دنیای اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی مقدم: رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان گفت: مرکز مبادلات پیمانکاری عامل توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی است.
مصطفی رناسی در نشست مسوولان مپفا در اتاق اصفهان با اشاره به فعالیت یکساله مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی اصفهان (مپفا) گفت: نرم‌افزار match making برای اولین بار در کشور توسط اتاق اصفهان خریداری شده و اطلاعات پیمانکاران و کارفرمایان در آن ثبت می‌شود. وی اضافه کرد: تاکنون ۱۰۵ شرکت پیمانکاری و ۱۸ کارفرمای بزرگ استان در این نرم‌افزار ثبت‌نام کرده‌اند که منجر به تنظیم قراردادهای متعددی شده است.
وی از حضور کارشناسان یونیدو برای بررسی وضعیت مپفا و ارائه تجربیات در اصفهان خبر داد و گفت: استفاده از تجربه spx سایر کشورها از برنامه‌های نشست مشترک با مسوولان و کارشناسان یونیدو است.
رناسی در ادامه تشکیل کنسرسیوم‌های صنعتی را لازم دانست و گفت: در بخش پروژه‌های نفتی، معدنی و فولادی نیازمند تشکیل کنسرسیوم‌هایی هستیم که شرکت‌های کوچک و متوسط را سازماندهی کند.
وی نظارت بر عملکرد پیمانکاران را در فرآیند قرارداد با کارفرمایان از وظایف مپفا برشمرد و گفت: این مرکز می‌تواند مشکلات پیمانکاران را از طریق دولت پیگیری کند.
ضرورت نهادینه‌سازی کنسرسیوم در ادبیات اقتصادی
مسوول کمیته ایجاد و توسعه کنسرسیوم‌های صنعتی کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان نیز گفت:۸۰ درصد اقتصاد کشورها در اختیار شرکت‌های کوچک و متوسط است و کشورهای موفق توانسته‌اند آن شرکت‌ها را سامان بخشند و تولید و صادرات قابل توجهی را به خود اختصاص دهند.
علی صفرنوراله اصفهان را پایلوت راه‌اندازی این مرکز اعلام کرد و گفت:از سال گذشته تاکنون این مرکز توانسته پروژه‌هایی برای اعضای خود دریافت کند و امیدواریم تا پایان سال ۹۳ بتوانیم Espx اصفهان را به Ispx ایران تغییر دهیم.
وی هدف اصلی ایجاد مپفا را حضور در بازارهای جهانی و تجمع شرکت‌های کوچک و متوسط پیمانکاری برشمرد و گفت: شرکت‌های کوچک و متوسط به تنهایی نمی‌توانند صادرات داشته باشند، ولی با کمک مپفا می‌توانند صادرات کنند.
صفرنوراله با اشاره به اظهارات اخیر وزیر نفت در ناتوانی بخش خصوصی در انجام پروژه‌های نفتی گفت: اینکه شرکت‌های متوسط و کوچک ایرانی نمی‌توانند پروژه‌های بزرگ نفتی را به سرانجام برسانند حرف درستی است، ولی باید آنان را توانمند ساخت تا بتوانند پروژه‌های بزرگ داخلی و بین‌المللی را به نتیجه برسانند. وی نبود قانون برای کنسرسیوم‌های صنعتی، نبود فرهنگ انجام کار گروهی بین شرکت‌های ایرانی، آماده نبودن شرکت‌های دولتی در تحویل پروژه‌ها به شرکت‌های داخلی و ایجاد شرایط سخت بخش‌های مالیاتی و بیمه‌ای را برای کنسرسیوم‌ها از جمله دلایل رشد نکردن کنسرسیوم‌ها در ایران دانست.
وی فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی کنسرسیوم در ادبیات اقتصادی ایران را لازم و ضروری دانست و گفت: این کمیته در این راستا اقدام به تهیه نمونه قرارداد و آیین‌نامه تنظیم روابط بین شرکت‌ها کرده و همچنین معضلات قانونی پیش روی کنسرسیوم‌ها را شناسایی و در قالب لایحه پیشنهادی به مسوولان دولتی برای تصویب در مجلس ارائه می‌شود.
وی سومین رویکرد این کمیته را فرهنگ‌سازی کار جمعی بین شرکت‌های اقتصادی استان عنوان کرد.
صفرنوراله به سفر هیات اتاق بازرگانی اصفهان به استانبول ترکیه و استفاده از تجارب مرکز استانبول اشاره کرد و گفت: در این سفر، همکاری بین مراکز اصفهان، استانبول، فرانسه و مالزی مورد تاکید طرفین قرار گرفت.
وی از شرکت‌های بزرگ دولتی خواست که نیازهای خود را در قالب پروژه به این مرکز معرفی کنند تا این مرکز با استفاده از ظرفیت‌های موجود، پیمانکاران متناسب را به آنان معرفی کند.
صفرنوراله اضافه کرد: شرکت نفت از جمله کارفرمایان بزرگ کشور است که می‌تواند قطعات مورد نیاز خود را در داخل تهیه کند و این مهم نیازمند اطلاع‌رسانی به شرکت‌های داخلی است.
مسوول مپفای اصفهان در این نشست گفت: دوره‌های تخصصی آموزشی طی یکسال توسط این مرکز ۲۶۶۶ نفر ساعت در ۳۰ دوره آموزشی برگزار شده که ۶۹۶ نفر از ۱۴۴ شرکت پیمانکاری در این دوره‌ها شرکت داشتند.
احسان خیام‌باشی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری یک میلیارد و ۶۵ میلیون تومان قرارداد توسط مرکز برای اعضای خود تنظیم شده و این در حالی است که مرکز ترکیه از سال ۱۹۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده و در سال گذشته میلادی ۵۰۰ میلیون یورو قرار داد بسته
است.
وی برگزاری تورهای بازاریابی و حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را از برنامه‌های این مرکز برشمرد و گفت:عضویت در مپفا نیازمند رعایت حداقل‌های مورد نیاز در این مرکز است و کلیه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای آن به صورت رایگان به اعضا ارائه می‌شود.
وی از تشکیل ۶ گروه صنایع فلزی، صنایع نفتی، خودرو سنگین، صنایع برق، لاستیک و قطعات خودرو سبک توسط مپفای اصفهان خبر داد.