برگزاری گردهمایی کمیته VTS سازمان بنادر در بندر شهید رجایی

دنیای اقتصاد، بندرعباس: دومین گردهمایی کمیته VTS سازمان بنادر با حضور کارشناسانی از تهران و بنادر امام خمینی، شهید رجایی و انزلی در ساختمان مرکزی اداره کل بنادر و دریانوردی آغاز به‌کار کرد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در این گردهمایی دو روزه که حدود ۳۰ نفر شرکت‌کننده در آن حضور دارند، گزارشی از اقدامات صورت گرفته و آخرین وضعیت فنی و عملیاتی سیستم VTS در بنادر اصلی استان‌های هرمزگان، خوزستان و گیلان ارائه خواهد شد و در این باره موضوع‌های تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

محمدرضا پوررجبی، معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این نشست گفت: VTS در هرمزگان شامل ۱۵ سایت در سواحل و جزایر خلیج‌فارس است که در سه منطقه به محوریت بندر شهید رجایی، بندر لنگه و جزیره کیش تقسیم شده است. وی درصد آماده به‌کاری تجهیزات مخابراتی و VTS این استان را بالای ۹۵ درصد اعلام کرد و افزود: هرمزگان دارای وضعیت مناسبی به لحاظ فنی است.

پوررجبی خاطرنشان کرد: VTS در این استان دستاوردهای خوبی در زمینه کنترل ترافیک دریایی، پایش وضعیت آلودگی‌های نفتی و سهولت در امر جست‌وجو و نجات دریایی داشته است.

مهدی نوفرستی، معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته در زمینه‌های مرتبط با راهبری این طرح در حوزه دریایی ارائه کرد و گفت: VTS از مصادیق علائم کمک ناوبری محسوب می‌شود که برای حفظ ایمنی تردد کشتی‌ها و محیط زیست دریایی کاربردهای فراوانی دارد. مهدی کامیاب، رئیس اداره بررسی فنی سازمان بنادر و دریانوردی نیز هدف از برگزاری جلسات کمیته VTS را تبادل اطلاعات و استفاده از نیروهای متخصص به‌منظور بهبود و ارتقای بهره‌وری و آماده به‌کاری تجهیزات اعلام کرد.

وی با بیان اینکه استانداردسازی علاوه‌بر ضرورت‌های علمی، یک نگاه اعتقادی است، اضافه کرد: بر اساس همین دیدگاه علمی و اعتقادی، برای جلب مشارکت هر چه بیشتر با همکاری متخصصان در تدوین و ارتقای استاندارد تجهیزات به‌ویژه در بخش مخابرات و VTS اعلام آمادگی می‌کنیم.

کامیاب افزود: سازمان بنادر برنامه حمایتی خوبی را برای ورود بخش خصوصی به عرصه تولید قطعات یدکی تجهیزات مخابراتی به‌منظور تبلور اقتصاد مقاومتی تدارک دیده است.

وی اظهار امیدواری کرد: اعضای کمیته با تبادل تجربیات ارزشمند، نقش قابل قبولی را در تدوین برنامه‌های فنی و عملیاتی سیستم VTS ایفا کنند.