دنیای اقتصاد، اصفهان: با امضای توافق‌نامه تولید اسلب مورد نیاز شرکت فولاد اکسین به منظور تهیه ورق‌های صنعت نفت و گاز برای نخستین بار تمام نیاز این صنعت در داخل کشور تولید می‌شود.

بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به تخصصی بودن این نوع ورق در عرصه تولید اظهار کرد: خوشبختانه با اقدامات فنی و کارشناسی و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی که در هر دو مجموعه فولاد مبارکه اصفهان و فولاداکسین خوزستان انجام شد، در فاز نخست، شاهد تولید ۳۵۰ هزارتن اسلب برای تامین ورق موردنیاز لوله های نفت و گاز هستیم. ورق‌هایی که در صنایع نفت و گاز مورد مصرف است با استاندارد API گرید X۶۰ و X۶۵ می باشد که شرکت فولادمبارکه در بخش تامین اسلب مورد نیاز این ورق‌ها اقدام کرده و شرکت فولاد اکسین هم با نورد اسلب‌های تولیدی ورق عریض مورد نیاز صنعت نفت و گاز را تامین می‌کند.

سبحانی مراحل مختلف تولید این اسلب‌ها در فولاد مبارکه را کارشناسی شده دانست و افزود: ابتدا با سرمایه‌گذاری‌هایی که در خط تولید انجام شده بود، به‌صورت آزمایشی و با رعایت استانداردهای مورد نیاز تولید این نوع فولاد آغاز شد که در ادامه با موفق بودن تولید این محصول توانستیم برای تولید انبوه این فولاد خاص اقدام کنیم. وی گفت: با تحویل محموله‌های نخست اسلب به فولاد اکسین و تبدیل آن به ورق، با حضور نمایندگان و بازرسان شرکت گاز، تولید لوله با ورق‌های یاد شده انجام شد که تمام این تولیدات از سوی بازرسان مورد تایید قرار گرفت و در حقیقت برای نخستین بار در تاریخ صنعت کشور، تولیدات مشترک شرکت‌های فولادمبارکه و فولاد اکسین در لیست تامین ورق مورد نیاز شرکت گاز قرارگرفت.

مدیرعامل فولاد مبارکه تولید این محصول را گامی مهم در قطع وابستگی به واردات ورق دانست و تصریح کرد: با این اتفاق بحث خرید اسلب، ورق یا لوله از خارج به هیچ عنوان توجیه‌پذیر نیست. با تاکید مقام معظم رهبری به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید ملی اکنون شاهد این هستیم که این کالا در داخل قابل تامین است و هم شرکت نفت و هم شرکت گاز باید تمرکز خود را بر تامین این کالا از بازار داخل قرار دهند، چرا که سرمایه‌گذاری‌های ملی عظیمی، در داخل این دو مجموعه انجام شده تا بتوانیم کشور را از وابستگی به واردات این محصول چه در بخش اسلب و چه در بخش ورق بی نیاز کنیم.