هزار میلیارد ریال است که از این مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال معوق بوده و عملا دست و پای استان را بسته است. جهان ‌نجاتی گفت: از ابتدای سال زراعی جاری به ۵۶ هزار نفر بیمه‌گذار مبلغ ۵۵۰ میلیارد ریال خسارت هم پرداخت کرده‌ایم که ۳۲۰ میلیارد ریال مربوط به محصول پسته و مابقی مربوط به خرما بوده است. وی افزود: به متقاضیان تسهیلات اجرای مکانیزاسیون در بخش کشاورزی استان، تسهیلات با سود ۱۵ درصد پرداخت می‌شود.
به گفته مدیر شعب بانک کشاورزی شمال استان کرمان از ابتدای امسال، بیش از ۵۰ هزار فقره تسهیلات به مبلغ بیش از چهار هزار میلیارد ریال پرداخت شده که از نظر تعداد ۴۰ درصد افزایش داشته و بیشترین میزان این تسهیلات در بخش باغات بوده است.
مدیر شعب بانک کشاورزی شمال استان کرمان در ادامه افزود: از محل اعتبارات توسعه بخش کشاورزی تاکنون بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار با سود هفت درصد برای بیش از پنج هزار طرح پرداخت شده که این طرح‌ها اشتغال‌زایی مناسبی نیز به دنبال داشته است. وی با اعلام این خبر که استان کرمان در سال گذشته در زمینه طرح‌های توسعه کشاورزی، رتبه سوم کشور را از نظر تعداد طرح به دست آورده، گفت: برای متقاضیان تسهیلات ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان تسهیلاتی با سود ۱۳ درصد تا سقف ۱۵ میلیارد ریال ارائه می‌شود. جهان نجاتی در همین ارتباط گفت: تاکنون بیش از ۹۴۵ فقره تسهیلات به ارزش
۷۰۰ میلیارد ریال به صنایع تبدیلی بخش کشاورزی پرداخت کرده‌ایم و ۳۰ هزار هکتار از باغات استان کرمان نیز از طریق تسهیلات بانک کشاورزی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده و در سال گذشته برای لوله‌گذاری یک هزار و ۷۰۰ هکتار در استان تسهیلات اعطا شده است. وی در ادامه تصریح کرد: درحالی‌که ۲۹ درصد صادرات غیرنفتی کشور متعلق به استان کرمان است، این استان نباید مشکل نقدینگی داشته باشد، اما با وجود اینکه گردش مالی صنایع زیرساختی منطقه در خارج از استان می‌باشد، تنها ۸/۲ درصد پول کشور در چرخه اقتصادی و پولی استان کرمان است.