دنیای اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی مقدم: مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در حدود 6 هزار و 100 واحد عرضه محصولات دامی در این استان وجود دارد که نزدیک به 65 هزار مورد بازرسی از آنها انجام گرفته است.
اکبر حسینی با اشاره به شعار دام سالم، غذای سالم وانسان سالم بیان کرد: بدیهی است دامپزشکی در عرصه‌های مختلفی حضور دارد از جمله دامداری‌ها که در آن پیشگیری بر درمان مقدم است، مراکز عملیاتی شامل کشتارگاه‌های دام و کشتارگاه‌های طیور، سیستم حمل‌ونقل و عرضه و همچنین عرصه بین‌المللی و ورود و خروج محصولات که با نظارت دامپزشکی است.
وی با اشاره به آمار تلفات دامی استان گفت: میانگین تلفات دامی استان اصفهان زیر ۱۵ درصد است که این میزان ممکن است در برخی شهرستان‌ها کمتر یا بیشتر باشد. حسینی در ادامه گفت: در چشم انداز چهارساله باید بر اساس یکسری آمار، پتانسیل‌ها و واقعیت‌ها جلو برویم از این رو برنامه آرمانی نداریم و در وضعیتی از تولید هستیم که باید بتوانیم شرایط موجود را حفظ کنیم، سپس به دنبال سرمایه‌گذارانی باشیم که بتوانند از نظر کیفی، کمی و فنی رویکردی نو داشته باشند. معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز گفت: اصفهان استانی است که در زمینه تولیدات دامی به‌ویژه مرغ و لبنیات در کشور شاخص است، در خصوص تولید شیر با بیش از یک میلیون تن ظرفیت مقام اول را در کشور دارد. افیونی افزود: این استان با تولید ۳/۳۵ لیتر شیر به ازای هر راس دام در کشور پیشتاز است و از نظر کیفیت تولید و بار میکروبی شیر نیز از شرایط مطلوبی برخوردار است. وی اظهار کرد: بیشترین کارخانه‌هایی که برند ملی و بین‌المللی دارند متقاضی استفاده از محصول شیر اصفهان هستند؛ همچنین در زمینه تولید گوشت مرغ با بیش از ۱۶۳ هزار تن تولید در سال جاری، ۳۰ درصد به استان‌های دیگر ارسال می‌شود که این موضوع در کشور شاخص است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: در زمینه تولید تخم مرغ نیز با بیش از ۸۷ هزار تن، رتبه چهارم کشوری را داریم و دو واحد تولید تخم مرغ سیمرغ با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه در اصفهان واقع است.
افیونی با اشاره به اینکه پنج واحد مرکز اصلاح نژاد بومی در سطح کشور فعالیت دارد، گفت: در اصفهان در زمینه تولید جوجه یک روزه، امسال یک میلیون تولید داشته‌ایم و این جوجه‌ها تحت نظارت صحیح اصلاح ژنتیکی هستند و به روستاها ارسال می‌شوند تا در بحث خودکفایی محصولات بارورتر شوند. وی بیان کرد: در زمینه تولید گوشت قرمز، اصفهان مقام چهارم یا پنجم کشور را دارد و این به دلیل امتیاز کمتر اصفهان از داشتن مراتع مناسب است. وی صادرات تلیسه (گوساله‌ای که گاو شیرده می‌شود) از اصفهان برای اولین‌بار در کشور، تولید شیر امگا۳، تولید گوشت قرمز غنی شده و تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک را از جمله تولیدات برتر استان برشمرد.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان به رتبه اول اصفهان در تولید ماهی‌های زینتی با بیش از ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی اشاره کرد و ادامه داد: در تولید ماهی‌های گرم آبی در استخرها نیز اصفهان رتبه اول کشور را دارد.