دنیای اقتصاد، کرمانشاه: مدیرعامل آبفای کرمانشاه این استان را دارای رتبه سوم کیفیت آب در کشور دانست. مهندس منصور کیاور با اشاره به اینکه وضعیت بهداشتی آب شرب کرمانشاه مطلوب است و کرمانشاه جزو سه استان برتر کشور از لحاظ کیفیت محسوب می‌شود، گفت: در ۶ محل، ۱۰ آزمایشگاه کیفیت آب وجود دارد که همواره آزمایشگاه آب و فاضلاب کرمانشاه جزو آزمایشگاه‌های معتمد سازمان محیط‌زیست کشور شناخته شده است. کیاور با بیان اینکه قیمت فروش هر مترمکعب آب ۲۸۰ تومان است، گفت: وضعیت اعتبارات سال گذشته ۴/ ۲۲ میلیارد تومان بوده و در سال‌جاری به ۳/ ۶۲ میلیارد تومان رسیده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه اشار‌ه‌ای به سفر پرخیر و برکت رهبر معظم انقلاب به استان کرد و گفت: در این سفر ۱۲ درصد اعتبار به آب و فاضلاب استان کرمانشاه اختصاص داده شده است که معادل ۷/ ۲۵ میلیارد تومان است و همچنین شرکت آب و فاضلاب استان ۱۷۸ درصد رشد اعتباری داشته است.

وی با بیان اینکه از لحاظ تامین آب شرب کرمانشاه نگرانی وجود ندارد، افزود: باید مدیریت مصرف را به‌کار بگیریم و همواره وضعیت کمبود آب در کل جهان وجود دارد و صرفا مخصوص استان کرمانشاه نیست و جیره‌بندی آب را در استان با شرط مدیریت مصرف آب امسال نخواهیم داشت.

۵۰۰ کیلومتر شبکه انتقال آب فرسوده

منصور کیاور ادامه داد: برای بازسازی و اصلاح شبکه فرسوده به یک هزار و۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است. وی عمده محلات شهر کرمانشاه را که دارای چنین مشکلی هستند خیابان‌های خیام و شریعتی و وکیل آقا عنوان کرد. به گفته کیاور، تاکنون ۱۵ درصد از حجم شبکه‌های فرسوده آبرسانی شهرکرمانشاه اصلاح و بازسازی شده و برای سال آینده هم قرار است ۴۰ کیلومتر دیگر بازسازی شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه ادامه داد: تصفیه‌خانه‌های فعال فاضلاب استان عبارت است از تصفیه‌خانه کرمانشاه، بیستون، اسلام‌آباد غرب، سرپل‌ذهاب، قصرشیرین، گیلان‌غرب و مدول ۱ پاوه؛ همچنین در برنامه آتی شرکت آب و فاضلاب ایجاد تصفیه‌خانه شهر تازه‌آباد، سنقر و کلیایی، صحنه و کرندغرب در دستور کار آمده است. وی با اشاره به اینکه تصفیه‌‌خانه‌های هرسین، روانسر، کنگاور و مدول دوم تصفیه‌خانه شهر پاوه ازجمله تصفیه‌خانه‌های در حال احداث استان هستند، افزود: عملیات مربوط به تصفیه‌خانه مناطق تازه‌آباد، کرند غرب و سرمست در آینده آغاز می‌شود که برای اجرای عملیات مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه و اصلاح بافت فرسوده شبکه توزیع ۴۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است. مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه درباره تصفیه‌خانه شهرستان سنقر و کلیایی گفت: برای اجرای عملیات تصفیه‌خانه شهرستان سنقر و کلیایی از روش BOT استفاده می‌شود که در این زمینه می‌توان از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کرد. کیاور افزود: اعتباراتی از صندوق توسعه ملی به مبلغ ۴۰۰میلیارد تومان به‌منظور اجرای مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کرمانشاه دریافت شده و برای بازسازی بافت قدیم شهر کرمانشاه نیز رایزنی‌هایی انجام شده است. وی بیان کرد: بیمارستان‌ها باید یک سیستم پیش‌تصفیه فاضلاب داشته باشند و بعد از آن فاضلاب‌های عفونی را به سیستم فاضلاب شهری وارد کنند، همچنین فاضلاب واحدهای صنعتی برخی از مراکز صنعتی مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب شده و فاضلاب‌های مربوط را تصفیه می‌کنند. این مسوول با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب شماره تلفن ۱۲۲ را برای حوادث و اتفاقات آب در نظر گرفته، افزود: برای ماموران کنتورخوان‌ آب استان نظام جدیدی اجرا خواهد شد و آنها مجهز به یونیفورم و کارت شناسایی مربوط به شرکت آب و فاضلاب خواهند شد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کرمانشاه، وصول نشدن طلب ۱۶۰ میلیارد ریالی این شرکت از مشترکان بخش‌های مختلف (خانگی، تجاری، عمومی و..) را یکی از آسیب‌های این شرکت برشمرد و حتی از زیان دیدن آبفا در سال ۹۲ به میزان ۷۳۰میلیارد ریال به واسطه بدهی‌های وصول نشده خبر داد. کیاور اظهار کرد: ۴۳ میلیارد ریال در بخش خانگی، ۵۰ میلیارد ریال در حوزه پادگان‌ها و ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در بخش مساجد از مهم‌ترین بدهی‌های وصول نشده این شرکت است. وی همچنین برخی از اداره‌های دولتی استان کرمانشاه را از بدهکاران این شرکت برشمرد.