دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از آغاز اجرای طرح ازدیاد برداشت در ۵ میدان نفتی این شرکت خبر داد و گفت: بر اساس مصوبات ابلاغ شده میزان هزینه‌کرد هر میدان در هر سال ۲ میلیارد تومان است. باقر پورقاسم با تاکید بر لزوم تولید تکنولوژی به جای استفاده از تکنولوژی در راستای سیاست‌گذاری‌های شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: برای تحقق این سیاست‌گذاری‌ها و اجرای طرح ازدیاد برداشت با معتبرترین و بهترین مراکز تحقیقاتی کشور قرارداد ۱۰ ساله‌ای منعقد شده است. وی افزود: این طرح در روزهای پایانی سال گذشته به مناطق نفتخیز جنوب برای اجرا ابلاغ شده و در مجموع اعتبار مصوب برای میادین منتخب تا پایان سال ۹۴ معادل ۱۰ میلیارد تومان بوده است و هیچ‌گونه مشکلی برای مبلغ قراردادهای منعقد شده تا پایان امسال وجود ندارد. پورقاسم تصریح کرد: این طرح در راستای تصمیم وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت، با همکاری و همراهی شرکت ملی نفت ایران، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی منتخب برای بهبود روش‌های تولید فعلی و افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی اجرا خواهد شد.

وی اعلام کرد: طرح ازدیاد برداشت میدان نفتی گچساران توسط دانشگاه صنعت نفت، طرح میدان نفتی کوپال توسط دانشگاه صنعتی شریف، میدان نفتی منصوری توسط دانشگاه شیراز، میدان کرنج توسط دانشگاه آزاد و میدان نفتی اهواز توسط پژوهشگاه صنعت نفت اجرا می‌شود.

پورقاسم در خصوص هدف‌گذاری برای انجام فعالیت‌های پژوهشی در سال جدید خاطرنشان کرد: اولویت‌های امسال اجرای پروژه‌های تحقیقاتی ازدیاد برداشت است که وزارت نفت نیز بر اجرای آنها تاکید دارد و این طرح‌ در سطح ۹ میدان نفتی کشور توسط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی اجرا خواهد شد که ۶ میدان از این تعداد به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اختصاص دارد. رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: این طرح در فاز نخست، در بیش از ۶۵ درصد از میادین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اجرا می‌شود که بدون شک این مساله نشان‌دهنده وجود ظرفیت مناسب در این شرکت برای اجرای این طرح است.

پورقاسم با بیان اینکه استفاده حداکثری از اعتبارات پژوهشی از اهداف سال گذشته بوده است، تصریح کرد: تلاش ما در سال گذشته این بود که نیازهای پژوهشی شرکت را با فرآیند منسجم و مشخصی دنبال کنیم و زمان تصویب پروژه‌ها را به حداقل زمان ممکن برسانیم. پورقاسم گفت: در سال ۹۲ اعتبارات بخش پژوهش این شرکت ۵/ ۲۶ میلیارد تومان بود اما میزان هزینه‌کرد پروژه‌ها ۴/ ۲ میلیارد تومان بود.

در سال ۹۳ نیز ۲/ ۹ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت درحالی‌که اعتبار هزینه شده در پروژه‌های تحقیقاتی به ۹/ ۱۰ میلیارد تومان رسید. به عبارت دیگر میزان هزینه کرد بودجه‌های پژوهشی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ بیش از ۵/ ۴ برابر افزایش یافته است و این مساله نتیجه برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح پروژه‌ها طی سال‌های قبل بوده است. رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: ساخت کالا و تجهیزات در گذشته با یک فرآیند مشخص انجام می‌شد اما با ابلاغیه جدید وزارت نفت، تمام فرآیندها و اقدامات انجام شده کنار گذاشته شد و مسیر جدیدی برای پروژه‌های پژوهشی تعیین و تعریف شد و به‌طور کلی این مشکلات، فعالیت‌های پژوهشی را محدود

کرد.

همچنین مدیر تدارکات و کالای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از سفارش ساخت ٧٥ درصد قطعات مورد نیاز این شرکت به بخش داخلی خبر داد. ناصر خردمند اظهار کرد: در صورت تامین منابع در سال‌جاری ٤ هزار قلم کالای مورد نیاز شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب داخلی سازی می‌شود.

وی افزود: هم اکنون بعد از چهار سال، بیش از ٨ هزار قلم کالای وارداتی و استراتژیک مورد نیاز این شرکت، داخلی سازی شده است. خردمند تصریح کرد: مشکلی در رابطه با تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت نداریم و به دنبال ساخت قطعات جدید هستیم و مانعی هم در زمینه برون سپاری نداریم.