پیشرفت 97 درصدی طرح توسعه تاسیسات زیربنایی بندر خلیج‌فارس

دنیای اقتصاد، بندرعباس: معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از پیشرفت ۹۷ درصدی طرح توسعه تاسیسات زیربنایی بندر خلیج‌فارس واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی به‌منظور پاسخگویی به تقاضای سرمایه‌گذاران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، عباس کمالی افزود: با عملیاتی شدن طرح جامع توسعه بندر خلیج‌فارس ۱۳۰ هکتار پس‌کرانه جدید به منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی الحاق و زمینه اشتغال ۲۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌شود.

وی افزود: اجرای ساختمان پست اصلی برق بندر به همراه ۲عدد پست کمپکت، کابل‌کشی فشار متوسط به طول ۴۱ هزار متر مربع و فشار ضعیف به طول ۳۷۵۰۰ متر مربع و احداث شبکه فیبر نوری از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه تاسیسات برقی است.

به گفته این مقام مسوول، همچنین در بخش تاسیسات مکانیکی لوله‌گذاری و احداث شبکه فاضلاب به طول ۶۵۰۰ متر مربع و احداث شبکه آب‌شرب به طول ۹ هزار متر مربع و لوله‌گذاری، احداث شبکه آب فضای‌سبز به طول ۹۵۰۰ متر مربع و شبکه آب آتش‌نشانی به طول ۱۱ هزار متر مربع عملیاتی شده است.

وی اضافه کرد: در تمامی بخش‌ها، تجهیزات و ادوات موردنیاز به‌طور کامل نصب و طرح آماده بهره‌برداری است.

معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به اینکه در مرحله اول ساخت این بندر ۴۰ هکتار زمین در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است، گفت: تا اواخر سال ۹۳، بیش از هزار میلیارد تومان توسط ۱۳ شرکت در این بندر سرمایه‌گذاری شده است.

کمالی با اشاره به اینکه این طرح ‌اکنون ۹۷ درصد پیشرفت دارد، افزود: زمین‌ها طبق ضوابط مناطق ویژه اقتصادی با نرخ مناسبی به صورت اجاره و BOT در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد. وی گفت: با تکمیل طرح توسعه تاسیسات زیربنایی بندر خلیج‌فارس، ظرفیت این بندر به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌باید.

بندر خلیج‌فارس با ۹ پست اسکله در زمینه صادرات انواع فرآورده‌های نفتی، قیر، نفتا و بنزین فعال است و ترانزیت از ترکمنستان و عراق به این بندر و سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در تنگه هرمز از فعالیت‌های این بندر است.

سالانه ۲۴ میلیون تن کالای نفتی از این بندر صادر، ترانزیت و ترانشیپ می‌شود.