دنیای اقتصاد، مشهد، فاطمه رافع: دبیر انجمن صنایع همگن بتن خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: رکود در صنعت ساختمان باعث نیمه‎تعطیلی ۵۰ درصد واحدهای صنایع ساختمانی استان شده است و سایر واحدها نیز با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. قاضی‎خانی در نشست روسا و دبیران انجمن‏های تخصصی خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان اظهار کرد: هرچند در دو سال اخیر با تلاش دولت تورم کاهش یافته اما رکود در بخش‏های تولیدی همچنان وجود دارد که بیشترین آن در صنایع ساختمانی به چشم می‏خورد. رئیس انجمن پلاستیک استان نیز در این جلسه با اشاره به وجود رانت هنگفت در عرصه محصولات پتروشیمی خاطرنشان کرد: باید از ایجاد رانت‏ در عرضه محصولات پتروشیمی به واحدهای تولیدی جلوگیری کرد.

کاظمی با بیان اینکه در حال حاضر تامین مواد اولیه صنعت پلاستیک توسط دلالان انجام می‏شود که همین امر هر سال میلیاردها تومان به حساب آنان واریز می‎‏کند، تصریح کرد: از دولت می‏خواهیم به رانت‎خواری دلالان در عرصه محصولات پتروشیمی پایان دهد و مواد اولیه مورد نیاز صنعت پلاستیک بدون واسطه به دست آنها برسد. یوسفی، رئیس انجمن کانی غیرفلزی نیز در بخشی از این نشست با بیان اینکه بانک‏ها در شرایط رکود نباید به تولید فشار آورند، این پرسش را مطرح کرد که «آیا این منطقی است یک تولیدکننده تسهیلات ۲ میلیارد تومانی را ۱۲ میلیارد تومان بازپرداخت کند؟» اعلام کرد: بانک‎ها در شرایط فعلی فقط به سود خود می‏اندیشند و یار تولید نیستند. در ادامه عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت استان خواستار توجه ویژه به پیامدهای رکود در بخش تولید شد و اظهار کرد: برخی مسوولان اعلام کرده‏اند که صنعت از رکود خارج شده است درحالی‌که بخش‎هایی از صنعت همچنان با عوارض رکود دست و پنجه نرم می‎کنند.

باقری خاطرنشان کرد: برخی از دستگاه‎های اجرایی به بهانه اینکه تولید از رکود خارج شده است، فشار به صنعت را افزایش داده‏اند. نبی‎زاده، رئیس انجمن مواد آرایشی و بهداشتی نیز در بخشی از این نشست با انتقاد از برقراری تعرفه‌های ترجیحی با برخی کشورهای همسایه اظهار کرد: تعرفه‎های ترجیحی با کشورهایی چون ترکیه به زیان صنعت داخلی است و منافع آن فقط نصیب واحدهای تولیدی این کشور می‌شود و برقراری این تعرفه‎ها مزیتی برای واحدهای تولیدی کشور ندارد.

رئیس انجمن خدمات فنی و مهندسی هم از تاخیر در صدور ضمانت‏نامه‏های بانکی در حوزه صادرات انتقاد کرد و گفت: به‎رغم قول مساعد و وعده مسوولان، بانک‎ها هیچ قدم مثبتی برنداشته‎اند. خندان‎دل با بیان اینکه در حال حاضر تاخیر در صدور ضمانت‎نامه‎های صادرات خدمات مهندسی یکی از مشکلات مهم استان در این بخش است، عنوان کرد: این مشکل حضور کشورمان را در بازارهای خارجی دشوار کرده است.