رشد 10 درصدی صدور کالا از همدان

دنیای اقتصاد، همدان، شهناز محمدی: مدیرکل گمرک همدان با اعلام اینکه صادرات سنگ‎های قیمتی و طلا از این گمرک انجام می‏‌شود، گفت: برقراری پرواز تجاری از فرودگاه همدان در دستور کار گمرک است.

جمال خشوعی از تلاش برای اخذ مجوز کارگو ترمینال یا همان پرواز تجاری خبر داد و اظهار کرد: پیگیری‌های لازم در حال انجام است تا پرواز تجاری از فرودگاه همدان برقرار شود و به این طریق اقدامات لازم برای صادرات و واردات کالا از این فرودگاه انجام بگیرد.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۸۰ درصد صادرات استان به کشورهای عراق و اوکراین صورت می‎گیرد، گفت: در ماه‎های اخیر به‌دلیل درگیری‎ در این کشورها صادرات استان نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته است. خشوعی با بیان اینکه با رفع این درگیری‌ها در منطقه و برداشته شدن تحریم‎ها وضعیت صادرات استان بهبود می‎یابد، تاکید کرد: اقدامات لازم برای بهبود صادرات از ماه‌های گذشته آغاز شده و از شرکت‌ها، واحدهای تولیدی و انبارهای صادراتی برای بررسی و رفع مشکلات بازدید شده است. خوشبختانه عمده مشکلات به گمرک مربوط نمی‎شود.

مدیرکل گمرک استان همدان با بیان اینکه بسیاری از کالاهای صادراتی همدان محصولات کشاورزی بوده و همین امر سبب شده تا صادرات همدان فصلی باشد، افزود: در ماه‌های اخیر صادرات سیب زمینی به‌دلیل عدم برداشت انجام نشده که امیدواریم از نیمه دوم امسال آغاز شود.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال صادرات پایدار برای استان هستیم که تابع فصل و بارش نباشد، بیان کرد: برای نخستین بار کنسانتره سنگ‌آهن به میزان ۵۵ هزار تن از همدان به سایر کشورها صادر شد که سبب ارزآوری برای استان شده است. خشوعی با بیان اینکه در گمرک همدان سیستم جامع امور گمرکی برای تسهیل در امور ارباب رجوع و تجار ایجاد شده است، اعلام کرد: بیشترین شکایات درباره طولانی بودن زمان ترخیص کالا است که پیگیر هستیم زمان ترخیص کالاهای وارداتی از دو ماه به ۶ ساعت در سال ۹۵ برسد. مدیرکل گمرک استان همدان با بیان اینکه نباید وقفه‎ای در صادرات و ترخیص کالای وارداتی ایجاد شود، افزود: با استقرار نمایندگان دستگاه‎ها در پنجره واحد گمرکی مجوزهای لازم برای صادرات و واردات در کوتاه‎ترین زمان صادر می‏‌شود.

وی در ادامه از صادرات ۴۳ میلیون و ۴۶۳ هزار دلار کالا در ۴ ماه ابتدای امسال از این گمرک خبر داد و گفت: این میزان صادرات ۳۸۴ هزار و ۷۱۵ تن وزن داشته که از نظر وزنی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته و از نظر ارزشی تغییری نکرده است.

خشوعی واردات کالا در این مدت را نیز ۱۵ میلیون و ۶۳۰ هزار دلار اعلام کرد و گفت: این میزان واردات ۲۶۹۸ تن وزن داشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد از نظر ارزشی و ۱۰ درصد از نظر وزنی افزایش داشته است.

وی سیمان، کشمش، سفال، کنسانتره سنگ‌آهن، وازلین غیردارویی، چینی‌آلات بهداشتی و شور و ترشیجات را مهم‌ترین اقلام صادراتی استان دانست و درباره کالاهای وارد شده نیز گفت: از ابتدای سال تا پایان تیر کلاف آلومینیومی، چرم مصنوعی، لوازم سرویس بهداشتی، تبلت، قطعات سرشیلنگ ترمز خودرو، خط تولید و نخ تایر وارد استان شده است.

مدیرکل گمرک استان همدان با اعلام اینکه کالاهای همدان به ۱۲ کشور جهان صادر می‏‌شود، عنوان کرد: کشورهای هدف صادرات همدان شامل عراق، امارات، اوکراین، هلند،

ترکمنستان، مصر، هند، سوئد، افغانستان، ترکیه، ایتالیا و آلمان بوده است.

خشوعی گفت: تاکنون مجوز ترخیص کالاهایی همچون لوازم آرایشی-بهداشتی، پارچه و خودرو و صادرات پسته، فرش دستباف و صنایع دستی مینیاتوری از گمرک همدان گرفته شده است.