دنیای‌اقتصاد- بندرعباس - علی نظری: مدیرکل حفاظت و محیط‌زیست هرمزگان گفت: فقدان مدیریت هماهنگی امور توسعه منطقه، قطع خطوط آبراهه‌های طبیعی و احتمال خسارت از جریان آب‌های سطحی، توسعه بی‌رویه فعالیت‌های خدماتی در حاشیه خطوط ارتباطی و ایجاد محدودیت در تعریض آن از جمله تنگناهای زیست‌محیطی در غرب بندرعباس است.
مهندس مجید وفادار، با اشاره به عوامل آلودگی هوا در منطقه صنعتی غرب شهرستان بندرعباس گفت: هرمزگان به عنوان مرکز توسعه جنوب کشور در طی سال‌های اخیر از رشد وتوسعه قابل توجهی برخوردار بوده وبیشترین فعالیت‌های اقتصادی استان درغرب بندرعباس متمرکز شده است که به صنایع بزرگی همچون صنایع نفت و گاز و آلومینیوم و روی و فولاد می‌توان اشاره کرد. وی با اشاره به مسائل و تنگناهای منطقه صنعتی غرب بندرعباس افزود: فقدان مدیریت هماهنگی امور توسعه منطقه، قطع خطوط آبراهه‌های طبیعی و احتمال خسارت از جریان آب‌های سطحی، توسعه بی‌رویه فعالیت‌های خدماتی در حاشیه خطوط ارتباطی و ایجاد محدودیت در تعریض آن از جمله تنگناهای زیست‌محیطی در غرب بندرعباس است.
وفادار افزود: وجود آبادی‌های متعدد در داخل و اطراف محدوده مورد مطالعه، مشکلاتی برای جمعیت ساکن آنها به وجود آورده است که این وضعیت مانع پیشروی توسعه آتی منطقه صنعتی است و هم زندگی اجتماعی آبادی‌های منطقه را تحت تاثیر قرار داده که ضروری است برای ساماندهی استقرار جمعیت در منطقه صنعتی، اقدامات ویژه‌ای صورت گیرد.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خاطرنشان کرد: همچنین مشکلات زیست‌محیطی بسیاری در نتیجه مجاورت اراضی صنعتی با نواحی مسکونی و نبود فضای سبز کافی، در منطقه به وجود آمده است علاوه‌بر آن به واسطه فاصله کوتاه منطقه صنعتی با شهر بندرعباس (حدود ٢٠ کیلومتر) عملا این شهر نیز با معضلات آلودگی محیط زیست خصوصا آلودگی هوا و آب روبه‌رو شده است. وی اضافه کرد: همزمان با استقرار و بهره‌برداری از صنایع و شروع فعالیت‌های بندر شهید رجایی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، جمعیت قابل ملاحظه‌ای از نیروهای کار غیربومی در منطقه ساکن و کانون‌های جدید جمعیتی را به وجود آورده‌اند. دهستان‌های تازیان و گچین که در محدوده اجرای طرح‌های صنعتی قرار گرفته اند، بیشتر از سایر نواحی تحت تاثیر تحولات مزبور قرار گرفته‌اند.
وفادار در مورد عمده‌ترین آلودگی‌های غرب بندرعباس نیز گفت: از این موارد می‌توان به آلودگی هوا ناشی ازپخش گازها ومواد معلق، آلودگی محیط زیست دریایی، آلودگی ناشی ازدفع مواد زائد صنعتی و پسماندها، آلودگی فاضلاب وپساب صنعتی، آلودگی خاک ناشی ازنشت مواد نفتی و مواد معدنی و تردد وسایل نقلیه درمنطقه، پسماندهای ناشی از فعالیت صنایع و آلودگی ناشی از پساب صنعتی صنایع غرب بندرعباس اشاره کرد. این مقام مسوول با اشاره به جوامع متاثر از آلودگی و مشکلات زیست‌محیطی حاصل از فعالیت‌های صنعتی ومعدنی غرب بندرعباس، افزود: جمعیت روستایی موجود در منطقه شامل روستای دوگردان خونسرخ با یک هزار و ۵۵ نفر، بارقین خونسرخ با ۱۴۰ نفر، روستای تیاب با ۸۵۷ نفر، روستای بوستانو با یک هزار و ۲۴۳ نفر جمعا به میزان سه هزار و ۲۹۵ نفر است. وی اضافه کرد: همچنین در این میان فعالیت‌های اقتصادی موجود در منطقه شهرک‌های مسکونی شامل توانیر باجمعیت یک‌هزار و ۹۴۴ نفر، آلومینیوم المهدی با ۶۸۰ نفر، کشتی سازی با ۵۸۵ نفر، اداره بندر با دوهزار و ۲۳۸ نفر و با احتساب سایر مجتمع‌ها بالغ بر شش هزار نفر در معرض آلودگی ناشی از فعالیت‌های صنعتی و معدنی غرب بندرعباس قرار دارند. وفادار تاکید کرد: همچنین جمعیت کارکنان واحدهای صنعتی که تقریبا شبانه روز در واحدها فعالیت دارند شامل مجتمع کشتی سازی با دوهزار و ۸۵۰نفر، مجتمع فولاد با ۵۱۷ نفر، پالایشگاه نفت بندرعباس با یک‌هزار و ۴۰ نفر، شرکت روی بندرعباس با ۲۷۰ نفر، نیروگاه برق با ۷۵۰ نفر، آلومینیوم المهدی با۸۳۰ نفرجمعا به میزان شش هزار و ۱۸۱ نفر را نباید دور از نظر داشت.