اعتبار جدید برای محرومیت‌زدایی روستاها

دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از پرداخت ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار از سوی دولت برای مشارکت با روستاییان خبر داد. ابوالفضل رضوی گفت: از آنجا که دولت به صداقت و عهد و وفای روستاییان اعتماد دارد، بازپرداخت تسهیلات ارائه شده با یک سال تاخیر(تنفس) دریافت می‌شود. رضوی با بیان اینکه مدت زمان بازپرداخت تسهیلات یاد شده هفت ساله و با کارمزد چهار درصد خواهد بود، ابراز امیدواری کرد: با انجام این کار علاوه‌بر ایجاد اشتغال سود حاصل از این کار عاید روستاییان سهامدار شود.

وی با تاکید بر اینکه برای ضمانت بازپرداخت تسهیلات یاد شده سند ملکی یا کارت یارانه افراد قابلیت استناد دارد، خاطرنشان کرد:‌ دو ماه پس از راه‌اندازی و آغاز به‌کار شرکت تعاونی مذکور امکان تجهیز خانه بهداشت روستایی و زمینه پرداخت ۳ میلیارد تومان تسهیلات برای لایروبی انهار نیز مهیا می‌شود. وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات موجود در روستاهای آبادان به‌ویژه در بخش کشاورزی و نخیلات تصریح کرد: سابقه آبادان در بحث تنوع، کیفیت، تولید و صادرات خرما در کشور نشان از آن دارد که بحث فرآوری و تبدیل خرما در این منطقه به لحاظ اقتصادی بسیار مفید، خوب و زودبازده است. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با تاکید بر سیاست دولت در مشارکت مردم در امر سازندگی اضافه کرد: روستاییان آبادانی می‌توانند با تشکیل یک شرکت در قالب تعاونی یا سهامی خاص در زمینه تشکیل کارگاه‌های فرآوری خرما در منطقه اقدام کنند.

رضوی یادآور شد: برای این منظور هر خانوار روستایی که در تشکیل این تعاونی مشارکت می‌کند باید ماهانه ۶۰ هزار تومان و به مدت یک‌سال این مبلغ را به خزانه شرکت پرداخت کند.

وی ادامه داد: پس از واریز این مبلغ به حساب شرکت و تایید آن توسط کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و شورای برنامه‌ریزی استان، دولت نیز در این امر مشارکت خواهد کرد.

استاندار خوزستان نیز گفت: در همه نقاط صفر مرزی استان باید سرمایه‌گذاری شود که تثبیت جمعیت نیز با این موضوع انجام خواهد گرفت. عبدالحسن مقتدایی با بیان اینکه در استان اقدامات مهمی در حوزه روستاها صورت گرفته است، افزود: اگر کاری که برای یک مجموعه انجام شود با آن مجموعه سازگار باشد مانند عمل پیوند موفقی است که آن عضو پیوند شده جذب بدن می‌شود اما اگر با مجموعه سازگار نباشد، مانند عضوی است که با بدن سازگاری ندارد و از بدن دفع می‌شود.

استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت کشت و صنعت نیشکر گفت: در کشت و صنعت نیشکر استان نیز برنامه‌ریزی‌های متعددی انجام شد که به هر حال ۸۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت نیشکر قرار گرفت و حدود ۱۹ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد که نهایتا شرایط فعلی آن را شاهد هستیم. مقتدایی با بیان اینکه من معتقد نیستم که مهاجرت از روستاها منفی است، چرا که برخی از شهری‌ها به روستا مهاجرت می‌کنند، تصریح کرد: باید به دنبال این بود که چرا مهاجرت از شهر به روستا و روستا به شهر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد کارخانه‌ای ساخته شود باید این کارخانه حوالی مرز باشد، چرا که موجب ایجاد امنیت در مرز می‌شود. مقتدایی با اشاره به خودروهای پلاک اروند بیان کرد: در بحث خودروهای اروندی تنها بحث تردد خودروها ساماندهی شد که زمین و زمان را به هم ریختند.

وی افزود: در حقیقت این موضوع حق طبیعی مردمی است که در حاشیه اروند زندگی می‌کنند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: مردم خوزستان همان‌گونه که زمینه اشتغال ۱۹ هزار نفر را در این استان فراهم کردند و این همه مسائل زیست محیطی از قبل کشت و صنعت نیشکر عاید این استان شد، باید از خودروی پلاک اروندی نیز استفاده کنند. مقتدایی عنوان کرد: اگر قرار است یک روستایی را در روستا تثبیت کرد باید امکانات و وسایل رفاهی و حمل و نقل را در اختیارش قرار داد و در واقع شهر را به روستا برد. وی یادآور شد: همان‌گونه که در آبادان و ماهشهر، صنعت در مرز منتقل شد در همه نقاط صفر مرزی استان باید صنعت و سرمایه‌گذاری تثبیت شود که تثبیت جمعیت نیز با این موضوع انجام خواهد گرفت. استاندار خوزستان با ابراز خرسندی از اینکه وضعیت دهیاری‌های استان خوب است و جای جای استان تحت مدیریت بخش، روستا و شهرستان قرار دارد عنوان کرد: قطعا می‌توان امکانی فراهم ساخت که ضمن تثبیت جمعیت در روستا، بازگشت به روستا نیز اتفاق بیفتد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز با بیان اینکه روستا یک کانون اقتصادی است، گفت: اگر بخواهیم مردم را در روستا ماندگار کنیم باید امکانات زیربنایی را برای آنها ایجاد کنیم.

احمد سیاحی اظهار کرد: وفاقی که در استان ایجاد شده فرصت خوبی را برای حل مشکلات استان فراهم کرده است. پس از ۱۷ سال که طرح ۵۵۰ هزار هکتاری سفر مقام معظم رهبری دچار وقفه شده بود، امروز شاهد رونق جدی در حوزه کشاورزی هستیم و استان چشم‌انداز روشنی دارد.

وی با بیان اینکه صدماتی که به مناطق مختلف استان خوزستان وارد می‌شود، به‌دلیل صدماتی است که به تالاب‌ها وارد می‌آید، ادامه داد: استفاده از ظرفیت آبی رودخانه‌ها و تالاب‌ها، استفاده از ظرفیت منطقه آزاد اروند، استفاده از ظرفیت پیمانکاران، مهندسان و خریدهای داخلی رونق را به استان باز می‌گرداند. سیاحی اظهار کرد: مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها مساله پیچیده‌ای است که هم به توسعه شهرها و هم به توسعه روستاها برمی‌گردد. اگر در جایی رونق اقتصادی در شهر بالا باشد و به روستاها به همان تناسب رسیدگی نشود، شک نکنید مردم به سمت شهرها هدایت می‌شوند و نمی‌توانید در برابر این پدیده، دیوار حائل قرار دهید. وی ادامه داد: اگر خدمات شهری مناسب‌تر و بهتر از روستا داشته باشیم بی‌شک مردم روستا حق دارند در جایی ساکن شوند که از خدمات مناسب‌تر و مطلوب‌تر برخوردار باشند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: وضعیت نامناسب و نامطلوب حاشیه شهرها در کل کشور وجود دارد، ولی در استان خوزستان به گونه دیگری است. در اهواز ۳۴ منطقه حاشیه‌نشین داریم و در این مناطق، مردم به دلایل متعددی درست یا غلط در سکونتگاه‌ها و کانون‌های غیررسمی زندگی می‌کنند. معاون عمرانی استانداری خوزستان عنوان کرد: تا زمانی که به مشکلات روستاها نپرداخته‌ایم، تحقق بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی که مطرح می‌کنیم، بسیار سخت خواهد بود. در استان خوزستان نزدیک به ۴ هزار و ۵۸ روستا وجود دارد؛ در حال حاضر ۲۹ درصد جمعیت استان در این روستاها سکونت دارند و ۷۱درصد جمعیت نیز در ۷۶ شهر ساکن هستند.

سیاحی گفت: پیش از این منطقه دشت‌آزادگان، به‌دلیل وجود تالاب هورالعظیم در این منطقه، کانون اقتصادی استان خوزستان به شمار می‌رفت و مردم در هورالعظیم صیادی، دامداری، گاومیش‌داری و داد و ستد داشتند؛ اما اکنون هورالعظیم را مانند گذشته نداریم.

وی افزود: ظلم است که بگوییم برای هورالعظیم کاری انجام نشده است ولی در منطقه دشت‌آزادگان در همین فصل زراعی گذشته، ۷۵ هزار هکتار به زیر کشت نرفت، به این دلیل که آب نبود. با این شرایط در جایی مطرح می‌شود که آب در خوزستان به وفور یافت می‌شود در صورتی که مردم روستاهای خوزستان که با کشاورزی در روستا پایبند می‌شوند، برای کشاورزی آب نداشتند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان اظهار کرد: باید شرایطی در استان خوزستان ایجاد شود که مردم تعلق‌خاطر بیشتری نسبت به روستا و کار کشاورزی خود داشته باشند.